دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • اخبار دسته بندی شده
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • انتصابات
  • پایگاه فرهنگسازی سلامت



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما 02186701
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی


تاریخچه
درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکی
آدرس


مصاحبه با دکتر مصطفی الماسی دوغایی برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۱۰ | 
مصاحبه با دکتر مصطفی الماسی دوغایی برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی

 
دکتر مصطفی الماسی دوغایی استادیار بخش نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران  موفق به کسب جایزه دکتر کاظمی آشتیانی گردید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، به همت خبرنگار معاونت آموزشی مصاحبه ای با دکتر مصطفی الماسی دوغایی برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی  انجام شده است که متن مصاحبه  به شرح ذیل است:

•    ضمن معرفی اجمالی، لطفا از دوران کودکی/ مدرسه و دانشگاه خود برایمان توضیح دهید.
با سلام و عرض ادب دکتر مصطفی الماسی دوغایی هستم؛ در حال حاضر در بیمارستان فیروزگر مشغول به کار میباشم.
پسوند "دوغایی" یکی از روستاهای شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی است. من در ۲۱ تیر ۱۳۶۵ در این روستا به دنیا آمدم و کودکی خود را در این روستا و شهر قوچان سپری کردم که خاطرات بسیار خوبی از آن زمانها دارم.

دوران ابتدایی را در مدرسه فرخی در شهرستان قوچان گذراندم و دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدارس نمونه دولتی آن شهرستان سپری کردم که دانش آموزانی از شهرستانها و روستاهای اطراف در آن مشغول به تحصیل بودند. دوران نسبتا سختی را در کودکی گذراندم ولی حاصل جمع آنها، باعث شد که از تمامی اقشار مردم اعم از فقیر و غنی، روستایی و شهری، فرهنگی و بازاری را در اطرافم مشاهده کنم. در سال ۱۳۸۳با کسب رتبه ۵۵ کنکور سراسری رشته تجربی، وارد رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم ولی بعد از چهار ترم، رشته تحصیلی ام را به پزشکی تغییر دادم. به صورت مستقیم (Straight) در سال ۱۳۹۱ در رشته نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم و در بیمارستانهای حضرت رسول اکرم (ص)، فیروزگر و امام خمینی دوران رزیدنتی را گذراندم. پس از کسب رتبه اول آزمون بورد تخصصی در سال ۱۳۹۵، به عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درآمدم و هم اکنون در خدمت دانشجویان عزیز هستم.
•    چند فرزند دارید و آیا فرزندانتان به پزشکی علاقه دارند؟
۳۲ سال دارم و دو سال است که ازدواج کردم. همسرم هم پزشک است ولی هنوز فرزندی نداریم. در مورد فرزندان هم به اتفاق همسرم، معتقدیم که برای انتخاب رشته نباید تحمیل یا اجباری به فرزندان داشت و بهتر است مسیرشان را خودشان انتخاب کنند. البته این نظر الان ما هست و ممکن است بعدها تغییر کند.
•    مهم ترین چالش و دغدغه ای که در آموزش فعلی پزشکی کشور وجود دارد چه می باشد؟
به نظر من در حال حاضر مهمترین مسئله آموزش پزشکی عمومی است و در درجه دوم اهمیت آموزش دستیاران مطرح است. در مورد آموزش دوره پزشکی عمومی نیز یکی از مسائل مهم توجه به نیازهای خاص آنها در آینده است؛ این که مباحث دستیار تخصصی یا گهگاه فوق تخصصی را ناچاریم به دانشجویان پزشکی عمومی بیاموزیم ناشی از چند عامل مختلف است که یکی از آنها نحوه سنجش دانشجویان در امتحانات جامع دانشجویان و امتحانات پذیرش دستیار میباشد. به نظر من باید نحوه آزمونهای دانشجویان تغییر کند که خود منجر به تغییر نحوه آموزشی هم خواهد شد. در بخش ما، اساتید گروه، به آموزش برای دوره پزشکی عمومی تاکید دارند و در حال حاضر چندین تغییر در برنامه آموزشی ما ایجاد شده است. برای مثال جلسات گزارش صبحگاهی خاص برای کارورزان و کارآموزان، کلاسهای نسخه نویسی و نگارش دستور پزشکی برای کارورزان برگزار میگردد و تاکید بر مسائل مورد نیاز آنان در آینده میباشد. نحوه برگزاری امتحانات هم در گروه ما تغییر کرده و کاملاً عملیاتی و کاربردی شده است.
•    آینده آموزش پزشکی را چگونه میبینید؟ از سه بعد استاد/ دانشجو/ محیط آموزشی
در طی سالیان اخیر، دغدغه صحیحی را برای آموزش پزشکی در میان اساتید و دانشجویان و نیز جایگاههای مدیریتی دانشگاهها می ینیم که بسیار امیدبخش است. از نظر یک استاد، این مسئله را برای خودم یک اصل مبرهن میدانم که در راستای بهبود شرایط آموزشی قدم بردارم و خود را مقید به مطالعه در زمینه آموزش پزشکی میبینم. چنین رویکردی در میان سایر اساتید هم وجود دارد و دغدغه آموزش در کسانی که به عضویت هیئت علمی دانشگاه درمی آیند، به وضوح مشاهده میشود.
در مورد دانشجویان باید بگویم که شرایط با زمان دانشجویی ما که حدود ۱۰ سال قبل است، تغییر کرده است. در حال حاضر امکانات کمک آموزشی با توسعه رسانه های مجازی بسیار در دسترس تر هستند. به عنوان مثال در رشته ما که نورولوژی است چندین کانال و گروه تخصصی در زمینه های مختلف در شبکه های مجازی وجود دارد که آموزش دادن را از انحصار کلاس های درس حضوری خارج کرده است و هم اکنون هم استاتید میتوانند از ساعات دیگر روز هم استفاده کنند و مطالب آموزشی را در قالبهای مختلف ( از قبیل عکس، ویدئو، بحث بر سر موارد جالب، اشتراک مقالات و کتاب های ارزشمند جدید) در اختیار دانشجویان بگذارند و هم دانشجویان در هر زمانی که برایشان مناسبتر است، میتوانند از آن مطالب استفاده کنند. من فکر میکنم عرصه فضاهای مجازی، محیط بسیار مناسبی برای توسعه آموزش پزشکی میباشد و باید از ظرفیت آن بیشتر استفاده نمود.
•    به نظر شما آیا در شرایط فعلی آموزش نسبت به پژوهش مظلوم واقع شده است؟ چه راه حل هایی برای آن وجود دارد؟
متاسفانه باید بگویم بله؛ کاملا مشخص و مبرهن است که پژوهش از اصول مهم برای اعضای هیئت علمی میباشد ولی به نظرم در درجه دوم اهمیت و بعد از آموزش باید قرار گیرد. پیشنهاد من این است که باید اصولی در معاونت آموزشی دانشگاه طراحی شود تا برای ارتقای سالیانه اساتید مستقر در بیمارستان ها، حتما مبانی آموزشی اهمیت بیشتری یابند. اخیراً در بیمارستان فیروزگر، جلسه هم اندیشی با حضور دکتر کوهپایه زاده، معاون آموزشی دانشگاه و اساتید رشته های مختلف انجام شد و در آن پیشنهاهای خوبی برای ارتقای جایگاه آموزش داده شد که از طرف معاونت آموزشی هم مورد استقبال قرار گرفت و به نظر می آید رویکرد مثبتی نسبت به این مسئله وجود دارد و انشاالله شاهد بهبود جایگاه آموزش باشیم.
•    طرح تحول سلامت را چگونه ارزیابی می کنید؟
طرح تحول سلامت، طرح خوبی برای اکثریت بیماران برای دستیابی به خدمات درمانی راحتتر بوده اما قبل از آن اجرای آن نیاز به محکم کردن زیرساختها داشت. در مورد مباحث مدیریتی و منابع که بهتر است کارشناسان امر در این مورد نظر بدهند.
با توجه به اینکه این مصاحبه بیشتر در زمینه آموزش پزشکی است باید به این نکته توجه کرد که افزایش تقاضای خدمات پزشکی، بعد از اجرای طرح تحول سلامت باعث ازدحام در بیمارستانهای آموزشی شد که آموزش پزشکی را تحت تاثیر قرار داد و من فکر میکنم که باید فضاهای آموزشی هم به همان میزان توسعه مییافت که در آن صورت از افزایش تقاضای خدمات پزشکی میشد بهینه استفاده کرد.
•    اخیرا متوجه شدیم جایزه دکتر کاظمی آشتیانی را دریافت کرده اید. در مورد این جایزه لطفا کمی توضیح دهید؟
بنده چند سال عضو بنیاد ملی نخبگان کشور بودم و در دوران تحصیل رزیدنتی از تسهیلات آن استفاده کردم. سیاست بنیاد ملی نخبگان در سال¬های اخیر این بود که بعد از فارغ التحصیلی هم شرایطی را برای اعضای بنیاد فراهم نماید که جایزه دکتر کاظمی آشتیانی هم به همین منظور طراحی شده بود که پس از جذب اعضا در مراکز و موسسه های علمی، در صورت داشتن شرایط، این جایزه اهدا می گردد که شامل پژوهانه و اعتیار فناورانه  و تجهیزات برای فعالیت های پژوهشی و آموزشی استادیاران جوان است. به عبارتی جایزه دکتر کاظمی آشتیانی هر ساله به برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان از میان افرادی که امتیازات نخبگانی مورد نظر بنیاد ملی نخبگان را از میان آیتمهای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی  کسب کرده اند و به جذب موسسه های علمی و دانشگاهها درآمده اند اهدا میشود. این جایزه به منظور حمایت بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان مذکور در راستای اهداف آموزشی یا پژوهشی خود اعطا میشود که من نیز به دلیل حائز شرایط بودن و کسب امتیازات لازم توانستم برنده این جایزه شوم.
•    وضعیت رشته نورولوژیست در ایران از گذشته تا حال چگونه می بینید؟
من در حدود دو سال است که به عنوان نورولوژیست مشغول به فعالیت هستم و قبل از آن هم به مدت چهار سال در کسوت دستیار نورولوژی از نزدیک شاهد پیشرفت روزافزون این رشته میباشم. خوشبختانه اساتید دلسوز در هیئت بورد نورولوژی و انجمن نورولوژی وجود دارند که وقت بسیاری را صرف پیشرفت این رشته کرده اند. در حال حاضر در چندین گرایش این رشته، دستیاران در مقطع فلوشیب و فوق تخصصی در داخل کشور تربیت میشوند که این مسئله بسیار امیدبخش است.
•    کلمات زیر را در یک عبارت شرح دهید؟
پزشک خانواده: عضوی بسیار مهم در سلامت
طرح تحول سلامت: طرحی خوب ولی نیازمند اصلاح
خانواده: گرم و آرامبخش
ورزش: به همه توصیه میکنیم ولی خودمان بی نصیب
کم آبی: تهدیدی در همین نزدیکی!
محیط زیست: همه در حفظش به سهم خود بکوشیم.
دانشگاه نسل سوم: گامی برای کاربردی کردن محیط علمی
مسئولیت اجتماعی: حقی سنگین بر دوش ما
اخلاق پزشکی: باید به گوشه ی روپوش پزشکی همه پزشکان وصله شود.

 


 


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 551 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر