دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرآمد علمی و پژوهشی کشور

 | تاریخ ارسال: 1399/8/21 | 
گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرآمد علمی و پژوهشی کشور
گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرآمد علمی و پژوهشی کشور
در ادامه معرفی گروه های آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران، این بار به سراغ گروه گوش، حلق و بینی رفتیم. گروهی که از نظر پژوهشی در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت در صدر قرار دارد، قطب علمی سلامت گوش و شنوایی کشور است و برای سومین بار به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در سلامت گوش و شنوایی و مدیر منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شده است.
برای آشنایی بیشتر با این گروه با دکتر علی محمد اصغری؛ مدیر گروه و متخصص گوش و حلق و بینی و فوق تخصص گوش و قاعده جمجمه گفتگو کردیم.
آقای دکتر اصغری درباره تاریخچه گروه گوش، حلق و بینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح بفرمایید.
بخش جراحی سر و گردن، از ابتدا با چند تخت محدود، در مراکزی مثل فیروزگر و مجتمع رسول اکرم (ص) وجود داشت. آموزش های تخصصی گوش و حلق و بینی هم از سال ۶۲ در بیمارستان رهنمون آغاز شده بود که پس از شکل گیری مجتمع حضرت رسول (ص) و تامین تجهیزات کامل اتاق عمل با حمایت دکتر خسروی، رییس وقت دانشگاه، جذب دانشجو در دوره تخصصی آغاز شد. سال ۱۳۸۰ اولین مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی را راه اندازی کردیم و از سال ۸۲ به عنوان قطب علمی سلامت گوش و شنوایی کشور فعالیت داریم.
چند نفر عضو هیات علمی و دانشجو دارید و در چه رشته هایی دانشجوی فلوشیپ پذیرش می شوند؟
این گروه ۱۵ عضو هیات علمی در بیمارستانهای حضرت رسول (ص) و فیروزگر دارد و ۴ نفر هم در مراکز تحقیقاتی گروه فعالیت می کنند. در هر دوره ۹ نفر دستیار گوش و حلق و بینی و ۴ نفر دانشجوی فلوشیپ در رشته های گوش، بینی و سینوس، حنجره و سر و گردن؛ هر کدام یک نفر پذیرش می کنیم.
درباره وضعیت حال حاضر فعالیت های پژوهشی، علمی اعضا هیات علمی و خدمات درمانی گروه بفرمایید.
بر اساس سامانه علم سنجی وزارت بهداشت، در حال حاضر از یک گروه با ۱۵ عضو هیات علمی، ۳ نفر شامل آقایان دکتر محمد فرهادی، دکتر سید کامران کامروا و دکتر احمد دانشی، جزء ۴ پژوهشگر برتر کشور و همچنین ۵ نفرشان جزء ۱۰ نفر برتر کشورند. برخی اقدامات درمانی و آموزشی مهم در حوزه گوش و حلق و بینی مثل  دوره فلوشیپ گوش و حلق و بینی، فلوشیپ گوش و حنجره و جراحی سر و گردن، کار با لیزر و کاشت حلزون شنوایی برای اولین بار در کشور در بخش ما انجام شده، از جمله جراحی اندوسکوپی سینوس، کاشت حلزون، کاشت پروتز ساقه مغز، فتوداینامیک تراپی در درمان بدخیمی های سطحی، تستهای بویایی که اکنون مرجع پزشکی قانونی است و خاص کشورمان بومی سازی کرده ایم. همچنین بسیاری از متخصصان کشور در این گروه آموزش دیده اند.
 به عنوان قطب علمی سلامت گوش و شنوایی کشور، برای سومین بار به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در سلامت گوش و شنوایی و مدیر منطقه مدیترانه شرقی (امرو) انتخاب شده ایم. در حال حاضر بخش گوش،حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول (ص) دارای ۴۰ تخت و پنج اتاق عمل است که به صورت منظم به بیماران خدمات ارائه می کند.
سطح خدماتی که در گروه انجام می دهید در مقایسه با کشور های منطقه و جهان در چه جایگاهی قرار دارد؟
بیشتر خدماتی که در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود در گروه ما نیز وجود دارد. ما در فلپ های آزاد سرآمد هستیم، رشته بینی و سینوس ما در جراحی پیشرفته قاعده جمجمه پیشرو است و گروه گوش ما در انجام تمام پروتز های ناشنوایی کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز و سمعک های قابل کاشت توانمند است.
اهداف راهبردی گروه شما چیست؟
مهمترین برنامه های راهبردی گروه ما تا سال ۱۴۰۰ ؛ ارتقا سواد سلامت مردم در زمینه پیشگیری از اختلالات گوش، گلو و بینی، افزایش ایمنی بیماران و کمترین میزان عفونت بیمارستانی، افزایش رضایت مخاطبان شامل بیماران و همکاران، تطابق ۷۰ درصد از پایان نامه های دانش آموختگان گروه با اولویت های تحقیقاتی خدمات این رشته در کشور و نیاز های جامعه، کسب مرجعیت به روز رسانی متخصصان گوش، گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سطح منطقه و جذب دانشجوی خارجی است که با همت همه اعضای هیات علمی ، دانشجویان و کارکنان تلاش می کنیم، علیرغم محدودیت های ناشی از شیوع کرونا به آنها دست یابیم.
پاندمی کرونا چه پیامد هایی برای فعالیت های گروه داشته و چه اقداماتی برای مقابله با آن انجام داده اید؟
پاندمی کرونا مثل همه دانشگاه ها و مراکز آموزشی درمانی جهان فعالیت های آموزشی ما را هم تحت تاثیر قرار داده و به خصوص کاهش تعداد بیماران که به خاطر ترس از کرونا کارهای درمانی خود را به تاخیر انداخته اند، مشکلاتی را ایجاد کرده است. با تلاش همکاران، گروه ما در برگزاری همایشهای ملی و بین المللی همیشه فعالانه مشارکت داشته و در شرایط فعلی نیز برنامه های وبیناری زیادی برگزار کرده ایم. بسیاری از آموزشهای گروه به صورت مجازی در حال ارائه است و سعی می کنیم آموزش های عملی و جراحی ها، برای دستیاران و فلو ها ادامه یابد تا آموزش انها کمتر دچار اختلال شود.
با شیوع کرونا اساتید و دستیاران گروه پا به پای گروه های درگیر در ویزیت و درمان بیماران کرونایی فعالیت داشته اند که امیدواریم با فروکش پاندمی، فعالیت های آموزشی و پژوهشی گروه بتواند بر مسیر جهشی خود ادامه یابد.
ضمنا اولین پژوهش اپیدمیولوژیک، از نظر از دست رفتن بویایی ناشی از بیماری کوووید ۱۹ در گروه ما انجام شد و تاکنون بیش از ۵۰ ارجاع به مقاله منتشر شده ما در جهان انجام شده است.
در راستای رویکرد دانشگاه برای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم، چه برنامه هایی در گروه شما وجود دارد؟
به نظر من در طبابت که یک موضوع خدماتی در زمینه سلامت است، شاید حرکت به سوی دانشگاه نسل چهارم مناسب تر باشد. دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که سعی می‌­کند تا به ­صورت فعالانه پاسخگوی نیاز های جامعه باشد و روی حل آن ها تمرکز کند. ایجاد یک جامعه بهتر هدف غایی­‌ای است که دانشگاه نسل چهارم پیگیر آن است.
چه مشکلاتی از جامعه درحوزه گروه شما وجود دارد که باید به حل آن پرداخت؟
ما در گروه گوش و حلق و بینی، دو مرکز تحقیقاتی داریم که شامل مراکز «قاعده و جمجمه» و «گوش، گلو، بینی و سر و گردن» می شوند. این دو  با مرکز تحقیقات چشم مجموعاً پژوهشکده حواس پنج گانه را تشکیل می دهند. در این مراکز تلاش می کنیم به عنوان گروه همکار با سازمان جهانی بهداشت؛  برای پیشگیری، آموزش و درمان کم شنوایی و ناشنوایی که از مشکلات شایع در جامعه است، کار کنیم.
چه مشکلات و کمبود هایی در گروه دارید؟
واقعا کمبودی از نظر دانش و مهارت وجود ندارد. در دسترس بودن تجهیزات و توان مالی بیماران محدودیت ما برای ارائه بیشتر خدمات است. تجهیزات اتاق های عمل ما محدود است و با کمک خیرین که همیشه یاریگر ما بوده اند تهیه شده، اما اگر روزی تجهیزات مشکلی پیدا کنند و خیری برای کمک نباشد، با بودجه های دولتی امکان جایگزینی آن را نداریم. ساختمان و تجهیزات درمانگاه نیز نیاز به بازسازی دارد که امیدواریم بتوانیم برای رفاه حال بیماران و ارائه بهتر خدمات، بودجه لازم فراهم شود.
یکی دیگر از مشکلات ما پذیرش خارج از ظرفیت دستیار است. گاهی بر اساس ضرورت آنی و یا مسایل دیگر قواعد و قوانین تغیبر می کند و تعداد دستیاران پذیرش شده خارج از ظرفیت گروه است. ظرفیت آموزشی ما بستگی به تعداد بیماران، تعداد بیمارستانها، تجهیزات و تعداد اساتید دارد و اگر این نسبت رعایت نشود منجر به کاهش کیفیت آموزشی دانشجویان می شود زیرا اگر دانشجویی به اندازه لازم ویزیت بیمار و کمک به عمل جراحی انجام ندهد، مهارت و اعتماد به نفس لازم را پیدا نخواهد کرد.
در پایان اگر صحبتی دارید می شنویم.
هدف اول دانشگاه، آموزش و پژوهش است اما هم اکنون مشکلات مالی ناشی از وظایف درمانی دانشگاه ها، باعث آسیب به وظایف آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها شده است. باید بخش آموزش و پژوهش از درمان جدا شود. همچنین جذب هیات علمی شایسته، تحت تاثیر اقتصاد قرار گرفته و به خاطر مشکلات مالی، در برخی شهرستانها کسی حاضر نیست کار خصوصی را رها کند و هیات علمی شود و افرادی که می آیند معمولا دانش و مهارت کافی را برای آموزش و پژوهش ندارند. کم کم این مشکل به دانشگاه های بزرگ هم می رسد و دانشجویانی تربیت خواهند شد که از دانش و مهارت کافی برخوردار نیستند. باید این موضوعات تا دیر نشده مورد توجه قرار گیرد.
مصاحبه: مجید نظامی
عکس: ابراهیم همتی


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 719 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر