دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

بایگانی بخش تغذیه رمضان

img_yw_news
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ -

تغدیه در ماه مبارک رمضان

تغذیه در ماه مبارک رمضان : - در سحر مصرف انواع چلوخورشت ها و پلو های مخلوط با حبوبات و سبزیجات ( عدس پلو ،لوبیا پلو و سبزی پلو ) به همراه مرغ یا گوشت و سبزی های تازه مثل سبزی خوردن مناسب است. - خوردن غذاهای خشک مثل انواع کوکوها ، کتلت  ، کباب ، ماهی و جوجه کباب موجب عطش زیاد می شود بنابراین برای سحر مناسب نمی باشد. - برای افراد لاغر وعده سحری واجب است و باید حتما خورده شود. - خرما از جمله خوراکی هایی است که دارای فیبر و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. خرما و آب وقتی با هم ترکیب شوند یک بافت سرشار از فیبر ایجاد می شود که به اندازه کافی مرطوب است و می تواند آب را در خود ذخیره کند و تا مدت قابل توجهی از تشنگی جلوگیری کند. - در افظار و سحری زرد آلو و هلو بخورید زیرا که این میوه ها عطش را رفع می کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.اجتناب از مصرف مقادیر نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه و نوشابه بخصوص در هنگام سحر. - بهتر است روزه را با شیر یا آب ولرم ، خرما و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر ، گردو و سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی کنند استفاده کنیم  و همچنین بهتر است بین افطار و صرف شام یک فاصله ی زمانی کم در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده ی قبول غذاهای پرحجم تر کند. - در وعده افطار سبزی میل کنید. سالاد ( بدون پیاز ) مکمل خوبی برای غذاها در ماه رمضان است. - در مورد نوجوانان و افرادی که تازه به سن تکلیف رسیده اند ( چون در دوران رشد هستند ) باید افطار و شام را در یک وعده با هم بخورند. - حذف سحری به خیال تاثیر روی لاغر شدن کار درستی نیست چرا که باعث سوخت ناقص چربی ها و تولید کتون ها و درنتیجه سردرد می شود. - شربتهای ضد عطش : 1. شربت آبلیمو 2. شربت خاکشیر 3. شربت بیدمشک