دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

در گفتگو با دکتر ناهید آریائیان؛ متخصص علوم تغذیه مطرح شد نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها

 | تاریخ ارسال: 1399/9/22 | 
نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها
در گفتگو با دکتر ناهید آریائیان؛ متخصص علوم تغذیه مطرح شد
نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها
کارشناسان بر این باورند، تغدیه سالم در پیشگیری و کمک به درمان بیماریها، حفظ سلامت، رشد و تکامل کودکان و نوجوانان، سلامت مادران باردار و شیرده و ارتقاء سطح زندگی در افراد مسن نقش مهمی دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر ناهید آریائیان؛ عضو هیئت علمی و دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی٬ افزایش فشارخون٬ بعضی از سرطانها٬ افزایش چربی خون و دیابت به نحوه تغذیه مرتبط است.
وی افزود: تغذیه صحیح یعنی اینکه هر فرد با توجه به شرایط فیزیولوژیکی و محیطی خود از تمام مواد مغذی مورد نیاز استفاده کند. تعادل و تنوع اهمیت به سزایی در تغذیه صحیح دارد؛ همانقدر که دریافت ناکافی مواد مغذی سلامت انسان را به خطر می اندازد، دریافت بیش از اندازه آنها نیز برای سلامتی مضر است.
این متخصص علوم تغذیه اظهار کرد: ما طبق هرم غذایی باید از تمامی گروه های غذایی شامل غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات بر اساس شرایط فیزیولوژیک مانند سن و جنس استفاده کنیم تا دچار سوء تغذیه نشویم.
وی با بیان اینکه تغذیه سالم ارتباط زیادی با عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، افزود: اگر فردی دچار سوء تغذیه باشد، سیستم ایمنی او تضعیف می شود و نمی تواند به خوبی با بیماریها مقابله کند.
دکتر آریائیان با اشاره به همه گیری کرونا، افزود: دریافت کافی بسیاری از مواد مغذی مانند پروتئین،  ویتامین دی، ویتامین ث، روی، ویتامین آ، ویتامین ایی، ویتامین های گروه ب، به خصوص ویتامین های ب۶ و ب۱، سلنیوم و منیزیم در پیشگیری و درمان بیماری کرونا نقش به سزایی دارند.
 وی با بیان اینکه چاقی و دریافت افزایش انرژی بیش از حد نیاز مانند دریافت کم آن نیز سیستم ایمنی را تضعیف می کند، ادامه داد: گیاهان دارای انواع موادی به نام فیتوکمیکال هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند که در پیشگیری از بیماریها از جمله کرونا می توانند مفید باشند؛ مانند کورکومین در زردچوبه، سینامن در دارچین، جینجرول و شوگااول در زنجبیل و ترکیبات ارگانوسولفوردر سیرو پیاز .
دکتر آریائیان گفت: مصرف انواع سبزی ها، میوه ها، حبوبات، آجیل ها و ادویه ها می تواند مفید باشد. البته همانطور که گفتم تعادل و تناسب امری ضروری در تغذیه است؛ مصرف محصولات پروبیوتیک نیز می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
وی افزود: در گروه روغن ها، روغن زیتون و کانولا برای حفظ سلامت و کاهش التهاب مفیدتر از سایر روغن ها هستند. به علاوه دریافت ماهی حداقل دو بار در هفته می تواند به حفظ سلامتی و کاهش التهاب کمک کند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف مایعات به مقدار کافی توصیه می شود، خاطر نشان کرد: مصرف بالای قند های ساده می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف کرده و فرآیندهای التهابی در بدن را تسریع کند .
وی در پایان با اشاره به تاثیر فعالیت فیزیکی و ورزش متعادل در بهبود فرآیند سیستم ایمنی بدن، خاطرنشان کرد: چون در دوره بیماری معمولا اشتهای بیمار کاهش می یابد، احتمال سوء تغذیه در فرد بیمار بیشتر است؛ بنابراین لازم است افراد بهبود یافته به ویژه گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن تحت یک مشاوره تغذیه قرار بگیرند. البته کاهش اشتها موقت بوده و در دوره نقاهت اشتهای فرد بهبود می یابد.
توصیه های لازم در صورت ابتلا به کرونا
  1. مصرف مقدار زیاد مایعات شامل آب، آب میوه های تازه و  آب سبزی ها، چای کمرنگ، آب گوشت یا آب مرغ به میزان حداقل هشت لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات مجاری هوایی
  2. مصرف انواع سوپ داغ و آشهای سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات
  3. مصرف میوه و سبزی تازه و یا سبزیجات آب پز
  4. استفاده از منابع غذایی سرشار از ویتامین  Aمانند زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها و سبزیهای زرد و نارنجی رنگ همچون هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، سبزیجات با برگهای تیره رنگ مانند کاهو، اسفناج و ... به منظور حفظ عملکرد مخاط تنفسی
  5. استفاده از منابع غذایی سرشار از ویتامین c مانند مرکبات و سبزیجات سبز مثل فلفل دلمه ایی، یا آب نارنج، آب لیمو ترش تازه که  دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و سبب افزایش اشتها می شوند.
  6. استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماهی سالمون، میگو، تخم مرغ، حبوبات، غلات کامل، انواغ مغز بادام، گردو، پسته، فندق و خشکبار حداقل دو وعده در روز سبب تقویت سیستم ایمنی می شود .
  7. استفاده از منابع غذایی حاوی کربوهیدرات مانند برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده های غذایی روزانه
  8. استفاده از روغنهای گیاهی مانند زیتون،  کلزا، کنجد و نیز سایر روغن ها مانند آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامینهای محلول در چربی
  9. محدود کردن غذاهای پرچرب یا سرخ ، سنگین و فرآوری شده مانند سالاد الویه، سیب زمینی سرخ کرده، پنیر پیتزا، انواع کوکو، سوسیس، کالباس و کتلت
  10. ممنوعیت استفاده از ترشیها و سرکه که سبب خشکی و تحریک دستگاه تنفس میشود .
  11. محدودیت مصرف نمک و غذاهای کنسروی دارای نمک زیاد
  12. محدود کردن مصرف  فلفل، انواع سسهای تند و سس خردل
  13. محدود کردن مصرف مواد شیرین و شیرینجات، آبمیوه های صنعتی، نوشابه های گازدار، شکر، مربا و قند
 تهیه: مرضیه ره نورد
تنظیم: حسین دزفولی


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 477 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر