دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • فرایندهای گردش کار
  • آئین نامه ها ودستورالعمل ها
  • رسانه های آموزشی
  • مراکز ارائه خدمات
  • تماس با ما
  • درباره ما



دفترچه تلفن
شماره نمابر 56423343
شماره تماس 3-56439990
robatkarim@iums.ac.ir

دیابت و ورزش

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | 
در حال حاضر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.
یکی از شایعترین بیماریهای غیرواگیر دیابت می باشد. طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است . بیش از 425 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال جهان مبتلا به دیابت هستند پیش بینی می شود تا سال 2050 تعداد بیماران بالغ بر 522 میلیون نفر برسد. بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند. سالانه 4میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خو را از دست می دهند. در حال حاضر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.
دیابت انواع مختلف دارد ولی به طور عمده به:
الف) دیابت نوع 1 ب) دیابت نوع 2 ج) دیابت بارداری؛ تقسیم می شود.بیش از 90% مبتلایان به دیابت نوع 2 هستند و حدود 10% به دیابت نوع 1 مبتلا می باشند. بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بزرگسال و چاق هستند اما دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و باعث لاغری بیماران می شود. دیابت بارداری به افزایش قند خون در دوره بارداری اطلاق می سود که معمولا" 4 تا 12 هفته پس از ختم بارداری بهبود می یابد.
در بیشتر موارد دیابت بدون علامت می باشد ولی زمانی که علامت دار می شود از علایم بیماری می توان به  پرخوری(گرسنگی)؛ پر اداری(ادرار زیاد)؛ پرنوشی (تشنگی و نوشیدن آب بسیار)؛ عفونت های مکرر؛ تاخیر در بهبود زخم ها و بریدگی ها اشاره کرد
ورزش باعث کارایی بیش تر؛ کاهش وزن؛ احساس نشاط و تندرستی می شود. افزایش فعالیت های بدنی در کنترل بیماری قند بسیار اهمیت دارد.انجام فعالیت بدنی هرچند کم بهتر از عدم انجام آن است و می تواند به سوختن کالری بیش تر کمک کند و موجب بهبود در وضعیت جسمانی شود. باید انجام فعالیت بدنی بخشی از زندگی روزمره باشد.
  • ورزش و فعالیت بدنی باید متناسب با شرایط و وضعیت سلامت شخص باشد و به طور منظم و مستمر انجام گیرد.
  • زمان ورزش بهتر است عصر باشد.
  • بهتر است که ورزش های سبک مثل نرمش و پیاده روی انجام دهند. به هرحال بیمار دیابتی می تواند درباره نوع ورزش با پزشک مرکز بهداشتی درمانی مشورت نماید.
نکات ایمنی هنگام ورزش در افراد مبتلا به دیابت:
  • حتما" از کفش و لباس مناسب استفاده نمایند.
  • حتما" مقادیر کافی آب و مایعات بدون قند نوشیده شود.
  • قندخون پیش و پس از ورزش اندازه گیری شود.
  • 10-5 دقیقه درابتدا و انتهای هرجلسه ورزش به گرم کردن و سرد کردن بدن اختصاص داده شود.
  • اگرقندخون پیش از ورزش کم تر از 100میلی گرم در دسی لیتر بود حتما" یک واحد کربوهیدرات میل شود.
  • اگر قندخون ناشتا بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر بود نباید ورزش کرد.
  • حتما" موادقندی باخود داشته باشد که درصورت افت قند مصرف شود.
  • هیچ گاه درحالت گرسنگی به ورزش پرداخته نشود.
  • پس از ورزش؛ پاها و بین انگشتان از نظر قرمزی و تاول بررسی شوند.
گردآوری: واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت رباط کریم - بخش بیماری های غیر واگیر
منبع: مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیرواگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 222 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر