دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

شاخص های دانشگاه نسل سوم و ارتباط باصنعت، سرلوحه برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت

 | تاریخ ارسال: 1399/6/11 | 
شاخص های دانشگاه نسل سوم و ارتباط باصنعت، سرلوحه برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال ۱۳۶۶ از ادغام دو موسسه آموزش عالی علوم بهداشتی که هرکدام دارای سوابق طولانی در امر آموزش و تربیت نیروهای بهداشتی بودند، یعنی مدرسه عالی بهداشت محیط فریس با ۳۶ سال سابقه فعالیت آموزشی و آموزشکده بهداشت عمومی شهید دکتر لواسانی با قریب به ۱۷ سال سابقه فعالیت آموزشی با استفاده از این دو موسسه و افزایش آن  امکانات به منظور تمرکز فعالیت های آموزشی در زمینه علوم بهداشتی بوجود آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ برای آشنایی بیشتر با این دانشکده و فعالیتهای آن با دکتر رسول یاراحمدی، دکترای مهندسی بهداشت حرفه ای، رییس دانشکده بهداشت، رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا و موسس و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارس پلاسما بنیان از مجموعه شرکتهای دانش بنیان ریاست جمهوری وابسته به دانشگاه گفتگو کردیم.

آقای دکتر یاراحمدی، دانشکده بهداشت را بیشتر معرفی کنید
این دانشکده دارای ۸ گروه فعال آموزشی و ۳۸ نفر عضو هیأت علمی است که در گروه های مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، اپیدمیولوژی، علوم بهداشتی و تغذیه، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، آمار زیستی، ارگونومی و گروه MPH مشغول انجام وظایف آموزشی و پژوهشی می باشند. در حال حاضر تعداد دانشجویان این دانشکده ۵۵۳ نفر می‌باشند که در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند.
آزمایشگاه های ما شامل آزمایشگاه شیمی و میکروبیولوژی آب و فاضلاب، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی، آزمایشگاه تغذیه، آزمایشگاه عوامل شیمیایی و آلودگی هوا، آزمایشگاه عوامل فیزیکی، آزمایشگاه ارگونومی، آزمایشگاه ایمنی و وسایل حفاظت فردی و آزمایشگاه تهویه صنعتی است. 

در استراتژی دانشگاه داریم که دانشگاه علوم پزشکی ایران در افق ۱۴۰۰ دانشگاهی است کارآفرین، کیفیت محور، مشتری مدار و پیشرو در استقرار دانشگاه نسل سوم؛ در راستای این استراتژی چه اقداماتی در دانشکده بهداشت اجرا شده و یا در دست اقدام است؟
در این دانشکده بر اساس مطالعات و تحلیل های موجود اسناد بالا دستی وزارت متبوع،اسناد ستادی و ابلاغی دانشگاه و بررسی فرایند های سازمانی ، ساختار و تشکیلات موجود؛ کمیته برنامه ریزی دانشکده برنامه راهبردی عملیاتی دانشکده تدوین و پس از ارزیابی مستمر و رفع نقاط ضعف، تصویب و ابلاغ شد. که بالطبع عمده توجه ما بر استراتژی دانشگاه و شاخصه های دانشگاه نسل سوم بود.
بر این اساس چشم انداز ما، کسب جایگاه ویژه به عنوان قطب تربیت نیروی انسانی خلاق و کار آفرین با تکیه به تعاملات ملی و بین المللی و تولید ثروت است.
این برنامه راهبردی که در وبسایت دانشکده قابل دریافت است دارای چهار محور اصلی است و ۱۴۲ شاخص است که نرم افزاری شده و هر سه ماه یکبار گروه های مختلف اطلاعات خود را در این سامانه وارد میکنند و میزان بهبود شاخصها مرتب پایش و به رییس محترم دانشگاه گزارش می شود.


لطفا مصداق هایی در هر محور بیان کنید.
در حوزه آموزش یکی از مهمترین راهبردهای ما، تخصیص ۲۰ درصد از سرفصل های آموزشی به مصادیق عملی دانشگاه نسل سوم یعنی کارآفرینی و خلق ثروت است. به این صورت که حداقل سه جلسه از هر واحد در آزمایشگاه و صنعت برگزار می شود و دانشجویان با نحوه طراحی و ساخت دستگاه های تخصی آشنا میشوند. به این صورت دانشجویان پس از فارغ التحصیلی قادرند، خودشان با ایجاد شرکت دانش بنیان به تولید این دستگاه های آزمایشگاهی بپردازند. در حال حاضر هم تعدادی از دستگاه های موجود در آزمایشگاه های دانشکده با مشارکت دانشجویان طراحی و ساخته شده است. ضمنا در سال گذشته شاخص های اموزشی دانشکده ۱۷ درصد رشد داشته است.
در پژوهش هم تاکید ما تبدیل علم به محصول است و حدود یک چهارم پروپوزال های دانشکده نسل سومی است. ما با برنامه محوری و پیگیری مستمر، در حالی که رکود علمی نداریم ، به نسبت سایر دانشکده ها بیشترین استاد تمام را داریم.
در زمینه اداری و مالی سیاست ما توسعه، ساماندهی اصلاح فرایند های اداری مالی مبتنی بر مدیریت دانش ، با رویکرد خلق ارزش-ثروت است. به عنوان مثال بهره وری نیروی انسانی در شش ماهه گذشته ۱۴ درصد بهبود داشته و براساس کارسنجی ۷ نفر نیروی آزاد شده داشتیم و کارانه پرداختی به پرسنل هم بر اساس همین شاخصه های کارسنجی انجام میشود.
و در آخر در زمینه راهبردهای سیستم مدیریت یکپارچه، برنامه ما شناسایی و بکارگیری ظرفیتهای علمی،فنی، و اجرایی دانشجویان،اعضای هیات علمی و کارکنان و تقویت، همگرایی و مشارکت در برنامه های راهبردی دانشکده و مراکز تحقیقاتی تابعه دانشگاه است.

وجه تمایز دانشکده بهداشت چیست؟
 وجه تمایز این دانشکده به خاطر وجود رشته های مهندسی ، پایه تخصصی و مرتبط با پزشکی؛ در برقراری ارتباط با بیرون دانشگاه و مشخصا فعالیت های نهادی، با عنوان دفتر ارتباط با صنعت و توجه ویژه به موضوع دانشگاه نسل سوم در این دانشکده است.

بیشتر توضیح بفرمایید
دفتر ارتباط با صنعت دانشکده بهداشت همزمان با حرکت دانشگاه علوم پزشکی ایران به سمت دانشگاه های نسل سوم و مطابق با برنامه راهبردی جدید دانشکده، در مهرماه ۱۳۹۷با هدف، توسعه و جهت دار کردن و نیاز محور کردن آموزش و پژوهش دانشکده بهداشت و استفاده از توانمندی ها و قابلیت های این دانشکده جهت رفع نیازها و مشکلات صنایع و جامعه شکل گرفت. این دفتر ۱۰ عضو هیات علمی و چند عضو بیرونی از صنعت دارد که بر اساس اساسنامه، با سازمانهای مختلف ارتباط برقرار می شود و پس از کسب اطلاعات لازم قراردادها تنظیم میگردد.
پروژه های بزرگی انجام شده و یا در حال انجام است، از جمله قرارداد ارگونومی ایمنی با ایران خودرو و طرح جامع ایمنی و بهداشت با منطقه آزاد اروند.
در شرکت دانش بنیان پارس پلاسما بنیان، از مجموعه شرکتهای دانش بنیان ریاست جمهوری وابسته به دانشگاه که اینجانب موسس و مدیرعامل آن هستم نیز دو محصول تولید شده یکی اگزوز پلاسمایی خروجی خودرو و موتور سیکلت و دیگری دستگاه از بین برنده ویروس کرونا که کار جمع آوری و تصفیه قطرات و ذرات خروجی از منطقه تنفسی بیماران کرونایی در بیمارستان ها را انجام می دهد.

ویژگی خاص دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر شما چیست؟
ویژگی متمایز کننده دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به سایر دانشگاه ها فعالیت های دانشگاه نسل سوم و وجود عرصه های فراوان کار و فعالیت است.
حدود ۴۰ درصد صنایع استان تحت پوشش این دانشگاه است و رویکرد دانشگاه در خصوص حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و خالق ارزش فرصتی ارزشمند برای تلفیق علم و عمل و پاسخگویی به نیازهای جامعه باشد. 
علیرغم اینکه هنوز رویکرد دانشگاه نسل سوم در بین دانشگاهیان کاملا نهادینه نشده، اما عرصه کار در دانشگاه ما کاملا مثبت است و به زودی درآمد های این رویکرد، نقش مهمی در تامین هزینه های امور جاری دانشگاه خواهد داشت.
با این وجود به نظر می رسد، بر اساس اصول دانشگاه نسل سه،  سیستم مدیریت کارکنان دانشگاه نیز از نظر بهره وری باید باز طراحی شود.


در فضای کرونایی امروز عملکرد دانشکده را چطور ارزیابی میکنید و به نظر شما چه وظایفی بر عهده شماست.
همکاران دانشگاهی ما در حوزه درمان واقعا در حال جنگ با کرونا هستند و وظیفه ما و سایر دانشکده ها پشتیبانی از خدمات سلامت است. ازجمله در زمینه ارتقا بهداشت عمومی و اطلاع رسانی به جامعه. با تلاش اینجانب و تعدادی از اعضای این دانشکده دستگاهی هم برای جمع آوری و تصفیه ویروس کرونا ساخته شد. 
ولی همکاران هیات علمی حوزه بهداشت و سایر رشته ها می توانند بسیار موثر تر عمل کنند که اینجا موضوع تعهد در کنار تخصص مطرح می شود. 

برای تربیت دانشجویان متخصص که متعهد هم باشند چه باید کرد و شما چه برنامه ای دارید.
تعهد باید مبتنی بر اشتیاق باشد و باور و اعتقاد ذاتی است که باعث تعهد می شود. باید برای تلاش و فعالیت مشتاق باشیم. مثلا  برای این که کادر درمان دیرتر بیمار شوند یا تعداد کمتری از مردم با ویروس کرونا موجه شوند. 
ما الگوهای شایسته ای از تعهد در کنار تخصص داریم که مصداق بارز آن شهدای سلامت هستند. به نظر من آشنایی دانشجویان با ایثارگری این قهرمانان و ارتباط آنان با بیرون از دانشگاه و روبرو شدن با نیازهای واقعی جامعه و صنعت، در کنار اجرای برنامه های دانشگاه نسل سوم که منجر به توانمندی آنان میشود؛ نقش موثری در ایجاد تعهد در کنار تخصص دارد.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید. 
با سپاس از مدیریت روابط عمومی دانشگاه و فرصتی که در اختیار گذاشتید؛ آنچه ضروری به نظر می رسد، پرداختن بی وقفه و جهاد گونه به مسئلۀ آموختن و اهتمام به امور پژوهشی نظری و کاربردی و شکوفا کردن «نظریه»ها در میدان عمل است تا حماسه اقتصادی و تولید ثروت برای کشور با برنامه های دولت محقق شود.
دانشکده بهداشت با وجود هشت گروه آموزشی، چهار مرکز تحقیقاتی و برخوردار از مجموعه ای از اساتید  متعهد و خبره و  نیز جذب و آموزش دانشجویان نخبه و علاقمند در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و با گرایشهای مختلف تخصصی و حرفه ای ،  امروزه در صدر دانشکده های موفق بهداشت کشور و منطقه است و  وجود فارغ التحصیلان توانا و کارآمد این دانشکده در رأس فرآیندهای صنعتی و حرفه ای و آموزشی و پژوهشی کشور، می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و نیازهای جامعه باشد. 

خبر: نظامی




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 277 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر