دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • معاونت آموزشی
  • گروه‌های آموزشی
  • پژوهش
  • اساتید
  • دانشجویان
  • کارکنان
  • روابط عمومی

سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با والاترین زن اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و روز ازدواج بر تمامی مسلمین و شیعیان مبارک باد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۲۲ | 
اولین روز از ماه ذی الحجه که دارای دو عید مبارک قربان و غدیر نیز است سالروز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام می باشد که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ می باشد. در این روز فرخنده، حضرت علی (ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا، عمری به گستردگی آفتاب دارد، هم‏چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.
نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی داده ‏اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.  ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم (ص) بر آن مباهات می کردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.
 فاطمه زهرا (س) دختر پیغمبر اکرم )ص) و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیل ترین و شریف ترین خانواده های قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث می برد و به عالی ترین کمالات انسانی آراسته بود. 
پیش از حضرت علی علیه السلام افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر(ص) اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر (ص) یک پاسخ شنیده بودند و آن این که درباره ازدواج حضرت زهرا (س) منتظر وحی الهی است. 
  • مهریه حضرت زهرا (س)  الگویی برای پیوندهای امروزی 
پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده ترین و راحت ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه 500 درهمی برای فاطمه علیهاالسلام مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می خوانیم که حضرت زهرا علیهاالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه علیهاالسلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.
  • سوره هایی که بر ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) دلالت دارد:
  1. در قرآن آیه ای وجود ندارد که به صورت مستقیم به ازدواج امام علی( ع) و حضرت فاطمه (س) اشاره کرده باشد. ولی آیاتی وجود دارد که به گونه ای مرتبط و مناسب با این رویداد است.
  2. آیه انتهایی سوره «کوثر»، دشمن پیامبر(ص) را مقطوع النسل می داند و عنوان می کند که خدا به پیامبر اکرم (ص) خیر کثیر عطا کرده است و می دانیم که با ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) بود که نسل حضرت پیامبر(ص) ادامه پیدا کرده و گسترش می یابد.
  3. آیه ای از سوره «رحمن»: در این سوره چنین آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ... یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان» ؛ دو دریا را روان کرد تا با یکدیگر تماس پیدا کردند... از آن دو مروارید و مرجان بیرون می آید. در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و منظور از مروارید، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسین (ع) است. 
 
 
 

دفعات مشاهده: 25 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

شهادت امام جوادالائمه، نهمین پیشوای شیعیان بر تمام شیعیان جهان تسلیت باد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | 
محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی (۱۹۵-۲۲۰ق)، امام نهم شیعیان اثناعشری، کنیه او ابوجعفر ثانی است. او ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است .
سنّ کمِ او در هنگام شهادت پدر، سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا (ع) در امامت او تردید کنند؛ برخی، عبدالله بن موسی، را امام خواندند و برخی دیگر به واقفیه پیوستند، اما بیشتر آنان امامت محمد بن علی(ع) را پذیرفتند.
ارتباط امام جواد(ع) با شیعیان بیشتر از طریق وکلاء و نامه‌نگاری انجام می‌گرفت .
در دوره امامت جوادالائمه، فرقه‌های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند. وی شیعیان را از عقاید آنان آگاه می‌کرد و از نماز خواندن پشت سر آن‌ها نهی و غالیان را لعن می‌نمود.
مناظرات علمی جوادالأئمه(ع) با عالمان فرقه‌های اسلامی در مسائل کلامی همچون جایگاه شیخین و مسئله‌های فقهی مانند حکم قطع کردن دست دزد و احکام حج، از مناظرات معروف امامان معصوم است.
نسب، کنیه و لقب‌ها
محمد بن علی بن موسی بن جعفر، امام نهم شیعیان اثناعشری است که به جوادالائمه شهرت دارد. نسب او با شش واسطه به علی بن ابی‌طالب (ع)  پیشوای اول شیعیان، می‌رسد. پدرش امام رضا(ع(، پیشوای هشتم شیعیان است .مادر او کنیز بود و سَبیکَه نوبیه نام داشت .
کُنیه وی ابوجعفر و ابوعلی است .در منابع روایی، از وی با عنوان ابوجعفر ثانی یاد می‌شود. تا با ابوجعفر اول امام باقر(ع) اشتباه نشود.
لقب وی جواد و ابن الرضا است. القاب تقی، زکی، قانع، رضی، مختار، متوکل، مرتضی و منتجب، را نیز برای او برشمرده‌اند .
 
 

دفعات مشاهده: 30 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

گفتگو با دکتر فرشاد امینی‎بهبهانی به مناسبت روز ملی طب ایرانی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲۵ | 
 گفتگو با دکتر فرشاد امینی‌بهبهانی به مناسبت روز جهانی طب سنتی به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی؛ 25 تیرماه مقارن با تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به دنبال احیای مجدد طب سنتی ایران، به نام روز ملی طب ایرانی نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت به گفتگو با دکتر فرشاد امینی‌بهبهانی، پزشک و متخصص طب ایرانی و مدیر گروه این حوزه در دانشکده پرداختیم. در زیر به ذکر گزیده سخنان دکتر امینی در رابطه با این روز ملی می‌پردازیم.
1.    تاریخچه طب سنتی در ایران و بازگشت آن به سیستم درمانی کشور را به صورت اجمالی بفرمایید.
آنچه امروز با عنوان طب سنتی ایران می شناسیم در واقع اولین بار توسط یونانیان قدیم مکتوب شده است. طب یونانی، توسط یونانیان به سراسر قلمروی ایران قدیم برده شد. بعد از اسلام کتب علمی سریانی و یونانی طی 200 سال نهضت ترجمه به عربی برگردانده شد.کسانی که در ترجمه کتب شرکت داشتند یا دانشمند بودند یا خود تبدیل به دانشمندانی شدند که نسل‌های بعدی را آموزش دادند. طب ایرانی فرصتی یافت تا در 300 سال بعدی رشد کند. افول طب سنتی ایرانی از زمان حمله مغول شروع شد. پس از آن شاهد ضعیف شدن تدریجی طب ایرانی هستیم. اوج این تضعیف در سلسله قاجاریه بود که منجر به استفاده از پزشکان اروپایی و نهایتا تصویب ممنوعیت طبابت با طب سنتی برای دانش‌آموختگان غیر آکادمیک در مجلس آن زمان در سال 1290 گردید.
سال 2002 سازمان جهانی بهداشت راهکار گسترش طب سنتی در کشورها را ارائه کرد.  در سال 1386  اولین دوره آموزش آکادمیک طب سنتی برای فارغ التحصیلان پزشکی، ابتدا بصورت فوق لیسانس و سپس در قالب PhD ارائه شد ایران تنها کشوری است که در این سطح طب سنتی را ارائه می کند.
مزایای درمان با طب سنتی در مقایسه با درمان از طریق طب نوین در چیست؟
شاید اصلی ترین مزیت طب های سنتی مختلف نه فقط طب ایرانی، استفاده از دیدگاه کل نگر باشد. شرحال‌گیری در مطب‌های طب ایرانی، طولانی و  بسیار شبیه چیزی است که در بیمارستان‌ها از بیمار بستری در بخش اخذ می‌شود. پزشک طب ایرانی، سعی می کند به تشخیصی برسد که توجیه کننده تمام شکایات بیمار از سر تا قدم باشد. شاید اگر در پزشکی نوین نیز همین قدر برای بیمار وقت بگذاریم در درمان بیماریهای مزمن به نتایج بهتری برسیم.
آقای دکتر با توجه به اینکه نامگذاری یک روز در تقویم کشور به نام طب ایرانی توسط بالاترین سطح تصمیم گیری در حوزه سلامت یعنی وزارت بهداشت حاکی از توجه ویژه در سطوح بالایی کشور به احیای این رشته بوده و در فرمایشات مقام معظم رهبری و در بند 12 سیاست های کلی سلامت بدان تاکید و اشاره شده است از دیدگاه شما، لزوم و دلیل نامگذاری و اختصاص  تاریخی مشخص در تقویم ملی به طب سنتی ایران چیست؟
ببینید هر فرد یا جریانی که مظلوم واقع می شود برای دلجویی و بزرگ داشتش یک روز تعیین می کنند. مثلا اول روز مادر داشتیم بعدا که دیدند پدر خانواده هم مظلوم واقع شده یک روز هم برای ایشان در نظر گرفته شد. برای طب ایرانی هم، روز 25 تیر ماه به این دلیل  تعیین شد که در این روز سند ملی طب سنتی تصویب شد و همین امر موجب احیای مجدد طب سنتی ایران به روش علمی گردید و این نشان دهنده میزان اهمیت این حوزه می‌باشد.
شما به عنوان مدیر گروه این رشته در دانشکده و تجربه و تخصص‌تان در حوزه طب سنتی، جایگاه این طب را در ایران چگونه می‌بینید؟
به صورت کلی اعتماد عموم مردم به آموزه‌های این طب بیشتر از طب نوین میباشد اما در سال‌های اخیر این طب، در ایران توسط رسانه ها به شدت تبلیغ شد که شاید بتوان گفت نقطه ضعف طب ایرانی گسترش و همه‌گیری غیرعلمی آن باشد. یک سبک طبی، نباید خود را با تبلیغات گسترش دهد و گرنه دچار عوارض مبالغه می شود.
آقای دکتر منظورتان از عوارض مبالغه چیست؟
ببینید الان شما نمی بینید در رسانه تصویری یا نوشتاری مثل مجلات یا اینترنت یک متخصص قلب بیاید و راجع به خواص مثلا متورال  برای مردم سخنرانی کند و مثلا بگوید یرای اینکه در آینده دچار تپش قلب نشوید روزی یک عدد متورال بخورید! ولی در حال حاضر این اتفاق برای داروهای طب ایرانی افتاده است در رسانه ها برای لاغری انواع داروهای گیاهی تجویز می شود که عوارض بسیار شدیدی دارد. یا برای پیشگیری از گرفتگی عروق انواع دمنوش‌ها تجویز می شوند. اشتباه اکثر افراد اینست که می گویند چون ما یک نوع از ادویه را در غذا استفاده می کنیم می توانیم آنرا بدون ضرر به صورت دمنوش استفاده کنیم. دمنوش‌ها فرم های دارویی ادویه آشپزخانه هستند و نباید برای پیشگیری تبلیغ شوند. حکیم ایرانی برای اینکه مزاج غذاها را معتدل کند از ادویه در غذا ها استفاده کرده است در این مورد آشپز اجازه دارد بر اساس عادت و دستورالعملهای گذشته از ادویه هایی مثل دارچین، زنجبیل، آویشن، فلفل و زردچوبه برای تعدیل مزاج غذا استفاده کند. در اینجا فرد، دیگر دارو نمی خورد بلکه یک غذای معتدل را تناول می کند. اما وقتی جداگانه هر یک از این ادویه‌ها به صورت قرص یا دمنوش تجویز می شود دارو محسوب می شود و عارضه خواهد داشت دارو برای درمان است. در سال‌های اول احیای مجدد طب ایرانی متخصصین این حوزه در درمانگاه‌ها مشغول درمان بیماری‌هایی بودند که طب نوین جوابگوی نیاز آنان نبود ولی در حال حاضر بعلت گسترش غیرعلمی و فله‌ای این طب، پزشکان طب ایرانی در حال درمان عوارض ناشی از مصرف خودسرانه داروهای طب سنتی هستند.
عکس و خبر: سیما کی‌خانی

دفعات مشاهده: 22 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

عید سعید فطر بر تمامی مسلمین جهان تبریک و تهنیت باد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۳/۲۳ | 
عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است. در زیر به بیان تعدادی از روایات ائمه معصوم در فضیلت عید سعید فطر می‌پردازیم.
عید سعید فطر در کلام امام رضا (ع)
همانا روز فطر، عید قرار داده شده تا برای مسلمانان روز اجتماعی باشد که در آن روز گرد هم آیند و [عشق و محبت خود] به خداوند را ابراز کنند و به خاطر منّتی که بر آنان نهاده است، او را ستایش کنند، پس روز عید و روز گردهم آیی و روز افطار، روز زکات، روز گرایش به یکدیگر و روز تضرّع به پیشگاه حق تعالی است، [و نیز روز فطر، روز عید قرار داده شده] به دلیل آنکه روز فطر اولین روز سال است که خوردن و آشامیدن در آن جایز شمرده شده است، چرا که نزد اهل حق اولین ماه سال، ماه رمضان است و خداوند دوست دارد در روز عید فطر، مسلمانان اجتماع کنند و با یکدیگر به ستایش و تقدیس او بپردازند.
عید سعید فطر در کلام امام صادق (ع)
تا سه روز پس از عید قربان و عید فطر، روزه داشتن روا نیست. این روزها، روزهای خوردن و آشامیدن است.
در صبحدم این عید آسمانی است که هاتفی ملکوتی، پیروزمندان میدان جهاد اکبر را به دریافت پاداششان فرا می خواند، (پاداشی فراتر از پاداشهای خاکی و غیرقابل مقایسه با هدایای پادشاهان زمینی)
امام باقر علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت کردند:
هنگاهی که روز اول ماه شوال فرا می رسد، منادی ندا می دهد: هان ای مؤمنان! برای دریافت جوایزتان صبح زود بشتابید. ای جابر، جوایز خداوند همانند جوایز پادشاهان نیست. سپس فرمود: روز اول شوال، روز جوایز است. فاتحان و مدال آوران جهاد اکبر را شایسته نیست که از پس این پیروزی بزرگ، در گرداب معصیت و نافرمانی در غلطند و دیگر بار اسیر نفس فرومایه شوند و عزت خدایی را با ذلّت شیطانی معاوضه کنند.
عید سعید فطر در خطبه حضرت علی (ع)
حضرت امیر(ع) پس از نماز عید سعید فطر خطبه می خواندند و در آن، پس از حمد و ستایش خدای متعال و بیان نعمت های او و نیز درود و سلام بر رسول خدا و خاندانش و سفارش به تقوای الهی می فرمودند: خداوند ما و شما را در زمره کسانی قرار دهد که بدو امیدوار و از او هراسناکند. بدانید این روز که خداوند آن را برای شما عید قرار داده و شما را سزاوار بهره مندی از آن دانسته، برای آن است که نام او را بر زبان آرید تا خدا هم شما را یاد کند. او را به نیایش یاد کنید تا شما را پاسخ گوید. زکات فطره خود را بپردازید که سنت پیامبر و تکلیفی از سوی خداست. هر کس باید به نام خود و خانواده اش، مرد و زن و کوچک و بزرگ، یک صاع گندم یا خرما یا جو بپردازد. ...خداوند همه ما را از گناه باز دارد و آخرتمان را از دنیایمان نیکوتر گرداند.
و نیز فرمودند :فرمان خداوند را در خودداری از کارهایی که شما را از آن برحذر داشته است، عمل کنید[که از آن جمله است: ] نسبت ناروا به زنان عفیف، شهوترانی حرام، شراب خواری، کم فروشی، شهادت ناحق و فرار از جهاد.
 

دفعات مشاهده: 25 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر