دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

وظیفه ما ایجاد بستری مناسب برای افزایش سطح امید به زندگی است

 | تاریخ ارسال: 1399/7/8 | 
وظیفه ما ایجاد بستری مناسب برای افزایش سطح امید به زندگی است
گروه روانشناسی بالینی یکی از گروه های آموزشی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان می باشد که از سال ۱۳۶۵ در مقطع کارشناسی ارشد و از سال ۱۳۷۶ در مقطع دکتری روانشناسی بالینی اقدام به تربیت دانشجو نموده است. به منظور آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه های گروه روانشناسی بالینی، گفتگویی با دکترمحمود دهقانی؛ مدیر گروه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران انجام گرفته است.
لطفا ضمن اشاره به سوابق دانشکده ،گروه روانشناسی بالینی را معرفی کنید؟ 
مرجعیت رشته روانپزشکی و روانشناسی بالینی با انستیتو روانپزشکی تهران است که بعد از جریان ادغام و تغییر و تحولات آن زمان، این مرکز استقلال خود را حفظ کرد و در سال ۱۳۹۱ به دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان تبدیل وتغییر نام داد.
رشته هایی که در این دانشکده وجود دارد؛ شامل بهداشت روان ،سلامت روان، سالمندشناسی، اعتیاد و روانشناسی بالینی می باشد.
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان به عنوان یک دانشکده منحصر به فرد در وزارت بهداشت شناخته شده  و دانشجویان بعد فارع التحصیلی اقدام به برگزاری طرح ها و پروژه های مربوط به سلامت در وزارتخانه می نمایند؛ بعنوان مثال خط ۴۰۳۰ وزارت بهداشت در بحث مربوط به مسائل کرونا عمدتا از سوی همکاران ما انجام می شود.
همچنین این دانشکده به عنوان مرکز همکاری سازمان جهانی بهداشت برای مداخله در حوزه سلامت روان نقش دارد.
در حال حاضر ده نفر هیئت علمی در گروه روانشناسی بالینی حضور دارند ؛ ۵۰ دانشجو در مقطع ارشد و ۴۲ نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند و در مجموع ۱۰۰ نفر دانشجو داریم. 
در واقع دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان اولین دانشگاه در کشور اقدام به برگزاری دوره دکتری روانشناسی بالینی کردیم و تا کنون۳۴ دوره کارشناسی ارشد  و ۲۳ دوره دکتری در این گروه داشتیم.
روان شناسی بالینی چیست و چه نقشی در جامعه ایجاد می کند؟
روانشناسی بالینی به گرایشی از روانشناسی بر می گردد که کار اصلی آن مربوط به درمان غیر دارویی اختلالات روانی است
و بالینی کلمه ای است که جنبه تاریخی و اشاره به کارکرد درمانی دارد؛  یعنی آن گرایشی از روانشناسی که به درمان اختصاصی اختلالات و معضلاتی مثل :اعتیاد، بزهکاری، افسردگی ،استرس، اضطراب که در جامعه وجود دارد، می پردازد. 
در واقع روانشناسی بالینی به عنوان روان درمانی و درمان غیر دارویی محسوب می شود و همکاران ما در حوزه مداخلات غیر دارویی در حوزه بهداست روان کار می کنند. به عبارتی دیگر روانشناسی؛ علم مطالعه رفتار است  و گرایش های مختلفی دارد؛ مانند: روانشناسی تربیتی، روانشناسی سلامت و روانشناسی در حوزه بهداشت روان .
سرانه مقالات علمی و استنادات گروه روانشناسی بالینی در سطح کشوری و بین المللی چقدراست؟
در مقطع دکتری هر دانشجو باید دو مقاله لاتین چاپ شده در مجلات معتبرانگلیسی زبان ارائه نماید تا فارغ التحصیل شود و با وجود اینکه تهیه مقاله در مقطع ارشد اختیاری است ولی ۵۰ درصد از دانشجویان مقطع ارشد مقاله ارائه می نمایند. 
سالانه بین صد تا صد و پنجاه مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ می شود که این آمار با توجه به فعالیت دانشجویان و اساتید متغیر است.
در اینجا دو مرکز پژوهشی هم  وجود دارد؛ یکی مرکز تحقیقات بهداشت روان و مرکز دیگر هم تحت عنوان معاونت پژوهشی دانشکده است؛ دانشجویان  و اساتید دراین مراکز کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام می دهند و حتی با دانشگاه های دیگر هم همکاری داشته اند.
یکی از طرح هایی هم که انجام دادیم و همچنان در حال اجرا داریم در خصوص مسائل بیماری اوتیسم است که در سالهای اخیر شدت گرفته و ما با همکاری سازمان جهانی بسته آموزشی را در این خصوص ارائه کردیم.
البته در خصوص بسته ای که سازمان جهانی در خصوص بیماران اوتیسم در دوران کرونا به ما اعلام کرده و ما در حال ترجمه آن هستیم ، به دلیل مشکلات مالی دانشگاه  و عدم حمایت کافی ، ما پیگیر هستیم تا بتوانیم بودجه آن را تامین کنیم و طرح را پیش ببریم.
گفتنی است که با اجرای این طرح، هم آموزش در این دوران ممکن  و هم درصد قابل توجهی از هزینه بیماران اوتیسم کاهش پیدا می کند .
چه کمبودها و مشکلاتی در مسیر حرکت و تحقق اهداف مجموعه خود دارید؟
این دانشکده به عنوان قطب روانشناسی در کشور و منطقه  دارای یک سری مسائل است؛ متاسفانه کمبود فضا و تجهیزات آموزشی مناسب (مانند لپ تاپ) و همچنین عدم تکمیل زیر ساختهای فناری اطلاعات  از مشکلات بزرگ به ویژه در دوران بحران کرونا به شمار می رود.
انستیتو روانپزشکی ایران این پتانسیل را دارد که به عنوان یک مرکز بسیار معتبرجهت ارائه آموزش و برگزاری کارگاه های عمومی وتخصصی باشد ولی متاسفانه بوروکراسی های اداری و عدم تأمین بودجه تحقق این مهم را مختل کرده است.
انتظار ما این است که امکانات بیشتری در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم هم نیروهای بهتری را جذب کنیم و هم خدمات بهتری ارائه نماییم.
به منظور آشنایی و فرهنگ سازی برای دانشجویان و اساتید در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم چه اقداماتی انجام شده است؟
در بحث دانشگاه نسل سوم؛ رشته ما مانند رشته های دیگر نیست که لوازم خارجی تولید کند و یا به صورت ثبت اختراع باشد
ما بیشتر اینجا می توانیم بسته های آموزشی تولید و ارائه نماییم که غالبا هم بسته ها در این ساختار تعریف نشده است؛ ولی طرح هایی در بحث پایان نامه های دانشجویی داشتیم که با همکاری  بخش خصوصی و سایر دانشگاه  انجام شده است.
همچنین یک سری دستگاه هایی را تولید کردیم که در درمان استفاده می کنند.
در خصوص ارتباط  گروه شما با صنعت توضیح دهید؟
رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی یک رشته جداگانه ای است ولی رشته روانشناسی بالینی بیشتر با بیمارستانها و حوزه درمان و کلینیک ها کار می کند تا با صنعت، البته با مداخلات درمانی آن ارتباط دارد.
لازم به ذکر است که ما یک مرکزدانش بنیان سلامت روان داریم که در مسیر کارآفرینی و درآمدزایی حرکت می نماید.
اقدامات گروه شما در دوران کرونا چه بوده است ؟
به عنوان مدیر گروه و با توجه به شرایط موجود کرونایی در تلاش هستیم تا بتوانیم حداکثر آموزش هایی که دانشجویان به آن نیاز دارند را به آنها ارائه دهیم. ما در صدد ایجاد یک محیط آموزشی انلاین هستیم تا دانشجویان سرویس  های آموزشی ما را کامل دریافت نمایند.
چون بخش عمده ای از دانشجویان  در گروه باید به صورت  عملی این آموزش ها را دریافت کنند؛ ما مجبوریم با توجه به شرایط، این کارگاه های آموزش بالینی را ظرف مدت یک ماه و  به صورت فشرده برگزار کنیم.
همکاران ما در دوران کرونا خدمات بهداشت روان را به کادر درمان ارائه دادند و بسته های آموزشی سلامت روان در اختیار آنها قرارگرفت. همچنین پشتیبانی خدمات روانشناختی مرکز ۴۰۳۰ وزارت بهداشت برعهده تیم تخصصی گروه روانشناسی بالینی است. با توجه به شرایط خاص کشور، وظیفه ما است بستر مناسبی را فراهم آوریم تا سطح امید به زندگی در مردم افزایش یابد.
صحبت پایانی: 
دکتر دهقانی در پایان بیان کرد: 
نکته ای که در پایان باید یاد آوری کنم این است که روانشناسی بنام کریستوف بالاس اصطلاح بنام فهمیده شدن دارد فهمیده شدن بخشی از مراقبت و عشق است احساس فهمیده شده از طرف مسئولین بعنوان همدردی و همدلی حساب می شود ولی اگر ادم احساس کند رها شده باشه و فهمیده نشود رها می شود و این شرایط را سخت می کند.

خبر: همتی


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 316 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر