دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

 در گفتگو با مدیر گروه شنوایی شنایی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد کم شنوایی چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان/ جایگاه نخست پژوهشی گروه شنوایی شنایی دانشگاه ایران در کشور

 | تاریخ ارسال: 1400/2/4 | 
کم شنوایی چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان/ جایگاه نخست پژوهشی گروه شنوایی شنایی دانشگاه ایران در کشور
 در گفتگو با مدیر گروه شنوایی شنایی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد
کم شنوایی چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان/ جایگاه نخست پژوهشی گروه شنوایی شنایی دانشگاه ایران در کشور
در جنگ جهانی دوم، سربازانی که دچار کم‌شنوایی می‌شدند برای ارزیابی مشکل شنوایی و توان‌بخشی به متخصصینی مراجعه می کردند که امروزه با عنوان شنوایی‌شناس از آنان نام برده می‌شود. در واقع ریشه شکل‌گیری رشته شنوایی‌شناسی به جنگ جهانی دوم و در کنار هم قرار گرفتن متخصصین مختلف نظیر پزشکان، روان‌شناسان، متخصصین گفتار و همچنین معلمین ناشنوایان برای رفع این مشکل برمی گردد.
با گذشته زمان نه تنها از اهمیت شنوایی شنایی کم نشده‌؛ بلکه به واسطه صنعتی شدن جوامع و همچنین افزایش جمعیت سالمندان روز به روز جایگاه مهمتری پیدا کرد و  در دهه ۴۰ میلادی به عنوان یک رشته تحصیلی آکادمیک شناخته شد و با پیشرفتی که تاکنون داشته‌، در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا درجه دکترا وجود دارذ.
در ایران مقطع کارشناسی شنوایی شناسی برای اولین بار در سال ۱۳۵۵ در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد. از آن پس به آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور در رشته شنوایی شناسی پرداخته است به گونه ای که اکثر هیات علمی سایر گروه های دانشگاه های علوم پزشکی دانش اموخته این دانشگاه هستند. این گروه رتبه اول از نظر پژوهشی در بین دانشکده های توانبخشی سطح کشور را داراست و در بین دانشگاه های علوم پزشکی، در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت در صدر قرار دارد.
در ادامه معرفی گروه های آموزشی دانشگاه این بار به سراغ گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران رفتیم و با دکتر اکرم پوربخت؛ مدیر این گروه مصاحبه کردیم.
 
با تشکر از اینکه در این مصاحبه شرکت کردید، بفرمایید چند نفر عضو هیات علمی دارید چند نفر فارغ التحصیل تا کنون داشته اید و درحال حاضر چند دانشجو در گروه شنوایی شناسی تحصیل می کنند؟
این گروه با ۱۲ عضو هیات علمی، بیش از ۸۰۰ دانش آموخته کارشناسی، ۲۰۰ کارشناسی ارشد و ۳۰ دکترا داشته است. در حال حاضر ۷۰ دانشجوی کارشناسی ۲۷ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۵ دانشجوی دکترا در این گروه مشغول به تحصیل هستند.
 
برای مخاطبان ما رشته شنوایی شناسی را معرفی بفرمایید.
رشته شنوایی شناسی در طول جنگ جهانی دوم بنا به ضرورت و نیاز به رفع مشکلات شنوایی سربازان در آمریکا تاسیس شد و به سرعت در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، انگلستان و هند گسترش پیدا کرد. با توجه به گسترش روزافزون مباحث نظری و بالینی در حیطه های پیشگیری، تشخیصی و توانبخشی این رشته، دانش آموختگان این رشته با تکیه بر دانش بالینی و فناوری می توانند به افرادی که مشکلات سیستم شنوایی و تعادل دارند خدمت رسانی کنند. کم شنوایی چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰، بیش از ۵% جمعیت جهان کم شنوا و ناشنوا هستند که نیاز به خدمات شنوایی شناسی دارند. شنوایی شناسی ترجمه ادیولوژی بوده و نباید با شنوایی سنجی (ادیومتری) که یکی از آزمونهای تشخیصی این رشته است اشتباه شود.
رشته شما چه خدماتی ارائه می کند؟
خدمات این رشته شامل غربالگری شنوایی در سنین نوزادی، کودکان مدرسه رو و سالمندان، حفاظت شنوایی در محیطهای پرسروصدای صنعتی، نظامی، ارزیابی و تشخیص افتراقی اختلالات شنوایی و وزوز، ارزیابی و توانبخشی سیستم تعادل و سرگیجه، ارزیابی و توانبخشی سیستم شنوایی مرکزی، ارایه خدمات توانبخشی مانند سمعک و تربیت شنوایی، تعیین کاندیداتوری کاشت حلزون و ارایه مشاوره به خانواده ها و آگاهسازی جامعه در مورد سلامت گوش است.

درباره اهداف راهبردی گروه تان صحبت کنید.
مهمترین برنامه های راهبردی گروه ما ارتقای سلامت و بهزیستی افراد دچار کم شنوایی و وزوز و سرگیجه است که در قالب ایجاد مهارت های لازم جهت خودمراقبتی، فراهم نمودن برنامه های غربالگری، تشخیص و توانبخشی، و توسعه پژوهش های کاربردی بین رشته ای و چند تخصصی برنامه ریزی شده است. در این راستا برنامه هایی مانند تدوین پروتکل بیمارستانی مداخله زودهنگام شنوایی، تدوین پروتکل توانبخشی وزوز و توانبخشی سیستم شنوایی مرکزی، راه اندازی مرکز شنوایی و شناخت، راه اندازی آزمایشگاه سایکواکوستیک، تجهیز آزمایشگاه مطالعات تجربی و آزمایشگاه نقشه برداری مغزی شنوایی و فعالیتهای پاسخگویی اجتماعی از جمله ابداع و طراحی جلسات مشاوره گروهی برای والدین کودکان ناشنوا از سال ۱۳۷۲ و تفاهم نامه های متعدد با انجمن خانواده ناشنوایان و فدراسیون ورزشی ناشنوایان و ... حفاظت شنوایی در گوش کنندگان به موسیقی بلند در نوجوانان و جوانان، بررسی کم شنوایی پنهان در محیط های صنعتی و ... از جمله اقدامات انجام شده است.
دانش آموختگان در چه جایگاه های شغلی میتوانند فعالیت کنند؟
دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:
       دفتر ارزیابی شنوایی
       فعالیت در تیم درمانی متخصصین گوش گلو و بینی
       مراکز پزشکی و بیمارستان ها
       مراکز بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی
       مدارس (عادی و استثنایی)
       مراکز جامع توانبخشی
       مراکز خانواده و کودک کم شنوا
       دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی
       مراکز درمانی در محیط های اداری ، سازمانی ، صنعتی، نظامی و سایر مراکز پر سر و صدا
       مراکز و شرکت های دانش بنیان، طراحی، تولید و توزیع تجهیزات شنوایی و کمک شنوایی
       مراکز تحقیقاتی
       مراکز نظارتی
       مراکز کاشت پروتزهای شنوایی
       صدا و سیما، روزنامه ها و مجلات
 
 گروه شنوایی شناسی چه خدماتی به جامعه ارائه می کند؟
این رشته ماهیت کاملا بالینی دارد و حضور فعالی در مراکز آموزشی درمانی تابعه دانشگاه داشته است. در رده سنی نوزادان و کودکان، از نظر ارایه خدمات برنامه مداخله زودهنگام شنوایی را اجرا می کند. می دانیم که  ۷% جمعیت ناشنوا/ کم شنوا را کودکان تشکیل می دهند. متاسفانه در حدود ۳۰ تا۴۰% کم شنوایی های مادرزادی در کودکان همراه با یک مشکل اضافه مانند اختلال یادگیری یا اوتیسم یا فلج مغزی هستند. این آمار اهمیت غربالگری شنوایی به موقع را مشخص می کند. ماهانه بطور متوسط بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نوزاد در بخش زایمان و سزارین بیمارستان اکبرآبادی مورد غربالگری اولیه شنوایی قرار می گیرند. پروتکل بیمارستانی دستیابی کلیه نوزادان متولد شده در بیمارستان تابعه دانشگاه به برنامه غربالگری اولیه، غربال مجدد، و سپس تشخیص و توانبخشی شنوایی  توسط گروه شنوایی شناسی تدوین شده است.
در مرکز رشد و تکامل بیمارستان علی اصغر هم این گروه حضور فعال دارد. افرادی که اختلالات پردازش شنوایی مرکزی  ((CAPD دارند با آزمون های مرسوم شنوایی شناسایی نمی شوند و در صورت عدم شناسایی و مداخله به موقع می تواند باعث اختلال در یادگیری و افت تحصیلی شود. با توجه به توام بودن این اختلالات با بیماریهای دیگر همچون نارساخوانی، اتیسم، ADHD و... پروتکل بیمارستانی مداخله تشخیص و توانبخشی آسیبهای شنوایی مرکزی برای مرکز رشد و تکامل بیمارستان علی اصغر تدوین شده است.
سایر خدمات این گروه ارائه خدمت در محیط بیمار محور در حوزه پیشگیری، تشخیص و توانبخشی با کیفیت و کمیت مطلوب به بزرگسالان و سالمندان از جمله ارایه سمعک و مدیریت افرادی که دچار سرگیجه و وزوز هستند می باشد. بسیاری از متخصصین گوش و گلو و بینی، اطفال و نورولوژی، به جهت تشخیص ضایعات تومورال و همچنین ردیابی کاهش شنوایی بدون تردید و با اعتماد بالایی بیماران خود را به این مرکز ارجاع داده و می دهند. با توجه به روند سالمندی در کشور، این گروه آمادگی ارایه خدمات مداخلات توانبخشی برای این افراد را دارا می باشد.
علاقمندان چه شرایطی برای ورود به این رشته باید داشته باشند؟
دانشجوی شنوایی شناسی باید به علم فیزیک صوت، اکوستیک و سایکو اکوستیک، و الکترونیک علاقه مند باشد و به علوم تشریح و فیزیولوژی، زبان شناسی و روان شناسی تا حدی احاطه داشته باشد. دقت لازمه رشته شنوایی شناسی است چرا که در همکاری با سایر تخصص ها با تشخیص صحیح و بموقع اختلالات شنوایی می تواند به جراح در تصمیم گیری کمک کند و با ارائه خدمات به موقع و مناسب توانبخشی، آموزش و مشاوره، ضمن ارتقاء سلامت شنوایی جامعه، فرصت های مساوی دریافت خدمات را برای افراد مبتلا به اختلالات شنوایی ایجاد می نماید.
از سابقه فعالیت های بالینی گروه بفرمایید.
اکثر کلینیک ها برای اولین بار در سطح کشور در این گروه راه اندازی شده و سپس در سایر مراکز دانشگاهی نیز تاسیس گردید. از کلینیک توانبخشی شنوایی برای افراد کم شنوا / ناشنوا از سال ۱۳۷۲ و آموزش بالینی تربیت شنوایی از سال ۱۳۷۴، پایه ریزی کلینیک توانبخشی آسیب های شنوایی مرکزی از سال ۱۳۸۹، مرکز کالیبراسیون دستگاه های شنوایی و ارزیابی صنعتی از حدود سال ۱۳۶۸، کلینیک ارزیابی اختلالات پردازش شنوایی مرکزی از سال ۱۳۷۱، مرکز قالبگیری گوش از سال ۱۳۷۱، مرکز الکتروفیزیولوژی شنوایی از سال ۱۳۶۸، کلینیک ارزیابی و توانبخشی سیستم تعادل، و مرکز مطالعات حیوانی در حیطه شنوایی و تعادل از سال ۱۳۸۹ می توان نام برد.
چه آزمایشگاه هایی در گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران دارید و  هر کدام چه فعالیت هایی انجام می دهند؟
آزمایشگاه کار با حیوانات : دارای بخش الکتروفیزیولوژی، اتاقک مواجهه با نویز و آلاینده های شیمیایی، جراحی های کوچک (استریوتاکسی)، بخش تشریح حلزون گوش که در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد می باشد. 
آزمایشگاه تخصصی سمعک ایران: برای دوره های آموزشی و کارگاه ها، مرکز آموزش مهارتی همراه با شبیه سازهای آموزشی است که امکان کار انلاین و همزمان استاد با دوازده دانشجو را بر روی نرم افزارهای سمعک فراهم می کند. این آزمایشگاه نیز در سطح کشور منحصر به فرد می باشد. 
آزمایشگاه لوکالیزاسیون: ارزیابی و توانبخشی جهت یابی در انواع کم شنوایی و بعد از کاشت پایه ریزی شده و امیدوارم در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
آزمایشگاه کالیبراسیون: برای تنظیم ست آپ پروژه و ارزیابی خروجی مولدها مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر دانشجویان از سایر دانشکده ها برای کالیبراسیون دستگاه های مورد نیاز در پروژه های تحقیقاتی خود از خدمات این مرکز بهره مند میشوند.
آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی و نقشه برداری مغزی شنوایی(Brain Mapping)  : به منظور اجرای پژوهش های بنیادین توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد.
مرکز شنوایی و شناخت زیر مجموعه شبکه علوم اعصاب و شناختی دانشگاه علوم پزشکی ایران و تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی ریاست جمهوری دارای دستگاه ۶۴ کاناله ای ای جی است که برای پژوهش های بین رشته ای از جمله با گروه مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد استفاده قرار می گیرد.

از فعالیت های پژوهشی گروه شنوایی شناسی صحبت کنید.
 از طریق عقد تفاهم نامه های آموزشی پژوهشی در حال شکل دهی هسته های پژوهشی قوی با دیگر گروه ها هستیم و پژوهش های بین رشته ای با گروه مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال اجراست. مرکز شنوایی و شناخت زیر مجموعه علوم اعصاب دانشگاه با حمایت ستاد علوم شناختی ریاست جمهوری در حال شکل گیری است. مرکز مطالعات حیوانی در سطح دانشکده های توانبخشی کشور منحصر به فرد است در حال حاضر بخش الکتروفیزیولوژی، اتاقک مواجهه با نویز و آلاینده های شیمیایی، جراحی های کوچک، بخش تشریح حلزون گوش، بخش منحصر به فرد این آزمایشگاه در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور می باشد. تحقیقات زیادی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی از گروه و سایر دانشکده ها انجام شده است. آزمایشگاه تخصصی سمعک ایران تنها مرکز آموزش مهارتی است. ازمایشگاه سایکواکوستیک این گروه در سطح کشور نمونه ندارد. طراحی دستگاه مورد نیاز این آزمایشگاه با کمک گروه مهندسی به صورت خاص برای این آزمایشگاه صورت گرفت. در حوزه شبیه سازهای آموزشی نیز این گروه فعالیت داشته و مانکن شبه بیمار را طراحی کرده است و به زودی در آزمایشگاه سمعک مستقر خواهد شد.
درباره وضعیت حال حاضر فعالیت های پژوهشی، علمی اعضا هیات علمی و خدمات درمانی گروه بفرمایید.
این گروه برای سالهاست که رتبه اول از نظر پژوهشی در بین دانشکده های توانبخشی سطح کشور را داراست و در بین دانشگاه های علوم پزشکی در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت در صدر قرار دارد.
سطح خدماتی که در گروه انجام می دهید در مقایسه با کشور های منطقه و جهان در چه جایگاهی قرار دارد؟
تقریبا تمام خدماتی که در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود با روندی روبه رشد و پایدار و قابل رقابت در گروه ما نیز به بهترین شکل وجود دارد. 
در راستای رویکرد دانشگاه برای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم، چه برنامه هایی دارید؟
پتانسیل طراحی فناوری و تولید ثروت در این گروه بسیار بالاست اما نیاز به حمایت دارد اموری مثل طرح اولیه طراحی  و ساخت سمعک ملی ارایه شده است که تنها در صورت حمایت مسئولین دانشگاه قابل اجراست.
همچنین در برنامه گروه سعی شده تا به صورت فعال پاسخگوی نیاز های جامعه باشد و روی حل آن ها تمرکز کند. راه اندازی مرکز پژوهشی شنوایی و شناخت در راستای دستیابی به این مهم انجام شده است.
جامعه ایرانی پدیده ناشنوایی،کم شنوایی و پیامدهای آن را نمی شناسد. ناشنوایان و خانواده های آنان در جامعه سرگردانند. افراد دچار وزوز و سرگیجه مزمن بسیار با جمله برای شما نمی توان کاری کرد روبرو می شوند. در حالی که این گروه قابلیت مدیریت این مشکلات را دارد. متاسفانه رشته شنوایی شناسی و حیطه های عمل آن بویژه توانبخشی شنوایی برای بسیاری از متخصصین و مردم ناآشنا است.
در پایان اگر صحبتی دارید می شنویم.
این مرکز به عنوان اولین مرکز در سطح دانشکده های توانبخشی کشور نیاز دارد تا با تکنولوژی روز دنیا تجهیز شده تا جایگاه همیشگی خود را حفظ کند. با توجه به ماهیت ارجاعی بیماران، از مسئولین دانشگاه تقاضا میشود در راستای سیاست نزدیک کردن علوم پایه و بالینی، در معرفی خدمات این مرکز به پزشکان متخصص و عموم مردم ما را یاری دهند و باتوجه به ماهیت بالینی رشته، لازم است جایگاه گروه در بیمارستانهای تابعه دانشگاه تثبیت شود.
پایان گفتگو
 مجید نظامی


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 295 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر