دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات
  • معرفی گروههای آموزشی دانشگاه



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

طرز صحیح مدیریت هیجان ها جهت مقابله با کرونا از دیدگاه دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

 | تاریخ ارسال: 1398/12/11 | 
طرز صحیح مدیریت هیجان ها جهت مقابله با کرونا از دیدگاه دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
  
دانشیار دانشکده علوم رفتاری وسلامت روان دانشگاه ایران، طرز صحیح مدیریت هیجان هادر مقابله با ترس از ابتلا ویروس کرونا  را بیان کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر بنفشه غرایی دکترای روانشناسی بالینی ؛ دانشیار دانشکده علوم رفتاری وسلامت روان عنوان کرد: استرس یک فشار ادراک  شده است. بنابراین یک عامل استرس خاص بر اساس نوع ارزیابی ما می تواند تاثیر متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد. 
دکترغرایی بیان کرد: در برخورد با استرس معمولا دو سئوال اصلی برای هر فرد قابل طرح است : این عامل چقدر می‌تواند خطرناک باشد و اینکه من چقدر توان مدیریت آن را دارم ؟
در مورد اول که خوشبختانه متخصصین پزشکی اطلاعات لازم را به اشتراک می‌گذارند. ولی در مورد دوم باید بدانیم که اگر استرسها در ما هیجانهایی را ایجاد می کنند، این هیجان‌ها نه تنها غیرمفید نیستند بلکه می توانند ارزشمند باشند.
وی گفت: ازهیجان ها نترسید و یا از آنها شرمسار نباشید. اضطراب، غم و خشم باید در خدمت مدیریت استرس باشند؛  اولین مرحله در مداخلات مدیریت استرس؛ روشهای مقابله هیجان مدار است و اینکه چگونه باید به طرز صحیح با آنها برخورد کنیم. باید پیغام آنها را بشنویم و از آنها در جهت رفع استرس کمک بگیریم .
دانشیار دانشکده علوم رفتاری وسلامت روان  خاطر نشان کرد: هیجانها موتورهای فعال کننده ما هستند. مثلا اضطراب به ما میگوید که خطری ما را تهدید می کند. مشابه درد در بدن که به ما میگوید قسمتی از بدن ما درست عمل نمی کند، لذا نباید از هیجان ها شرمسار باشیم  و فکر کنیم که مثلا من به عنوان یک متخصص حق ندارم این هیجان را داشته باشم. یادمان باشد اگر ما هیجانهایی مثل ترس، اضطراب و خشم را تجربه نمی کنیم ، فرد سالمی نیستیم .
وی افزود: مهم آن است که این هیجانها در جهت مناسب استفاده شوند. معمولا دو نوع برخورد غیر معمول و نامناسب در برابر آنها وجود دارد ؛ نادیده گرفتن آنها . یعنی انکار اینکه خطری وجود دارد که موجب رفتارهای پر خطر می شود که نه تنها به خودمان بلکه به اطرافیان هم صدمه می زنیم و دوم آنکه آنقدر این هیجانات را فاجعه آمیز ارزیابی کنیم که به جای استفاده مناسب دچار دستپاچگی و هراس شویم که  در این حالت هم باز به خود و اطرافیان صدمه خواهد خورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: هیجان ها باید با روش‌های مناسب آرام بگیرند تا ما بتوانیم وارد مرحله بعد مدیریت استرس یعنی از مقابله های مسئله دار جهت حل مشکل  بهره مند شویم.
دکتر غرایی  تصریح کرد: سعی کنیم  برای مدیریت هیجان ها از روش‌های مقابله ای که قبلا استفاده کردیم و برایمان نتیجه بخش بوده استفاده کنیم ممکن است یک روش برای بسیاری از افراد مناسب باشند ولی به ما کمک چندانی نکنند با خود فکر  کنید که در موقعیتهای فشار زای قبلی در زندگیتان با چه روشی بهتر آرام می شدید و از همان استفاده کنید نه ضرورتا آن روش های مقابله ای که دیگران به شما اصرار می کنند.
دانشیار دانشگاه ایران ذکر کرد: روشهایی مثل آرام سازی، شنیدن موسیقی ، تخلیه عاطفی ،گرفتن حمایت روانی و درددل کردن با دوستان و هزاران روشی که بتواند شما را به وضعیت عادی هیجانی باز گرداند ، در این شرایط مفید است.
تهیه خبر : رهنورد


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 69766 بار   |   دفعات چاپ: 140 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر