دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

حجت الاسلام والمسلمین رستمی:حضرت زهرا(س)تمام هستی و اعتبار و وجودش را وقف ولی زمان خودش یعنی علی بن ابی طالب کرد

 | تاریخ ارسال: 1399/10/29 | 
حجت الاسلام والمسلمین رستمی:حضرت زهرا(س)تمام هستی و اعتبار و وجودش را وقف ولی زمان خودش یعنی علی بن ابی طالب کرد
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران ، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در  دانشگاه ها در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) که به همت هیئت ثارالله و الزهرا دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد گفت: آیات سوره مبارکه انسان شاید بشود گفت که زیباترین توصیف‌های بهشت در قرآن، در این سوره است نعمت‌های متنوع و مختلفی که خداوند به بهشتیان عطا می کند و این سوره می‌فرماید که به یک عده‌ای این نعمت را عطا فرموده حال آن یک عده چه کسانی بوده اند؟ خب کسی تردیدی ندارد که این ابراری که در این سوره گفته شده اهل بیت(ع) هستند اما سوال اینجاست مگر آنان چه کاری انجام داده‌اند که این قدر زیبا و عالی خداوند هم پذیرفته و هم توصیف کرده و هم نعمت را به آنها مژده داده این بحثی است که مربوط به فضای ارزش‌گذاری رفتارها در مناسبات دینی مورد توجه قرار داد و باید یاد آور بشویم که اهل بیت علیهم السلام کاری که انجام داده‌اند چه ارزشی داشته که اینقدر خداوند برای آن اجر قائل شده یا آن روایتی که در مورد عبادت امیر المومنین(علیه السلام) است ضربه‌ای که امیر المومنین علیه السلام در یوم الخندق به عمر بن عبدود و بر آن دشمنی که وارد جنگ با مسلمانان شده بود و وارد مبارزه شدند، امیرالمومنین(علیه السلام) به میدان رفت و با ضربه‌ای که به او افکند حضرت رسول(ص) می‌فرماید که: ضربت علیًّ فی یوم الخندق افضل من عبادهِ الثقلین، این یک ضربه‌ی علی از عبادت همه ی انسان‌ها و عبادت کنندگان خداوند، اعم از انسان و غیر انسان بالاتر است.

وی در ادامه افزود: اینکه می‌گوید عبادت انسانها و غیر انسان ها، وقتی انسان ها را می‌گوید شامل انبیاء و اولیاء می شود یعنی امیر المومنین(علیه السلام) یک کار انجام داده در روز خندق که پیامبر میزان و شاخص اعمال می‌فرماید که این کار علی از تمام عبادت بشریت و سلسله خلقت بالاتر است. چه کاری انجام شده که خداوند چنین اجری برای آن در نظر گرفته است و یا میزان ارزش‌گذاری اعمال چگونه است، ما هم در مناسبات اجتماعی و عمومی خودمان یک ملاک هایی داریم برای ارزشگذاری، احیاناً شما دوستان پزشکی فرض کنید که بخواهید محاسبه کنید که چه کسی کار بهتری و با کیفیت تری انجام داده می‌آیید و می‌گویید چه کسی احیاناً مدت‌های طولانی‌تری شیفت ایستاده یا چه کسی تعداد بیشتری بیمار را تحت پوشش قرار داده، یکی از این ملاکات کمی را در نظر می‌گیرید و بر اساس آن کار فرد را ارزش‌گذاری می‌کنند و در مقابل این ارزش‌گذاری هم که انجام دادید یک ما به ازاء یا یک پرداخت مالی قرار می دهید.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ملاک ارزشگذاری در محاسبه الهی بر خلاف محاسبات ما است و  دستگاه محاسبات متفاوت است در همه ابعاد همین دستگاه، و انسانهای مومنی هستند که در محاسبات خودشان هر چه نزدیکتر به محاسبات الهی محاسبه کنند و بر اساس آن محاسبات شان را تنظیم کنند شنیده‌اید که مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی شاگردش می‌گوید با عده ای میرفتیم سمت مشهد زیارت، در یک توقفگاه ایستاده بودیم برای غذا خوردن دیدیم ایشان مرحوم نخودکی یک سفره برای خودش جدا پهن کرده است برای میل غذا و به او تعارف هم کرده‌اند که بفرمایید با یکدیگر غذا بخوریم و ایشان قبول نکردند و چون من در کنار ایشان بوده‌ام با همدیگر غذا را میل کرده بودیم و با همراهان همراه نشده بودیم با یکدیگر هم غذا شده بودیم چرا که غذای آنان کباب بوده است و غذای مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی هم نان و کشمش بوده است و این شاگرد می‌گویید چونکه رفقا به من هم تعارف غذا زده‌اند شیخ به من گفت اگر دوست داری برو و با آنان هم غذا شو و من هم از خدا خواسته که دیدم شیخ به من اجازه داد و از جایم بلند شدم که بروم غذا با آنان بخورم که دیدم آن سفره کثافات و چرک و خون دارند با وله می‌خورند و سریع برگشتم سمت شیخ و بدون اینکه سخن بگویم ایشان فرمود مالی که در آن حرام باشد حقیقت آن این است خب آن کسی که دارد.
وی در ادامه با اشاره به سوره هل اتی تصریح کرد: این خانواده چه کار کرده اند که خداوند زیباترین توصیفات را بیان می‌فرماید؟ خداوند در ادامه می‌فرماید که اینها سه وعده غذای شان را به فقیر دادند، خب غذای آنها چه بود؟ هر کدام یک قرص نان را به فقیر و یتیم و اسیر و مسکین داده اند، خب یعنی چه؟ ما داریم افرادی را که در یک شب ده ها هزار نفر را اطعام می‌دهند، مسجد می‌سازند، مدرسه می‌سازند،  بیمارستان می‌سازند خیلی کارهای بزرگتری انجام می‌دهند، ۱۵ قرص نان کجا و آن بزرگواری که برای ۱۰ هزار نفر طعام آماده می‌کند کجا؟ با این اوصاف مجددا در دستگاه محاسباتی خودمان نان را در مقابل نان قرار می دهیم اما‌ آن چیزی را که خداوند محاسبه می‌کند ملاک های خاص دارد، این ملاک‌ها هر چه به ملاک های اهل بیت(علیهم السلام) نزدیکتر باشد به حقیقت و ملکوت عالم نزدیک تر است و دقیق ارزش‎‌گذاری می‌شود.
وی با اشاره به مقدمه بحث در ادامه خاطرنشان کرد: ما چه ملاک هایی را می‌توانیم برای ارزش‌گذاری اهل بیت(علیهم السلام) اعمال کنیم و در محاسبات عادی هم ما موظفیم بر اساس ظاهر قضاوت کنیم کسی که شهادتین را بگوید مسلمان است و پاک است و احکام اسلام بر او جاری است حتی اگر شهادتین او دلی و واقعی نباشد ولی آن چیزی که بر اساس ظاهر مشخص است ما باید براساس آن محاسبه کنیم و نمی‌توانیم کسی را متهم کنیم زیرا این قضاوت‌ها کار ما نیست حتی اولیاء الهی در مواردی که قصد داشتند فردی را هدایت کنند و دستش را بگیرند در تظاهر و تعاملات اجتماعی اینگونه با او برخورد نمی‌کردند  و الا اگر غیر این‌ بود پیامبر عظیم الشان باید خیلی از افراد را طرد می‌کرد و پس می‌زدند و یا خیلی از افراد بودند که اظهار اسلامشان یک اظهار منفعت طلبانه و غیر حقیقی بود ولی رفتار پیامبر مبتنی برهمین ظواهر است و قرآن هم فرموده شما اصلا حق ندارید به کسی که تظاهر به اسلام می‌کند بگویید نه تو مسلمان نیستی، لذا کسانی که خداوند درمورد آنان سخن گفته و یا بعضا تعبیر منافق را آورده یعنی کسانی که در دلشان کفر دارند و در ظاهر اظهار اسلام می‌کنند رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به ملاک های ارزش گذاری افزود: در آیات و روایات برای خودمان یک ملاک هایی را قرار داده‌اند که رشد کنیم و عمل را ارتقا دهیم که این توجهات موجب آثار اجتماعی هم است به طور مثال به ما فرموده اند؛ انما یتقبل الله من المتقین (خداوند‌ فقط از انسانهای باتقوا عملی را قبول می‌فرماید) و اگر تقوا نباشد عملی مورد پذیرش واقع نمی‌شود و این ملاک خیلی مهم و سخت است و از طرفی  به ما فرموده اند نماز اگر قبول شد بقیه اعمال هم قبول است اگر نماز واقع نشود بقیه اعمال هم مورد قبول واقع نمی‌شود و نمی‌شود عمل کسی مردود باشد ازطرفی نمازش قبول شود.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از ملاک‌های ارزش گذاری عمل سختی انتخاب و عمل است هرچه عمل در مقایسه و محاسبه ی نفس سخت تر باشد عمل ارزشمندتر است و هرچه آسانتر باشد ارزشش کمتر است در روایت است در مورد امیر المومنین(علیه السلام) که ما خُیّرَ بین امرین (او بین دو کار مخیر نشد که یکی از آن دو را انجام بدهد مگر اینکه در انتخاب سخت ترین‌کار را انتخاب نماید) یعنی اگر در معرض دو کار قرار می‌گرفت سخت ترین کار را انتخاب می‌نمود، قاعده‌ی زندگی دنیا این است که ما آسانترین کار را انتخاب نماییم، امیرالمومنین(علیه السلام) ‌خود می‌فرمایند من فصل تابستان را برای روزهای طولانی دوست دارم و زمستان را برای شبهای طولانی شب زنده داری دوست‌دارم. این ملاک ها را برای ما قرار دادند هرچه کار سخت‌تر باشد ارزشمند‌تر است و درواقع سخت ترین کار ارزشمند ترین می‌شود اگر چنانچه جهت گیری آن درست باشد اما اگر از اول قطب نما خراب باشد و جهت را اشتباه انتخاب کرده باشیم که اصلا محل گفتگوی ما نیست.
وی با اشاره به نمونه ای دیگر افزود: رهبر انقلاب می فرمایند ‌که شهدای مدافع حرم اجرشان از شهدای دفاع مقدس بیشتر است و این‌ مساله یک مساله ی شخصی نیست بلکه کلی است برای اینکه می‌گویند اینها در یک ‌فضای مظلومانه‌ای دفاع از حرم اهل البیت علیهم السلام را انتخاب کردند و در ابتدا خیلی از اینها که می‌رفتند نه می‌گفتند و خیلی از اینها که شهید می‌شدند محل شهادت اعلام نمی‌شد و میگفتند مثلا در غرب به شهادت رسیدند این سیره شهدا یک ملاک واقعی و دائمی برای زندگی ماست برخلاف رفتار راحت طلبانه ای که زندگی مادی به ما توصیه می‌کند زندگی معنوی به ما می‌گوید که در جاهایی تو سختی را برگزین ما در مورد شهدای بزرگوار این ‌توصیف را شنیده‌ایم.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با اشاره به عظمت حضرت زهرا( سلام الله علیها) تصریح کرد: بحث فاطمیه آن حرکت با عظمتی که زهرا مرضیه(سلام الله علیها) انجام داده اند و وقتی که مهاجمین حمله کردند به خانه وحی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می‌آیند جلوی درب چون حضرت زهرا(سلام الله علیها) با آن مقام عصمت الهی خود می داند که این افرادی که حمله ور شده‌اند  به خانه وحی هدف و قصد اصلی آنان دسترسی به علی بن ابی طالب و گرفتن بیعت اجباری از ایشان است لذا خود را به پشت در رساند تا به آن ها هم بفهماند که من دخت نبی مکرم اسلام هستم و از طرفی اتمام حجتی دیگر با آنان بنماید چرا که رسول مکرم اسلام بارها و بارها صراحتا بیان فرمودند وصی و جانشین بعد از خود چه کسی است و صراحتاً بیان فرمودند که علی بن ابیطالب(علیه السلام) جانشین بعد نبی می‌باشند و قصه با عظمت غدیر خم دلالتی بر این ماجراست لذا حضرت زهرا(سلام الله علیها) خود را به پشت در رساندند که هم مانع گرفتن بیعت اجباری از علی بن ابیطالب شود و همین که اتمام حجتی با آن بشود که ناگهان آن ماجرا و جسارت به حضرت صورت گرفت و این ننگ تا ابد برای بانیان این کار باقی ماند.
وی در پایان گفت: این بود گوشه‌ای از حرکت با عظمت و با ارزش و دفاع جانانه زهرای مرضیه و هزینه کردن اعتبار خودش که پیغمبر عظیم الشأن اسلام فرموده بود فاطمه سرور زنان عالم است هر که او را بیازارد مرا آزرده است و هر که مرا بیازارد خداوند متعال را آزرده است و رضایت از فاطمه رضایت خداوند متعال است و خشم و غضب او خشم و غضب الهی را در پی دارد لذا این بانوی با عظمت و با جلالت تمام هستی و اعتبار و وجودش را وقف ولی زمان خودش یعنی علی بن ابی طالب کرده است اما اگر خود ما انسانها در جامعه اجتماعی خود ذره ای اعتبار یا آبرو داشته باشیم برای این چنین مسائل با اهمیت آن مقدار اعتبار و آبروی خود را دریغ می‌کنیم اما زهرای مرضیه بود که تمام هستی خویش را در راه ولایت امام زمان خود هزینه کرده است.
 در پایان مراسم نیز مداح اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) مصطفی کرمی به مداحی پرداختند و همگان در عزای حضرت صدیقه ی طاهره ( سلام الله علیها ) اشک ریختند. 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 351 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر