دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی: مسجد ارزنده ترین عنصر تبلور و تجسم مدنیت جامعه اسلامی

 | تاریخ ارسال: 1399/5/31 | 
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی: مسجد ارزنده ترین عنصر تبلور و تجسم مدنیت جامعه اسلامی


تردیدی نیست مسجد بعنوان یکی از نمادهای بی بدیل تمدن اسلامی، نقش منحصر به فردی در پیشبرد اهداف دین مبین اسلام از جهات مختلف، عبادی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بخصوص نقش پر رنگی در تبلیغ و ترویج آن داشته است. 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه: بدلیل اهمیت ویژه این نماد مهم در تمدن اسلامی هر روز بر اهمیت جایگاه آن افزوده شده و هرسال سی و یکم مرداد (بیست و یکم اوت) مصادف با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران این روز را بنام روز جهانی مسجد می نامند.
در همین راستا جهت  بررسی هر چه بیشتر این موضوع و پی بردن به جایگاه این وجه از تمدن اسلامی مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی شاملو مسئول ستاد اقامه نماز ائمه جماعت دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است، که به شرح زیر می باشد:

لطفا خودتان را معرفی کنید روز مسجد چه روزی است؟ علت نامگذاری آن چیست؟
با عرض سلام و تشکر از حضور شما بنده محمد بیگدلی شاملو مسئول ستاد اقامه نماز و امور مبلغان دانشگاه هستم روز جهانی مسجد در حقیقت روزی است که مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها در واقع مسیحیان صهیونیستی به آتش کشیده شد که در ۳۱ مرداد ۱۳۴۸ اتفاق افتاد مقارن با ۲۱ اوت ۱۳۶۹ و به دلیل این بی حرمتی آشکار که نسبت به قبله اول مسلمین صورت گرفته به این خاطر بررسی این موضوع و بزرگداشت مسجد و به ‌طور عام مساجد که از ارکان مهم شعائر دینی هستند در بین مسلمانان مرسوم شده که هر ساله کنگره ها و همایش هایی در این خصوص برگزار می‌شود. 
علت این امر هم این بود، یک جریان مسیحی صهیونیستی که عمدتاً در آمریکا هستند در این باره توجیهی که به لحاظ اعتقادی مطرح می کنند این است که در حقیقت معتقدند ساختن معبد سوم سلیمان که به ادعای آنها در مسجد الاقصی قرار دارد شرط ظهور حضرت مسیح است و ساخت این معبد و ظهور حضرت مسیح بدون تخریب این مسجد و ساخت این معبد اتفاق نمی افتد و به این بهانه مسجد الاقصی را در همان سال تخریب کردند و به آتش کشیدند.

 نقش مسجد در تمدن نوین اسلامی چیست؟ نگاه به مسجد از چشم انداز تمدن نوین اسلامی چه لوازمی را نیاز دارد؟

تأثیر دین هم از دیرباز از همان تمدن های اولیه تاکنون یک واقعیت انکار ناپذیر است به طوری که در مراکزی که بعنوان تمدنهای اولیه مشهور هستند در حقیقت عقبه تمدن تمام تمدن ها و نظام های اجتماعی بشری از آنجا شکل گرفته، محل حضور و ظهور پیغمبران بزرگ الهی بوده است در دوران معاصر علی رغم تغییرات اساسی که در جوامع بشر ایجاد شده و ساختارهای نوین اجتماعی هم شکل گرفته همچنان دین حضور بسیار پررنگی در این جوامع دارد. در این میان مسجد به عنوان مهمترین نهاد دینی است که قالب های حضور دین در جامعه را طراحی و صورت بندی می کند. بنابراین ما می توانیم مسجد را به عنوان مهمترین  مرکزی و نهادی که ساختارها و قالب های دینی را ارائه می کند تعریف کنیم ما آن را به عنوان مهمترین عامل شکل گیری تمدن نوین اسلامی تلقی کنیم حتی پیشینه تاریخی هم نشان می‌دهد که مساجد علیرغم تغییرات و پیشرفت های اساسی که در همه شئونات بشری ایجاد شده توانایی  رقابت با سازمان ها و نهادها پر قدرت مدنی را را هم در خود دارا است و این در واقع چیزی است که نه تنها مسلمین حتی غیر مسلمین نسبت به این موضوع اذعان دارند که تا چه اندازه در تمدن بشری کارکرد داشته است و دارد.
مهمترین کارکرد مسجد به خصوص در جامعه دانشگاهی چه چیزی می تواند باشد این نهاد صرفا یک نهاد عبادی است؟ یا ابعاد دیگری هم می تواند داشته باشد؟
از آنجا که بزرگترین و مهمترین هدف از خلقت انسان در حقیقت تعلیم و تربیت رشد و آموزش انسان است حتی در آن آیه شریفه که هدف از خلقت را عبادت فرموده است وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ «۵۶ الزاریات» مفسران قرآن آحاد آنها همه آنها متفق القول هستند که منظور از لِیَعْبُدُونِ یحرفون است یعنی می‌فرماید ما جن و انس را خلق نکردیم مگر آنکه علم فراگیرند یاد بگیرند پس بنابراین از آنجایی که مهمترین هدف خلقت انسان آموزش، تعلیم، تربیت و رشد است و پیامبران هم در واقع عهده دار این امر بسیار مهم و عظیم هستند به علاوه پیامبر خاتم کامل ترین آن پیامبران، محور فعالیت‌های خود را مسجد قرار داده با این مقدمه نتیجه می گیریم که مسجد در حقیقت می تواند در کنار دانشگاه بسیاری از کارهای آموزشی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی را عهده دار باشد و سامان دهی کند.
 البته در بحث آموزش این امر مشتبه نشود به اینکه همان آموزشی که در فضای دانشگاهی و کلاسی صورت می گیرد است. بلکه منظور همان است که بتواند به ارتقای فکری اساتید، دانشجویان و کارکنان کمک کند. به طور کلی منظور آن بخش  از آموزش ها و تحقیقات بین رشته ای است  که از متون دینی و از منابع مهم دینی مثل کتب تفسیر مثل کتب حدیثی و یا آثار دانشمندان و پزشکان مسلمان که از مشاهیر دنیا به شمار می روند را بصورت کمی و کیفی برای اساتید و دانشجویان فراهم کند. و به طریق اولی هم چنین کاری میسر است که تحقیقات ائمه جماعات که معمولاً از کارشناسان دینی و از  فضلا هستند با تکیه بر تجارب ارزشمند علما و دانشمندان مسلمان می توانند در سایر جنبه‌ها مثل اخلاقی تربیتی و اجتماعی باعث تقویت ارتقاء آموزش به معنای عام آن آموزش تعلیم و تربیت برای دانشگاهیان باشد.
البته این که گفته بشود که نقش عبادی از غیر عبادی از اساس تفکیک صحیح نیست به نظر نمی رسد چرا که که در حقیقت آن اموری که ما آنها را عبادی تلقی می کنیم سایر امور هم به نحوی در به اصطلاح عرض آنها قرار دارد مگر آن که عبادت را به معنای عرفی بخواهیم تعریف کنیم و در نظر بگیریم مثل نماز خواندن یا تلاوت قرآن یا ذکر یا برگزاری مراسم های دینی مذهبی مثل اعتکاف یا جلسات دعا و غیره.  اگر منظور این باشد اکتفا به امور عبادی نه تنها در دانشگاه حتی در غیر دانشگاه هم نباید فقط به این امور باشد البته مسلما تلقی ما به اصطلاح از امور عبادی تفکیک این اموری که گفته شد نیست (نماز و دعا و قران و عبادات) چون ما قائل به تفکیک نیستیم به تبع قاعدتا مسجد باید کما اینکه در صدر اسلام مسجد هم در دورانی که ائمه ما و اولیا ما دستشان باز بوده از این تمام رویکردهایی که گفته شد و امور مختلف و متنوعی که بیان شد در مسجد بهره می بردند امام صادق (ع) بعنوان رییس مذهب شیعه و بعنوان شاخص ترین فرد ی که در تبیین و نشر علوم اسلامی و تربیت شاگردان بیشمار نفش اساسی داشته تمام این امور را در مسجد انجام داده حتی مناظره هایی که با بزرگان همه مذاهب از بزرگان مسیحیت یهودی و فرق مختلف حتی دانشمندانی که به انها اصطلاحا دهری و مادی فکر می کر ند و قائل به معنویات و ماورالطبیه نبودند مناظرهایی هم که با انها داشته اینها در مسجد اتفاق می افتاد.
آماری در خصوص تعداد مسجد و نمازخانه ها و ائمه جماعت دانشگاه علوم پزشکی ایران را بیان کنید .
مراکز دانشگاه علوم پزشکی ایران عموما دارای نمازخانه و اقامه نماز جماعت می باشند، یعنی علاوه بر ساختمان مرکزی دانشگاه دانشکده ها مراکز درمانی شبکه های بهداشت و بسیاری یعنی تمام مراکز اداری و تمام خوابگاه ها داری مسجد و نماز خانه و طبعا امام جماعت هستند که روی هم رفته مجموعا ۴۱ واحد مسجد یا نماز خانه دارد و به همین تناسب امام جماعت دارد.
و این نکته در اینجا شایسته است ذکر شود که بدلیل حمایت های مسئولین دانشگاه و ستاد اقامه دانشگاه علوم پزشکی ایران بویژه دکتر کوهپایه زاده رییس دانشگاه؛ ستاد اقامه نماز استان تهران بر اساس دستورالعمل ارزیابی عملکرد توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز دانشگاه علوم پزشکی ایران را در سال ۱۳۹۹ شایسته تقدیر دانست که من از این فرصت استفاده می کنم و نهایت سپاس و تشکر خود را از تمامی عزیزان اعلام می کنم.

 جایگاه ائمه جماعات در مساجد و نماز خانه های دانشگاه و وظایف آنها را بیان کنید؟ استقبال دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه را از مسجد با توجه به مأموریتهای آن چگونه ارزیابی می کنید؟
البته هر محیطی که در آنجا نماز جماعت برگزار می شود مکان مقدس و ارزشمندی است عموما چه دانشگاه و غیر دانشگاه باشد البته اقامه جماعت در محیط های علمی و در محیط های دانشگاهی و در جمع نخبگان یک شکلی خاص تر و چه بسا دارای حرمت و احترام بیشتری باشد وآن بخاطر ارزش و اعتباری است که دین مبین اسلام برای علم و دانشمندان و جایگاه علم و جایگاه تعلیم و تربیت قائل است کما اینکه پیامبر زمانی به مسجد رفتند و دو گروه از مسلمانان در دو قسمت مسجد نشسته بودند و مشغول صحبت یک گروهی که در حقیقت مشغول مذاکره علمی بودند و گروهی دیگر هم مشغول عبادت عبادتی که اصطلاحا ما به آن عبادت می گوییم و بعد پیامبر از آنجایی که رفتار ایشان علاوه بر سخنان مبارکشان سیره، رفتار ایشان هم مد نظر بود و مردم ایشان را با کنجکاوی دنبال می کردند دیدند که ایشان از میان این دو گروه پیش گروهی رفت که مشغول مذاکره علمی بودند و چه بسا هم مردم سوالی به ذهنشان خطور کرده باشد که پیغمبر اکرم (ص) خودشان جواب این سوال را داد که به چه دلیل این گروه را انتخاب نموده است؟ فرمود بالتعلیم ارسلت یعنی خدای متعال مرا برای تعلیم و آموزش فرستاده پس بنابراین جایگاه ائمه جماعت در مراکز دانشگاهی یک جایگاه ویژه است و جایگاهی هست خاص چون در جمع نخبگان قرار دارند در میان جوانان جویای دانش قرار دارند و افرادی پر تحرک و پرسشگر که طبیعتا باید بتوانند این اقشار خاص را در عینه اینکه طبیعتا بهرمندی از علم در انها نعمتی مثل تمکین در برابر منطق و ادب و بسیاری از اداب دیگر مزین نموده است و بالطبع توقع انها هم بالاست، باید امام جماعت بتواند خودش را وفق بدهد و تطبیق بدهد با این شرایطی که در محیط های خاص بویژه محیط های دانشگاهی فراهم است. پس بنابراین مسولیت ائمه جماعت در محیط های دانشجویی در جایی که افرادی نخبه و پرتحرک و پرسشگر هستند بالطبع مسئولیتش سنگین تر از جایگاه های دیگر است.
 نقش زنان در کارکردهای مسجد که برای آن قائل شدید چگونه است؟
از انجایی که مساجد همواره مرکز رشد اموزش های اخلاقی و معنوی و مکانی عمومی برای دغدغه های مسلمانان بوده به همین جهت خداوند در قران کریم زنان را همپای مردان برای پیشبرد اموری که گفته شد قرار داده است از جمله در سوره مبارکه توبه ایه شماره ۷۱ می فرماید "مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده همدیگر را تشویق می کنند و از کارهای ناپسند باز می دارند "نماز را برپا می کنند" خداوند متعال وقتی به این شکل به یک عمل دسته جمعی توصیه می کند که اینجا آن عمل دسته جمعی نماز است، در واقع بحث مشارکت مردان و زنان در امر جماعت و زکات می دهند و از خدا و پیامبرش .... یعنی در این امر اقامه نماز زنان را همپای مردان قرار داده که یکی از وظایف قطعی آنهاست که طبیعتا اهتمام نسبت به این امر باعث می شود که مشمول رحمت خداوند متعال قرار داده شوند.
بعصی از رویکردها و رفتارهای مفید و ارزشمندی که زنان در مساجد دارند و می توانند داشته باشند بنده به اجمال خدمت شما عرض می کنم در بسیاری از مساجد بعنوان واعظ و مفسر متون مذهبی برای اسلام به شایستگی تبلیغ می کنند یا تحت نظارت مراکز درمانی کمک های اولیه به مردم ارائه می کنند و یا با تشکیل گروه هایی از بانوان لباس و غدا و سایر مایحتاج نیازمندان را جمع اوری می کنند بطور کلی در کارهای دسته جمعی و عام المنفعه چه بسا کوشا تر از اقایون می توانند عمل کنند و یک نکته بسیار مهمی که از رهگذر  حضور خانم ها در مساجد ایجاد می شود که بسیار ارزشمند و مبارک است این است که وقتی زنان در مساجد حاضر بشوند فرزندان انها هم به شرکت در مسجد معمولا ترغیب می شوند و حضور پیدا می کنند و می تو انیم همواره شاهد نسل هایی از افراد از کودکان گرفته تا نوجوانان و جوانان در مساجد باشیم و بخشی از نقش تربیتی مسجد بگونه ای در این موضوع تبلور پیدا می کند.

به نظر شما معماری و طراحی مساجد کشور بخصوص مسجد دانشگاه مبتنی بر آن فرهنگ اسلامی پیش رفته؟ نظر و پیشنهادات شما در این خصوص را بیان کنید؟
سوال خوب و بسیاری ضروری است یکی از دغدغه های ما به خصوص خودم که امیدوارم سایر عزیزان هم این دغدغه را داشته باشند در نظر گرفتن معماری و الگوی طراحی مناسب برای مساجد عموما و برای مساجد دانشگاه خصوصاً باید وجود داشته باشد وگرنه به تعبیر علما نقض غرض است اگر غیر از این باشد مسجد بعنوان برجسته ترین عنصر معماری منبعث از دین اسلام، یعنی مهمترین، تأکید می‌کنم مهمترین عنصر معماری اسلامی خدای نخواسته دچار خسران می شود بالاخره تجلی معماری اسلامی در خیلی از چیزها ممکن است مثلاً خانه ها و منازل که آن هم بسیار دارای اهمیت است ولی به تبع مسجد از همه امور مهم تر است و باید مسجد ارزنده ترین عنصر تبلور و تجسم مدنیت جامعه اسلامی باشد البته معماری آن چیزی را که عرض کردم عموما برای همه مساجد است ولی معماری و طراحی مساجد دانشگاه علاوه بر برخورداری از شاخص های سنتی مساجد مثل داشتن مناره، گنبد، محراب و کاشیکاری خاص، البته این موضوع مفصل و دامنه دار است که نمی شود به سادگی از آن عبور کرد علاوه بر شاخص های سنتی که عرض کردم شاخص‌های روح مسجد و کاربری آن را نشان می دهد باید در فرم و فضاها، تفاوت هایی با مساجد سنتی داشته باشد که بنده به اختصار خدمت شما عرض می کنم ساختمان مسجد دانشگاه با بقیه ساختمان های آن باید تعاملی همگن داشته باشد یعنی تافته جدا بافته ای از فرم سایر فضاها و ساختمانها نداشته باشد به طوریکه ساختمان ها از یک جنس به نظر برسد  یعنی مسجد دانشگاه کتابخانه چه فضاهای آموزشی از یک جنس به نظر برسد البته وقتی عرض کردم همگن باید باشد یعنی در مقایسه با سایر بناهای دانشگاه به نحوی باید باشد که به سرعت بشود تشخیص داد که این مسجد دانشگاه است این را هم اضافه کنم که به گونه ای نباید تفکیک باشد که تصور کنیم که این مسجد کاملاً یک تافته جدا بافته از فضاهای دانشگاه است. شاید یکی از عالی ترین و بهترین نمونه های مساجد مسجد دانشگاه تهران باشد که بنده شاید در یک فرصت کم دهها مقاله علمی برای اثبات گفته هایم می توانم عرض کنم.
 اولاً این سنخیت ها تا چه اندازه ای است یا این سنخیت به چه صورت است مسجد دانشگاه و سایر ساختمان‌ها و فضاهای آن که چه قدر هم در دانشگاه تهران پرشمار و متنوع است در عین حال چه تفاوت هایی دارد که بتواند آن شاخص های مسجد با ظرافت ها و زیبایی ها بیان کند. نکته دوم که در طراحی و معماری مسجد دانشگاه باید در نظر گرفت دسترسی آسان به کتابخانه ها فضاهای آموزشی و سایر فضاهای عمومی دانشگاه است یعنی باید مسجد از یک موقعیتی برخوردار باشد که در عین اینکه جزئی از فضاهای دانشگاه است و با آنها سنخیت دارد در حقیقت شاخص‌های خاص خودش را هم حفظ می کند در عین حال در دسترسی آسان به تمام این مراکز داشته باشد مراکزی که عرض کردم عمومی مثل کتابخانه، کلاس ها و فضای آموزشی و اداری که به راحتی به هنگام نماز و سایر مراسم دانشگاهیان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
 در جهت جذب حداکثری جوانان، استادان، دانشجویان و کارکنان چه موانعی و مشکلاتی وجود دارد؟ و در جهت رفع آنها چه درخواست هایی از مسئولین مربوطه می توان انتظار داشت؟
یکی از موانع نادیده گرفتن همین اموری است که در مورد آنها صحبت کردیم و بحث شد که ما در حقیقت کم و بیش در مورد آنها بحث کردیم فقدان هر کدام از آنها می تواند عامل موثری برای حضور نیافتن دانشگاهیان به مسجد باشد یا حداقل آن باشد برای حضور نیافتن در مسجد.
 یکی از موانع بسیار عمده که این را باید متولیان در دانشگاه آن را حل و فصل نمایند تداخل امور مختلف با نماز و برپایی نماز جماعت و برنامه های مربوط به مسجد است از جمله بعضی از کلاس ها یا حتی بسیاری از کلاس ها که زمان برگزاری نماز جماعت و وقت نماز تداخل دارد که حتی با تمایل استاد و دانشجویان ما عملا نمی توانند در این امر واجب شرکت کنند. و این تداخل به خصوص در مقاطع تحصیلی تحصیلات تکمیلی بیشتر احساس می شود یا تداخل جلسات دفاع از پایان نامه، جلسات مدیران بخصوص مدیران ارشد دانشگاه که زمانبندی و تداخل غیر از این که خودشان عملا نمی توانند شرکت کنند شماری از کارمندان و کسانی که مرتبط با آن ها هستند نیز از این فیض محروم می شوند. یا تداخل بعضی از کنگره ها، همایش ها در دانشگاه و یا نمایشگاه ها نمایشگاه هایی که به مناسبت های مختلف در فضای دانشگاه برگزار می شود اینها حقیقتاً شروع و پایانش بدون در نظر گرفتن وقت نماز و حضور در نماز جماعت و برنامه های مسجد است که همه این امور به تبع می تواند موثر باشد البته خوب مسلما این ها راه حل هایی دارد که همه دست یافتنی است به نظر حقیر به راحتی می شود این امور را مدیریت کرد.
اهم فعالیت های مساجد، نمازخانه ها و ائمه جماعت در بحران کرونا را بیان کنید این فعالیت ها را چگونه ارزیابی می کنید و در صورت ادامه این بحران چه برنامه هایی در این خصوص مدنظر شماست؟

اولاً امیدواریم که هر چه زودتر به تعبیر مقام معظم رهبری این ویروس منحوس برچیده شود، ریشه آن کنده شود و مردم میهن عزیز ما احساس آرامش گذشته خود را به دست آورند. بند ضمن خسته نباشید به کادر پر تلاش درمان به شخصه احساس خجالت می کنم از آنها بخصوص بعد از پیدا شدن این اپیدمی واقعا حق عظیمی برگردن ما پیدا کردند. 
در مورد فعالیت ائمه جماعت در ابتدای امر و تا زمانی که مقرر کرده بودیم که اماکن عمومی دایر نباشد نماز جماعت مراکز دانشگاهی اقامه نمی شد و تعطیل شده بود ولی بنابر تصمیمی که در ستاد شورای عالی ستاد اقامه نماز دانشگاه گرفته شد بنا بر این شد که به اشکال دیگری و انحای مختلف ائمه محترم جماعات هر کسی به سهم خودشان خدمتی کند و باری از آنچه کارکنان از دوش پزشکان و پرستاران و بیماران و خانواده آنها بردارد مشارکت ائمه جماعات به ویژه در مراکزی که در حقیقت بخش کرونایی داشتن به اشکال مختلف با نظارت روسا و مدیران دانشگاه و مراکز درمانی و با اجازه آنها و با رعایت معیارهای آنها که دستور داده بودند صورت گرفت در بخش های مختلف هم در مقام دستگاه ها و هم چیزی که می‌تواند تسهیل و آسایش و رفاه در محیط های درمانی ایجاد کند انجام می دادند ما حتی در بیمارستان ها مثلا  بیمارستان فیروزآبادی به گواه مدیر محترم بیمارستان حدود چهل نفر طلبه داشتیم روحانی داشتیم که البته با اشراف امام جماعت آنجا حاج آقای کنگرلو آنها در حقیقت در تمام امور مشارکت می‌کردند از دلجویی از کارکنان گرفته یا فراهم کردن یعضی از نیازهای چه در زمینه خوراک یا بعضی لوازم پزشکی و لوازمی که برای بیماران مناسب بود و انجام کارهای خدماتی ساختمانی نظافت و اموری از این قبیل اهتمام داشتند البته گاهی هم که اگر کسی از این بیماران مرحوم می شدند در امر تدفین او و امور مربوط به نماز او مشارکت می‌کردند ولی خدمات این عزیزان در این برهه حساس و مهم و بسیار سخت بسیار متنوع تر و سخت تر از این بوده که در قالب عبارات بنده بگنجد البته اگر خدای نکرده این امر تداوم پیدا کند و یا نه تنها دراین مورد بلکه احتمال اینکه گاهی با یک امر غیر عادی روبرو شویم باز ائمه جماعت ما دوشا دوش مردم عزیز ما بویژه کادر درمان خستگی ناپذیر ما آماده ارائه هر نوع کمکی هستند. در اینجا لازم به ذکر می دانم که بگویم در این خصوص باید متولیان امر حالا از وزارتخانه ها گرفته تا روسای دانشگاه‌ها و مسئولین بنشینند و یک روش بسیار علمی و اصولی و اساسی و سیستماتیک تعریف کنند که بتوان در شرایط سخت بهتر بتوانیم به مردم عزیزمان کمک کنیم.
 راههای ارتباطی با مسجد امام حسین (ع) دانشگاه علوم پزشکی کدام است؟
در خصوص راههای ارتباطی با مسجد امام حسین (علیه السلام) دانشگاه استادان، کارکنان و دانشجویان می توانند با شماره ۸۶۷۰۲۸۱۲ تماس حاصل نمایند و یا جهت اطلاع از برنامه ها در فضای مجازی می توانند در ادرس های اینستاگرام به آدرس: https://instagram.com/iums_mosque
تلگرام:iums_mosque
واتساپ:https://chat.whatsapp.com/FJM۹۸AtSpAPLEDEh۷NdgW۳ عضو شوند.

خبر: همتی







CAPTCHA
دفعات مشاهده: 708 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر