دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات
  • معرفی گروههای آموزشی دانشگاه



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد: احتمال باقی ماندن اثرات اقتصادی اجتماعی تعطیلی مدارس تا ۵۰ سال دیگر

 | تاریخ ارسال: 1400/7/1 | 
احتمال باقی ماندن اثرات اقتصادی اجتماعی تعطیلی مدارس تا ۵۰ سال دیگر
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد:
احتمال باقی ماندن اثرات اقتصادی اجتماعی تعطیلی مدارس تا ۵۰ سال دیگر
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با مقایسه وضعیت همه گیری کرونا با جنگ جهانی دوم، گفت: اثرات اقتصادی و اجتماعی تعطیلی مدارس ممکن است تا پنجاه سال دیگر باقی بماند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در آستانه سال تحصیلی جدید دکتر سید عباس متولیان؛ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه زنده تیترامشب شبکه خبر اظهار داشت: شاید مشابه ترین شرایطی که در مورد تعطیلی مدارس در دوران پاندمی کرونا اتفاق افتاده است، جنگ جهانی دوم باشد.
وی افزود: افرادی در آلمان و اتریش که مدرسه شان در زمان جنگ جهانی دوم تعطیل شده بود با افرادی در سوئیس و سوئد که مدارس آنها تعطیل نشده بود، ۵۰ سال بعد از جنگ از نظرعملکرد اقتصادی مقایسه شدند و نتیجه مطالعه نشان داد که گروه اول به طور واضحی عملکرد اقتصادی پایینتری داشتند. به عبارت دیگر اثرات اقتصادی اجتماعی تعطیلی مدارس و افت کیفیت آموزش تا ۵۰ سال ممکن است باقی بماند.
متولیان گفت: نتایج مطالعه ای در آمریکا نشان داد که چهار ماه تعطیلی مدارس حدود ۲ تریلون دلار معادل ۱۲ در تولید ناخالص ملی به اقتصاد کشورشان در آینده صدمه وارد می کند. به همین دلیل این کشور هیچ وقت همه مدارس خود را به طور کامل تعطیل نکرده و همیشه تعطیلی مدارس به صورت نسبی و با توجه به شرایط هر منطقه یا مدرسه بوده است.
وی عوارض جسمی ناشی از کم تحرکی و چاقی، و عوارض روانی از دست دادن ارتباط نزدیک با همسالان و معلمان و افزایش خشونت خانگی را از مشکلات دیگر مربوط به تعطیلی مدارس حضوری برشمرد و افزود: تعطیلی مدارس در خانواده هایی که از نظر اجتماعی اقتصادی کمتر برخوردار هستند اثرات منفی بیشتری دارد و چه بسا ممکن است باعث ترک تحصیل کودکان شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس باعث تشدید اختلاف طبقاتی می شود و کودکان خانواده های کمتر برخوردار که ممکن بود بتوانند از طریق ادامه تحصیل از چرخه فقر و محرومیت خارج شوند، با تداوم تعطیلی مدارس این فرصت را ازدست می دهند.
وی ادامه داد: بیماری های ویروسی تنفسی معمولا در دو طرف طیف سنی یعنی کودکان و سالمندان، شیوع و شدت بیشتری دارند، اما خوشبختانه در مورد ویروس کرونا اینطور نیست و کودکان کمتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند.
متولیان با بیان اینکه از نظر آمار، ۱۰۳  کشور در دنیا آمار بیماران مبتلا به کرونای خود را به تفکیک سن ارایه کرده اند، افزود: در این کشورها، ۳۴ درصد جمعیت کمتر از ۲۰ سال دارند، در حالی که ۱۴ درصد از مبتلایان آنها به بیماری کرونا کمتر از ۲۰ سال هستند و فقط سه دهم درصد از مرگ های ناشی از کرونا به این گروه سنی تعلق دارد. به عبارت دیگر مرگ ناشی از کرونا در گروه کمتر از ۲۰ سال، یک صدم افراد سنین بالاتر است. به طور خلاصه کودکان هم کمتر از بزرگسالان مبتلا به کرونا می شوند و هم در صورت ابتلا، کشندگی بیماری در آنها بسیار کمتر است.
رئیس پژوهشکده پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد مقایسه تعطیلی مدارس در ایران با سایر کشورها توضیح داد: ایران در میان کشورهایی است که بیشترین هفته های تعطیلی مدارس به دلیل کرونا را داشته اند. این تعداد در کشورهای پیشرفته مانند چین، ژاپن، ایتالیا و فرانسه خیلی کمتر بوده است. به عنوان مثال در ژاپن تعطیلی مدارس ۱۱ هفته، فرانسه ۱۲ هفته و چین ۲۷ هفته بوده است.
وی افزود: عموما در کشورهایی با درآمد کمتر که درگیر کرونا بوده اند، تعطیلی مدارس طولانی تر بوده است مثلا در هندوستان ۶۷ هفته (۲۵ هفته تعطیلی کامل و ۴۴ هفته تعطیلی نسبی) و در عراق ۶۲ هفته (۵۱ هفته تعطیلی کامل و ۱۱ هفته تعطیلی نسبی) بوده است. در ایران ۵۳ هفته تعطیلی شامل ۲۲ هفته تعطیلی کامل و ۳۱ هفته تعطیلی نسبی داشته ایم که با توجه به آثار اقتصادی اجتماعی که ذکر کردیم، انتظار می رود بازگشایی مدارس هرچه زودتر انجام شود.
مجری پیمایش ملی کووید۱۹ همچنین گفت: نتایج پیمایش ملی کرونا در شهریورماه نشان می دهد  که۴۳ درصد مردم با بازگشایی مدارس مخالف و ۳۹ درصد موافق بوده و ۱۸ درصد هم نه موافق و نه مخالف هستند. بنابراین لازم است روی اقناع خانواده ها برای بازگشایی مدارس بیشتر کار شود.
وی در پایان افزود: هم اکنون در مقر مجمع عمومی سازمان ملل کارزاری برقرار شده که با نمایش یک و هشت دهم تریلیون ساعت از دست رفته آموزش حضوری بر روی یک تخته سیاه بزرگ در کنار  ۱۸ صندلی خالی به نشانه ۱۸ کشوری که هنوز مدارس آنها بازگشایی نشده است، از سران کشورهای جهان می خواهند که هر چه سریعتر مدارس را باز کنند، چون زمانی برای از دست دادن باقی نمانده است.
پایان خبر//


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1238 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر