دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

تغذیه مناسب برای پیشگیری از ویروس کرونا

 | تاریخ ارسال: 1398/12/21 | 
تغذیه مناسب برای پیشگیری از ویروس کرونا کارشناس اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری ویروسی کرونا دارد. 
به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه: به همت مهندس هنری؛کارشناس اداره نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه هایی جهت تغذیه مناسب برای پیشگیری از ویروسی کرونا ارائه شده است.
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری ویروسی کرونا دارد. 
عامل ابتلا به این ویروس بیماریهای زمینه ایی مثل دیابت و بیماریهای ریوی،  بیمار یهای قلبی ، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است . 
کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین C و A و D  و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد.
با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C  مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C  مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند. بعنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ،  برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A  هستند. بطورکلی  به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه  3 واحد از گروه سبزی ها ( بجز سبزی های نشاسته ای ) و حداقل 2 واحد میوه توصیه شود.
کودکان زیر5سال،مادران بارداروسالمندان وبیمارانی که  داروهای کورتنی مصرف می کنندبیشتردرمعرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت نمایند:
-  هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند.
- از هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود.
- مصرف پیاز خام به  دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می شود.
-  از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها  و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود.
-  استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.
      -  کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. از منابع غذایی این 2 ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت ، شیر و لبنیات وسبزیهای برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.
   - از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده  ( مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز پخت نشده اند ) خودداری شود.
   -  از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خوداری شود.
   -  در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش  همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
   - از جوانه ها گندم ، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.
   - مصرف مواد غذایی حاوی انواع آنتی اکسیدان ها مثل شکلات تلخ ، ادویه جات مثل زردچوبه توصیه  می شود.
-  بخاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله  ویروس کرونا دارد.
-علاوه بر این  خواب کافی ، مصرف فراورده های پروبیوتیک و یا مکمل های آن توصیه می شود . 
از استرس و فشارهای جسمی و روحی دوری کنید.


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 131605 بار   |   دفعات چاپ: 139 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر