دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

برگزاری شورای سیاست گذاری ایده بازارهای حوزه سلامت

 | تاریخ ارسال: 1399/12/19 | 
برگزاری شورای سیاست گذاری ایده بازارهای حوزه سلامت
برگزاری شورای سیاست گذاری ایده بازارهای حوزه سلامت
نشست شورای سیاستگذاری ایده بازارهای حوزه سلامت به منظور بررسی نتایج ایده بازارهای برگزار شده در سالجاری، هم اندیشی در خصوص تجاری سازی ایده های موفق در این رویداد و تعیین خط مشی ایده بازارهای سال ۱۴۰۰ در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر جلیل کوهپایه زاده؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران دوشنبه هجدهم اسفند ۱۳۹۹ در نشست شورای سیاست‌گذاری ایده‌بازارهای حوزه سلامت، اظهار کرد: در فعالیتهای پژوهشی دو نگاه مبتنی بر تولید علم و دیگری مبتنی بر نیاز بازار وجود دارد.
وی افزود: از هیچ یک از این دو نگاه نمی توان صرف نظر کرد اما باید توازن بین این دو برقرار باشد و این وظیفه دانشگاه هاست که به عنوان فصل الخطاب این تعادل اقدام کنند.
دکتر کوهپایه زاده گفت: ۷۵۰ دانشجو دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران داریم که پژوهش‌ انجام می دهند، اگر بگوییم سراغ تولید علم نروید، جواب این است مگر دانشگاه نباید ایده پردازی کند و تئوری ها را بپروراند.
وی با بیان اینکه پژوهش های مبتنی بر تولید علم ممکن است به سرعت موجب تولید ثروت نشود یا اساسا به نتیجه نرسد، افزود: از آن طرف مشاهده می کنیم، نیاز است که دانشمندان ما به کمک بازار بروند و مشکلات آنها را حل کنند اما متاسفانه دانشگاهیان حضور کم رنگی در این عرصه دارند.
دکتر کوهپایه زاده تاکید کرد: پایان نامه دانشجوها باید پاسخی برای مشکلات جامعه پیدا کند و در بخشی از آنها حتما به نیازهای بازار هم توجه شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با گروه های آموزشی که دانشجوی دکترا و حتی فوق لیسانس تربیت می کنند، باید گفتگو و بررسی کرد که پژوهش های چه تعداد از دانشجویان می توانند مبتنی بر تولید علم و چه تعداد مبتنی بر نیاز بازار باشند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه مربی های ما فقط کار آکادمیک بلد هستند، در واقع چیزی را بلدند که به آنها یاد داده اند. مثلا ارتباط با صنعت را یاد نگرفته اند. بنابراین در این شرایط آموزش یافته های متفاوتی هم به دست نمی آید.
دکتر کوهپایه زاده افزود: چند سالی است در مورد دانشگاه نسل سوم حرف می زنیم اما متاسفانه هنوز نگاه ها بر این موضوع غالب نیست. دورهای کوتاه مدت، کارگاه ها، سمینارها و تورها برگزار شده، تاثیر هم داشته اما اگر نگاه مربی های آموزشی تغییر کند، نتیجه به مراتب بهتری نصیب مان می شود.
دکتر محمدرضا منظم؛ رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت نیز در این نشست، اظهار کرد: ایده بازارهای ما باید به پروپوزالهای پایان نامه های دانشجویی وصل شود و ایده ها از دل تحقیقات دانشگاهی استخراج شوند.
وی افزود: اگر می‌خواهیم توسعه فناوری را پایدار بکنیم باید آموزش، پژوهش و فناوری را با هم ادغام کنیم، در این صورت ایده ها یک پایان نامه محصول محور می شوند.
دکتر منظم خاطرنشان کرد: ایده به تنهایی بهایی ندارد و موقعی ارزش پیدا می کند که بازار آن را بخواهد.
وی با بیان اینکه ایده بازار در بستر جامعه، بازار و صنعت معنا پیدا می کند، افزود: پاسخ به این پرسش مهم است که اگر یک پروپوزال تصویب می کنید، بازارش کجاست؟
رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: یادمان باشد در داخل دانشگاه کار می‌کنیم و باید ایده های فناورانه در بستر صنعت پرورش بدهیم؛ جایی که قرار است در آینده ایده را بخرد و سرمایه گذاری کند.
وی همچنین یادآور شد: ایده باید مدل کسب و کار داشته و بدون وابستگی به بودجه های دولتی خودگران باشد؛ این انتظار را باید از ایده بازار ها داشته باشیم، البته این به این معنا نیست که وزارت بهداشت و دانشگاه حمایت نمی کند.
دکتر سید عباس متولیان؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های انجام گرفته در تکمیل زنجیره رساندن ایده ها و فناوری ها به صنعت و سرمایه گذاران در ایده بازارهای برگزار شده در سال ۱۳۹۹ و نقش مهم آنها در پر کردن خلا میان فناوران، دولت، سرمایه گذاران و صنعت، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعالیت و مشارکت در برگزاری این رویدادها را وظیفه ملی خود در حوزه پزشکی و سلامت می داند و به همین سبب خواستار حمایت های دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برای برگزاری دوره های بعدی و همچنین ارتقای ایده بازارهای حوزه سلامت است.
دکتر ناصری پور؛ رئیس مرکز طب بازساختی و سلول های بنیادی نیز گفت: باید علاوه بر توجه به نیازهای کنونی کشور در حوزه های پزشکی و سلامت به نیازهای آینده این حوزه ها هم توجه کرد.
وی افزود: در این میان، نقش ایده ‌بازارها در هدایت کردن ایده ها به سمت نیازهای آینده بسیار مهم است و برای محقق کردن این امر لازم است متخصصان حوزه های مختلف در کنار هم جمع شوند.
دکتر ناصری پور به ظرفیت بالای پایان نامه های دانشجویی به خصوص در مقطع دکتری برای محقق کردن این هدف، اشاره و تاکید کرد: لازم است دانشجویان دکتری با فضای کارآفرینی و ادبیات بازار بیشتر آشنا شوند.
در پایان دکتر امید پورنیک؛ مدیر توسعه و فن آوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: دانشگاه با برگزاری رویدادهای متعدد تقاضا محور و تخصص محور در طی سالیان گذشته در حال آزمودن فضای جامعه فناور و صنعت و نحوه تعامل با آن ها است.
وی افزود: در ایده  بازارهای برگزار شده با  همکاری دانشگاه امیرکبیر موفق شدیم به فرآیند استانداردی از جمع آوری ایده تا تجاری سازی و آموزش فناوران برسیم و همچنان مشغول تجربه و آموزش در این حوزه هستیم.
پایان خبر
حسین دزفولی

 
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 336 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر