دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات
  • معرفی گروههای آموزشی دانشگاه



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

برگزیده "جشنواره دکتر وثوق" در گروه برتر حیطه دانشگاه نسل سوم: تبدیل تهدید ها به فرصت با اتکا به شعار تولید ، پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها امکان پذیر است

 | تاریخ ارسال: 1400/2/20 | 
تبدیل تهدید ها به فرصت با اتکا به شعار تولید ، پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها امکان پذیر است
برگزیده "جشنواره دکتر وثوق" در گروه برتر حیطه دانشگاه نسل سوم:
تبدیل تهدید ها به فرصت با اتکا به شعار تولید ، پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها امکان پذیر است
در ششمین جشنواره آموزشی استاد دکتر پروانه وثوق دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه آموزشی ویروس شناسی موفق به کسب عنوان گروه برتر در حیطه دانشگاه نسل سوم شد. به همین بهانه به سراغ خانم دکتر مریم اسقایی مدیر این گروه آموزشی رفتیم و در این خصوص با ایشان گفتگو کردیم.
  معرفی خود به طور کامل، شرحی در مورد زندگی علمی تان ( رشته تخصصی ، سابقه هیات علمی ، سابقه تدریس، رتبه علمی و سایر موارد ) بفرمائید.
اینجانب مریم اسقائی فارغ التحصیل Ph.D ویروس شناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم والبته مدارج علمی قبل از دکتری را هم در دانشگاه تهران کسب نموده ام و یک دوره تکمیلی شش ماهه نیز در دانشگاه هلسینکی فنلاند امکان تحصیل و کسب تجربه داشته ام.  بیش از ۲۰ سال تجربه تدریس در دانشگاه دارم وبه مدت ۱۰ سال است که عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم. مرتبه ی فعلی من دانشیاری است که انشاء الله در ماه آینده واجد شرایط ورود به مرحله ارزیابی مدارک برای ارتقاء به رتبه ی استادی می شوم .
در کدام حوزه یا حیطه ششمین جشنواره آموزشی استاد پروانه وثوق مقام اخذ نمودید؟
به لطف خداوند و داوران محترم، موفق به اخذ مقام گروه برتر در حیطه ی دانشگاه نسل سوم شده ام.
لطفاً مختصری از فعالیت های گروه آموزشی ویروس شناسی را در دوران مدیریت خود شرح دهید؟
 دوره مدیریت بنده از سال ۹۷ شروع شد در آن زمان ۱۴دانشجو دکتری ویروس شناسی و ۱۶ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کردند. در حال حاضر نیز تقریباً همان حدود است چندین دانشجو فارغ التحصیل و چندین دانشجو در هر مقطع دوباره جذب شدند. خوشبختانه گروه ویروس شناسی علیرغم داشتن محدودیتهایی در تعداداعضای هیات علمی و امکانات آموزشی و پژوهشی، از نظر جذب و تربیت دانشجویان مستعد و توانمند همیشه موفق عمل کرده است و از نظر بازده مقالات پراستناد و کسب رتبه در آزمونهای علمی به ویژه در سالهای اخیر شاهد توسعه بیشتر و قویتر نیز بوده ایم . همکاری با دانشکده بین الملل یکی از دلایل مهم موفقیت این گروه در حیطه آموزش می باشد.
از نظر شما نقطه یا نقاط تمایز یا تفاوت گروه آموزشی ویروس شناسی با سایر گروه ها در چه مواردی است؟
با توجه به عنوان گروه برتر در حیطه ی دانشگاه نسل سوم در نگاه اول به نظر می رسد گروه ویروس شناسی در مسیر اهداف والای دانشگاه نسل سوم گام برداشته باشد و به عنوان نقطه تمایز، نسبت به سایر گروه های علوم پایه پیشقدم بوده است، چراکه این مهم میسر نمی شود مگر آنکه حرکتی در تحول مسیر تولید ثروت و درآمد زایی شکل گرفته باشد.
 اگر بخواهیم از قدمهای کوچک به بزرگ دراین مسیر صحبت کنیم باید عرض شود در سال ۹۷ این گروه در مرحله ای بود که با کمبود شدید کارشناس آزمایشگاه و فرسودگی تجهیزات مواجه بود و به عبارتی برخی کارهای بخش به تعویق افتاده و بی سامان بود که با تنظیم برنامه ی شیفت بندی برای دانشجویان دکتری این نقیصه رفع گردید و تا هنگام جذب نیروی طرحی شرایط به گونه ای حاکم شد که گویا چندین نفر کارشناس حقوق بگیر در این گروه فعالیت دارند و به این ترتیب حس مسئولیت پذیری دانشجویان و توانمندیهای کاری آنان نیز تقویت گردید و سپس به موازات آن درخواستهای متعدد تامین تجهیزات ارسال گردید که خوشبختانه با عنایت ویژه ی معاونت محترم آموزشی دانشگاه به نتیجه رسید.
 اما در زمینه فعالیت های پژوهشی نیز طرح های اساتید به گونه ای تعریف شد که محصول محور باشد تا در ارتباط با صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند که از آن جمله میتوان به طرح هایی در زمینه نانو داروها و ارزیابی عصاره های گیاهی آنتی وایرال و آنتی کانسر اشاره کرد.
 نا گفته نماند که در سالهای اخیر، همکاری گروه ویروس شناسی با گروه میکروبیولوژی نیز حائز اهمیت فراوان بوده است بدانگونه که در قالب بیش از ۸ پایان نامه دکتری همکاری ما منجر به تولید برخی محصولات پروبیوتیک گردیده که انشالله بزودی وارد چرخه ی تجازی سازی خواهند شد.
 در زمینه درآمد سازی بخش آموزشی به جرات می توان گفت که از معدود گروه هایی هستیم که همت به جذب دانشجوی خارجی (دانشکده بین الملل) داشته ایم. با پیگیری های بنده در سال ۱۳۹۸ در مقطع دکتری ویروس شناسی اعلام فراخوان نموده ودر بهمن ماه همان سال، اولین دانشجوی خارجی در این رشته شروع به تحصیل کرد که با آنکه فرآیند آموزشی وی مصادف با دوران کرونا گردید به علت تک نفره بودن وی کلاسها به صورت توام حضوری و مجازی برگزار گردید. انشالله دوره آموزشی ایشان تا ترم آینده رو به اتمام می باشد و این دانشجوی بین الملل، بعد از برگزاری امتحان جامع  می تواند مرحله ی پایان نامه خود شروع نماید.
شایان ذکر است در زمینه تشخیص و درمان نیز این گروه گام موثری در فرایند تولید ثروت برداشته است ، به عبارتی راه اندازی دو آزمایشگاه ویروس شناسی در اوج بحران پاندمی کرونا از آن جمله است. یکی از این آزمایشگاه ها در مرکز بهداشت غرب  بطور دائم در حوزه تشخیص ویروس کرونا همچنان فعال بوده و هست، و آزمایشگاه دوم  واقع در گروه ویروس شناسی دانشکده به مدت شش ماه در اوایل بحران پاندمی ، با ممانعت از برون سپاری هزینه های تشخیص کرونا به خود کفایی دانشگاه کمک نموده است.
 بنابراین مجموع فعالیتهای فوق الذکر وجه تمایز مهم در سوق دادن گروه به برتر شدن در حیطه نسل سوم بود.
دراین جشنواره چه محصولات، دستاوردها و یا چه اقدامات خاصی داشتید که منجر به حصول جایزه ششمین جشنواره آموزشی استاد پروانه وثوق گردید؟ آنها را تشریح کنید.
همانطور که قبلا عرض شد، جذب دانشجوی خارجی در مقطع دکتری و کسب درآمد دلاری برای دانشگاه و ارائه خدمات آزمایشگاه مولکولی در تشخیص بیماری کرونا از مهمترین دستاوردهای گروه ویروس شناسی بود که منجر به حصول جایزه در ششمین جشنواره دکتر وثوق گردید.
در مورد اولین یا مهم ترین عوامل موثری که به اخذ رتبه در این جشنواره آموزشی منجر به شد را توضیح دهید؟
اولین و مهمترین عامل ایجاد انگیزه و اندیشه تولید ثروت و درآمدزایی است که از طرف اساتید گروه ویروس شناسی به دانشجویان این رشته القاء می شود و پایه طرح های پژوهشی و پایان نامه ای معمولا مبنی به تولید دارو یا کیت های تشخیصی بنا شده است . همچنین تعامل با دانشکده های دیگر و تدریس انگلیسی به دانشجویان بین الملل از علائق اساتید این گروه می باشد که سبب انگیزه پیشرفت و توسعه توانمندیهای آموزشی گروه شده است.
چقدر حضور دانشگاه ها را در این فضای کار آفرینی موثر می دانید؟ آیا لزوما اعتقادی به این دارید که دانشگاه ها باید کارآفرین بشوند؟
البته که نقش معاونت های اصلی دانشگاه اعم از معاونت آموزشی ، پژوهشی و بین الملل در پشتیبانی از اهداف گروه بسیار موثر بوده و هست و مسلم است که کار آفرینی ها بدون سرمایه گذاری دانشگاه امکان پذیر نخواهد بود. شایسته است که در این راستا، از معاونت محترم آموزشی دانشگاه که با تهیه و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی ما را یاری نمودند کمال قدردانی را بنماییم.
چقدر محصولات این حوزه که تحت عنوان محصولات دانش بنیان معرفی شده اند را در راستای نیاز جامعه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر محصولات عمده ی گروه ویروس شناسی چاپ مقالات پر استناد در زمینه طرحهای تحقیقتات و پایان نامه ها است که انشالله با شکل گیری شرکتهای دانش بنیان بزودی خواهیم توانست در راستای نیازهای جامعه برای تولید دارو وکیتهای تشخیص ویروس نیز گام برداریم.
فکر می کنید که چالش اصلی یا گلوگاه اصلی در بحث نسل سوم کجاست؟ آن را توضیح بدهید و یا اگر تجربه این در این خصوص دارید بفرمائید؟
چالش اصلی در بحث نسل سوم چگونگی رسیدن به درآمد ونحوه ی تولید ثروت می باشد. البته خوشبختانه برخی از اساتید گروه ویروس شناسی در فعالیت های مستقل یا وابسته به دانشگاه در حیطه تولید واکسن کرونا فعالیتهایی انجام داده اند که گزارشات آنها جداگانه به حضور ریاست محترم دانشگاه ایفاد گردیده است.
شما و یا سایر همکاران در گروه، در این دوره چه چیزهای جدیدی را یاد گرفتید؟ چون زمانی که همه ما با یک موضوع جدیدی روبرو می شویم این موضوع جدید می طلبد که خودمان هم وارد یک پروسه یادگیری شویم. چه چیزی بر دانش قبلی تان در این دوره افزوده شد؟ چه مهارتهای جدیدی را به عنوان یک استاد که باید یادگیری مادام العمر را مدنظر داشته باشید کسب کردید و یا برای رسیدن به آنها تلاش کردید که از آن احساس رضایت می کنید؟
مهمترین درس من و شاید سایر دوستان در گروه خودباوری است . یعنی همین شعار ما می توانیم که در ورای جمله ی "از تهدید ها فرصت بسازیم" پنهان می باشد را به وضوح لمس کرده و به ظهور رساندیم.
به نظر شما در این یکسال اخیر که آموزش به صورت مجازی و از راه دور بوده، چه چالش هایی و چه فرصت هایی را با خودش به همراه داشته؟ همچنین مهمترین مشکلی که شما با آن روبرو بودید چه بود؟
صد البته ارتقای بخش آموزش در بحث مجازی نسبت به سال های قبل غیر قابل انکار است. فراگرفتن مهارت تولید فیلم های آموزشی ارائه کلاسهای مجازی و آنلاین با وجود مشکلات متعددی که در زمینه ی اینترنت و شبکه های مجازی وجود داشت از نکات مثبت دوران قرنطینه است که همچنان رو به بهبود و پیشرفت می باشد.
با توجه به اینکه تعاملات استاد دانشجویی در این دوران کمرنگ شده است شما به عنوان یک استاد، چه برنامه ریزی و چه راهکاری را مد نظر داشتید تا بتوانید دانشجویان را بیشتر با آموزش درگیر کنید؟
من اعتقاد دارم که اتفاقاً با تشکیل گروه های مجازی ارتباط استاد و دانشجو از قبل بیشتر شده است یعنی به لحاظ کلامی و ارائه نظرات شخصی دانشجویان آزادانه تر و بدون رعایت وقت ملاقات می توانند اظهار نظر نمایند. شاید در این دوران قرنطینه تنها مهارتی که کاهش پیدا کرده است توانمندیهای عملی و آزمایشگاهی است که البته گروه ویروس شناسی با برنامه ریزی طبق پروتکل های آموزشی و فاصله گذاری های لازم فعالیت های آموزشی عملی خود را متوقف ننموده است و با تهیه تدارکات لازم در آزمایشگاه شرایط فراگیری هر چند محدود ولی پویا را فراهم نموده است.
به نظر شما دراین دوران شیوع کرونا سیستم حمایت دانشجویان توسط هر استاد (student support system) به چه گونه ای اجرا شده است؟
آشکار است که سیستمهای حمایتی دانشجویان مانند قبل در تامین نیازهایی مثل خوابگاه و بخش تغذیه نمی توانند خدمات ارائه دهند ولی با تشکیل گروه های مجازی و شنیدن پیشنهادات دانشجویان و باز گذاشتن دست دانشجو در ارتباط از طریق ایمیل یا سایر امکانات مجازی می توان  باعث تقویت مسئله حمایت از دانشجو گردید.
نقش دانشگاه به عنوان یک سیستم کلی را در این حوزه را چگونه ارزیابی می کنید ؟ دانشگاه چگونه می تواند به شمادر این زمینه کمک کند؟
دانشگاه می تواند با هزینه ای که در بحث خدمات اینترنتی و ایجاد Server های آموزشی صرف می کند و یا ارائه وامهای قرض الحسنه بطور موثری پاسخگو بوده و در حمایت و پشتیبانی از نیازهای آموزشی دانشجویان نقش اساسی داشته باشد.
چه پیشنهادی دارید که ما بتوانیم حوزه آموزش را ارتقاء بدهیم یعنی مشکل را بیشتر در چه جنبه هایی می بینید که لازم است روی آن کار شود؟
فراهم نمودن تسهیلات لازم در امر پژوهش و آموزش برای اساتید و ارتقای ساختاری و سیستمی امکانات تدریس مجازی از جمله فعالیت های یاری  رسان دانشگاه در این مورد می تواند باشد.
برنامه های پیش روی گروه آموزشی ویروس شناسی را در حوزه آموزش پزشکی بیان بفرمایید؟
بهبود هرچه بیشتر کیفی و کمی فعالیتهای فردی و گروهی اعضای هیات علمی با برنامه های انگیزشی و تشویقی. 
مرکز مطالعات و توسعه آموزشی دانشگاه چگونه می تواند شما را در اجرای برنامه های حوزه آموزش پزشکی و یا رسیدن به اهداف علمی تان یاری کند؟
تجربه ثابت کرده است  که کارگاه های توانمند سازی با تقویت موثر در تأمین کادر آموزشی می توانند کمک شایانی باشند و بسط  فضاهای سمعی و بصری و امکانات آموزشی در تهیه فیلم ها و فایل های آموزشی در امر آموزش با کیفیت تاثیر بسزایی خواهد داشت.
موارد خاصی را که فکر می کنید در این مصاحبه بیان نکرده اید را بفرمائید؟
به نظر بنده در مورد تاسیس شرکتهای دانش بنیان برای رسیدن به اهداف نهایی دانشگاه نسل سوم، بهتر است تسهیلات اولیه ی مالی و تدارک شرایط قانونی تاسیس شرکت دانش بنیان در داخل دانشگاه و با حمایت مسئولین فراهم گردد تا دانشجویان و اساتید با دلگرمی یک پشتوانه مالی، فارغ از ملاحظات و احتیاط های اقتصادی با شهامت بیشتری به سمت تولید محصول گام بردارند.
چه توصیه ای به سایر اساتید و دانشجویان دارید؟
به نظر من بهترین توصیه دراین هیاهوی قرن بیست و یکم پرهیز از خود محوری می باشد چرا که در این زمانه بیش از هر وقت دیگر یک دست صدا ندارد بنابراین با مانع زدایی ، ایجاد تشکل های علمی متحد و ایجاد فضای کاری تیمی مناسب سزاوار است دست  در دست هم در ساخت یک اقتصادی قوی تولیدی نقش داشته باشیم.
 و نکته پایانی:
 اعتقاد قلبی و پیروی از شعار سال۱۴۰۰: تولید ، پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها برای ساخت یک اقتصاد قوی تولید ، پیش به سوی دانشگاه نسل سوم ،" دانشگاه ارزش آفرین".


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 268 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر