دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

سلامت روان، رشته ای نوپا با سابقه فعالیت طولانی

 | تاریخ ارسال: 1399/6/22 | 
سلامت روان، رشته ای نوپا با سابقه فعالیت طولانی
بهداشت روان در دنیا تاریخچه طولانی دارد. اصطلاح بهداشت روان اولین بار در سال ۱۸۴۳  بکار برده شد و بعد از آن آموزش بهداشت روان در سطح جامعه مورد توجه بیشتری قرار گرفت. جنگ جهانی اول و دوم ضرورت تربیت متخصصان بیشتری را درحیطه روانپزشکی و روانشناسی ایجاب کرد و مشکلات اجتماعی در آمریکا دردهه ۱۹۶۰ منجر به شکل گیری رشته روانشناسی جامعه نگر شد. در این دهه تعدادی از متخصصان بهداشت روان، روانشناسان بالینی و روانپزشکان به این نتیجه رسیدند که تنها درمان فردی یا گروهی در مطب ها کافی نبوده و ضرورت دارد روانشناسان و روانپزشکان درمحیط زندگی مردم حضور یافته و خدمات خود را در محیط زندگی مردم به آنها عرضه کنند. از سال های دهه ۱۹۵۰ در دانشگاه ها، در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی (Ph.D) دوره بهداشت روان و همچنین مشاوره بهداشت روان برگزار می گردد. با وجود شروع فعالیت های مرتبط با رشته سلامت روان از حدود یک قرن پیش در ایران، این رشته در سال ۱۳۹۴ در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه علوم پزشکی ایران تاسیس شد و تا کنون ۵ دوره دانشجو پذیرش کرده است.
در ادامه معرفی گروه های آموزشی دانشگاه این بار به سراغ آقای دکتر سید وحید شریعت، مدیر گروه بهداشت روان دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان رفتیم تا بیشتر با این رشته آشنا شویم.
در مورد تاریخچه این رشته در دانشگاه توضیح بفرمایید.
رشته سلامت روان در ایران رشته نو پایی است. انستیتو روانپزشکی ایران از بدو تاسیس در سال ۱۳۵۶ با زحمات و درایت دکتر ایرج سیاسی و دکتر احمد محیط با رویکرد جامعه نگر و ادغام بهداشت روان در خدمات بهداشتی تاسیس شد و این نگاه سالها وجود داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۴ با پیگیری جدی آقای دکتر جعفر بوالهری، اولین دانشجویان رشته سلامت روان در دانشگاه پذیرش شدند.
هدف این رشته چیست و مباحث اصلی که در این رشته مطرح میشود را بفرمایید.
در این رشته تحصیلی، مباحثی چون اصول مشاوره و مداخلات بهداشت روان فردی، خانوادگی و اجتماعی، مداخلات روانشناختی در بحران، آسیب شناسی اعتیاد، سلامت روان جامعه نگر و آسیب های اجتماعی آموزش داده می شود.
هدف این رشته پیشگیری از آسیب های روانی در سطح اول و ارتقا سلامت روان است. همه خدماتی که می توان در سطوح بهداشتی در جامعه ارایه کرد. در این رشته دانشجویان یاد می گیرند چگونه برنامه های مربوط به اقدامات پیشگیرانه سلامت روان را برنامه ریزی، اجرا و پایش کنند.
مهمترین موضوعاتی که امروز در حیطه رشته شما وجود دارد چیست؟
از جمله مهمترین موضوعات مطرح در این رشته سواد سلامت روان و آموزش مهارتهای سبک زندگی سالم، فرزند پروری، بحران های اخیر اجتماعی مانند، اعتیاد، طلاق، خودکشی، خشونت های اجتماعی، بحران هویت، بیماری ایدز، بیماری های روانی، ناتوانی های ذهنی، کودکان کار و سایر آسیب های روانی است .
با توجه به اینکه ماموریت اصلی رشته شما پیشگیری است، پیش بینی شما درباره نقش این رشته در آینده چیست؟
برای آینده این رشته چالشهای جدی وجود دارد. با توجه به شیوع قابل توجه آسیب های روانی و بار بالای این بیماری ها در کشور ما، نیازمند ارائه خدمات هستیم که باید فارغ التحصیلان این رشته به رسمیت شناخته شوند. رویکرد وزارت بهداشت برای عدم گسترش رشته ها آینده مبهمی برای این رشته ایجاد کرده و تقاضا برای این رشته، بسیار وابسته به وضعیت تاثیرگذاری مدیریت و خدمات بهداشت سلامت ارایه شده توسط فارغ التحصیلان است.
یک متخصص ایده آل در رشته شما چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
یک متخصص ایده آل رشته سلامت روان به عنوان یک رشته بین رشته ای، به جز دانش، حتما باید توانایی خوبی برای  برقرار کردن ارتباط با سایر تخصص ها مثل روان شناسی، روان پزشکی، جامعه شناسی، بهداشت را داشته باشد و باید بتواند با مسئولان و افراد ذی نفوذ برای پیگیری رفع نیازها ارتباط برقرار کند و همچنین بتواند با مردم عادی به زبان ساده و راحت صحبت کند و ارتباط بگیرد.
در این رشته متخصصان باید انگیزه درونی خوبی برای مبارزه با مشکلات و کار در بطن جامعه داشته باشد که البته در نظام سلامت مثل همه سازمان ها، ساختارها نقش بسزایی در حفظ و ارتقا انگیزه های درونی افراد دارد و با عث می شود افراد یک مجموعه با علاقمندی و تعهد بیشتری به کار بپردازند.
برای تربیت دانشجویانی که اینگونه تربیت شوند چه برنامه و راهکارهایی دارید؟  
دانشجویان باید اهمیت و نقش رشته خود را در سطح جامعه ببینند و از نزدیک با نحوه اثر گذاری و اهمیت آن آشنا شوند. معرفی پیشکسوتان و الگوهای موفق و دلسوز این عرصه به دانشجویان و آشنایی با از خود گذشتگی ها و شیوه های کاری آنان، یکی دیگر از راه های ارتقا انگیزه های درونی و توانمند سازی است.
به نظر شما در افق ترسیم شده برای دانشگاه در موضوع دانشگاه نسل سوم گروه شما چه اقداماتی می تواند انجام دهد و چه برنامه هایی دارید؟
با توجه به اهداف و ماموریتهای این رشته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و فردی میتواند باعث حفظ ارزشها و پشتیبانی از خلق ثروت شود و رویکرد پیشگیرانه این رشته از نگاهی دیگر خلق ثروت میکند.
در شرایط کرونایی امروز همکاران شما چه نقشی میتوانند ایفا نمایند؟
در شرایط بحران همه‌گیری بیماری کرونا، وضعیت بهداشت روان جامعه، ببیشتر در معرض خطر قرار گرفته است. عوارض روانی و اجتماعی کرونا می‌تواند بر افرادی که استعداد اختلالات روانی دارند اثر منفی داشته باشد.
در این دوره باید برای خودکشی، دیگرکشی، خشم، افسردگی، دیگر آزاری، اختلال سوگ، پرخاشگری و ...که از عوارض اجتماعی و روانی شیوع این بیماری هستند برنامه و تدابیر لازم اندیشیده شود. در این میان نقش متخصصان سلامت روان در متن جامعه بسیار موثر و حیاتی است.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
سیاست گذاری برای توانمند سازی مردم برای مقابله با مشکلات و بحرانها اهمیت بسیاری دارد و این آموزش ها باید با از مدارس آغاز شودو و همه ارگانها و سازمانها نیز برای آموزش افراد تحت پوشش خود اقدام نمایند.  مهمترین مانع برای توسعه آموزش ها نگرش مدیران است که سلامت روان را مهم تلقی نمی کنند. 
تاب آوری و سلامت روان جامعه بیشتر مربوط به شرایط زندگی است. مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیت جامعه، در کنار ویژگی های فردی و اجتماعی افراد، تعیین کننده سلامت روان جامعه است که نیاز است مسئولین و کسانی که گفتار و رفتارشان بر مردم تاثیرگذار است مراقب سلامت روان مردم هم باشند.

خبر: نظامی


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 247 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر