دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

تیم سایکوتوپیا دانشگاه ایران رتبه اول پنجمین دوره جایزه استاد داویدیان را کسب کرد

 | تاریخ ارسال: 1399/10/13 | 
تیم سایکوتوپیا دانشگاه ایران رتبه اول پنجمین دوره جایزه استاد داویدیان را کسب کرد
تیم سایکوتوپیا دانشگاه ایران رتبه اول پنجمین دوره جایزه استاد داویدیان را کسب کرد
تیم سایکوتوپیا دانشگاه علوم پزشکی ایران با هدایت علمی دکتر سید محمد حسین محمودی در پنجمین دوره جایزه استاد داویدیان از جوایز انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در بخش دستیاری رتبه‌ی اول را کسب کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اعضای تیم سایکوتوپیا دانشگاه علوم پزشکی ایران از سه سال پیش با یکدیگر همکاری پژوهشی-آموزشی دارند. در این گروه ضمن پایبندی تمام اعضاء به اصول پزشکی شواهدبنیان، یک دستیار روانپزشکی عهده‌دار پایش کیفی محصولات است.
الهه خدادوست؛ دانشجوی پزشکی و مدیر تیم و همچنین دکتر سیدمحمدحسین محمودی؛ دستیار روانپزشکی، عضو اصلی و ناظر علمی تیم است. زهرا جباری، محمد اسلامی و مرضیه راست‌کردار سایر اعضای اصلی هستند. هریک از این اعضای اصلی، تیم اختصاصی خود را دارند که در این تیم نیز دانشجویان پزشکی و روانشناسی بالینی به طور ثابت فعالیت می‌کنند. علاوه بر این اعضای ثابت، همکاران فراوانی نیز به عنوان مهمان برای به انجام رساندن فعالیت‌های هنری، فنی و علمی با تیم همکاری می‌کنند.
 سایکوتوپیا نهادی آموزشی برای ارتقای سواد سلامت روان در جمعیت عمومی است که در گام‌های ابتدایی، طبقۀ جوان تحصیلکرده را هدف گرفته. محصول نهایی سایکوتوپیا کارگاه‌های آموزشی افزایندۀ آگاهی، نگرش و مهارت است. این کارگاه‌ها ضمن برخورداری از محتوای شواهدبنیان، از متدهای آموزشیِ روزآمد بهره می‌برند.
در کنار کارگاه‌ها، فعالیت دیگر سایکوتوپیا عبارت هستند از انتشار مطالب آموزشی مخاطب-محور برای ارتقای آگاهی‌های عمومی؛ تولید و ارائه محتوا در شبکه‌های مجازی و ترجمۀ کتاب.
فعالیت سوم و پایه‌ای سایکوتوپیا ظرفیت‌سازی و توانمندسازی اعضای تیم در زمینه‌های سلامت روان، روش‌شناسی آموزش و کار تیمی است تا این نهاد، بستری برای رشد فردی و جمعی اعضا باشد.
سه فعالیت سایکوتوپیا بر یکدیگر تاثیر هم‌افزا دارند، دانش و مهارت‌های تیم برگزارکننده ضمن طراحی و برگزاری کارگاه عمیقا تقویت شده و سر ریز مطالعاتشان به شکل مواد آموزشی در شبکه‌های مجازی ارائه می‌شود. شرکت‌کنندگان هر کارگاه، گروه هدف مناسبی برای عضوگیری هستند و به این ترتیب پس از هر کارگاه، نیروهای علاقمند به تیم افزوده می‌شوند و ماندگاری این چرخه را میسّر می‌کنند.
ضمن فعالیت مداوم در شبکه‌های مجازی و برگزاری کلاس‌ها و جلسات درون-تیمی طی ۳ سال اخیر، در زمستان گذشته کارگاه حضوری سایکوتوپیا برگزار و موجب جلب رضایت شرکت‌کنندگان و جلب نظر اساتید شد.
طی سال اخیر تیم سایکوتوپیا مشغول طراحی کارگاهی در پاسخ به نیازهای مرتبط با پاندمی کرونا بوده‌اند و به این ترتیب کارگاهی آنلاین با محتوای کمک‌های اولیۀ سلامت روان در زمینه‌های افسردگی، خودکشی، مدیریت استرس، و آسایش  طراحی شد.
برای افزایش اثربخشی این مداخله، از متدهای آموزشی روزآمد در طراحی کارگاه بهره گرفته شد. آموزش مبتنی بر سناریو  – که در آن شرکت‌کننده، در یک داستان مرتبط، نقشی کلیدی می‌پذیرد – شیوه‌ای موثر برای بهبود یادگیری و مبنای کار سایکوتوپیا است.
همچنین به تناسب از آموزش بازی-محور  نیز بهره گرفته می‌شود. آموزش‌ها به روش کلاس معکوس  ارائه می‌شود – که در آن انتقال مباحث نظری خارج از کلاس بوده و فضای کلاس به حل مسئله و تمرین اختصاص می‌یابد. برای انتقال موثر برخی مفاهیم از جمله انگ و مددرسانی از تم‌های طولی  استفاده شده تا نه به صورت مجرد و انتزاعی بلکه در پیوند با تجربه‌های عینی درمان و پیشگیری ادراک شوند. اثربخشی این کارگاه به شیوۀ کارآزمایی سنجیده خواهد شد.


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 549 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر