• 1403/05/01 - 12:33
  • - تعداد بازدید: 177
  • - تعداد بازدیدکننده: 160
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

اختراع دستگاه ثبت فشار تماسی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو هیئت علمی گروه ارگونومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، موفق به ثبت مقاله‌ای در تشریح محصول فناورانه‌ای شد که جزو اختراعات محسوب می‌شود.

336141.mp3 اختراع دستگاه ثبت فشار تماسی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، احسان گروسی با اشاره به حدود ۱۷ محصول به ثبت رسیده از محصولات ارگونومیک که در مرکز رشد دانشگاه ایران به مرحله تجاری‌سازی وارد شده‌اند؛ گفت: یکی از این محصولات فناورانه «دستگاه ثبت فشار تماسی» است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای در حوزه بالینی و در حوزه تحقیق و پژوهش به خصوص در محیط بیمارستانی و آزمایشگاهی دارد.

 

وی درخصوص کاربرد این دستگاه گفت: این دستگاه در اندازه‌گیری فشار تماسی بین یک بخش از بدن با یک سطح کاربرد دارد. یعنی قادر است تا فشار بین دو سطح را اندازه‌گیری و ثبت کرده و با جمع‌آوری اطلاعات مستمر و با استفاده از هوش مصنوعی تحلیلی ارائه کرده و تشخیص دهد که آیا در حین درمان یا آزمایش، فشاری بیش از حد استاندارد به بدن افراد یا سطوح مورد مطالعه وارد می‌شود یا خیر و اگر فشار وارده از حد آستانه بیشتر بود از طریق آلارم هشدار لازم را به کاربر بدهد.

 

گروسی ادامه داد: این دستگاه با 16 حسگر، می‌تواند اطلاعات دریافتی را به صورت همزمان بر روی گوشی همراه، سیستم رایانه و یا هر سیستم هوشمند دیگری نمایش داده و اطلاعات را در حافظه‌های جانبی ذخیره سازد.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول افزود: در حال حاضر این دستگاه با آزمون‌های مختلف و گسترده مورد صحت‌سنجی قرار گرفته و پس از گزارش ارائه شده در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته؛ به عنوان مثال دانشگاه شهید بهشتی پس از خریداری این محصول آن را در پروژه‌ای به کار گرفته تا فشار وارده بر کمربندهای ایمنی استفاده شده در ارتفاعات را اندازه‌گیری نموده و تحلیلی از آن ارائه دهد.

 

گروسی تصریح کرد: همچنین از این محصول فناورانه برای طراحی کفپوش هوشمند کفش استفاده شده تا با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، میزان فشار وارد شده بر کف پا و به تناسب آن به ستون فقرات افراد مشخص شده و حرکات اصلاحی مورد نیاز توسط متخصص تجویز شود.

 

وی افزود: از دیگر کاربردهای این محصول در محاسبه نقاط تحت فشار بدن بیمارانی است که در بیمارستان دچار زخم بستر شده‌اند که با تهیه الگوی تحرک بیمار می‌توان مداخلات موثر اصلاحی را مورد ارزیابی و طراحی قرار داد. یا حتی محاسبه سبک نشستن افراد مختلف روی صندلی و محاسبه احتمال آسیب‌های فیزیکی به فرد و یا محاسبه مدت زمان نشستن افراد روی صندلی نیز از دیگر موارد کاربردهای این محصول فناورانه است.

 

گروسی علت استفاده گسترده از این دستگاه در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی را کاربری آسان و آرایش آزاد حسگرها دانست و افزود: ویژگی خاص این محصول به تعداد و نحوه آزاد چیدمان حسگرها در سطوح مختلف بر می‌گردد که این قابلیت به پژوهشگران امکان خوبی برای استفاده در تحقیقات مختلف می‌دهد.

 

وی با اشاره به زمان شروع طراحی و ساخت این محصول گفت: مطالعات علمی این محصول در گروه ارگونومی دانشکده بهداشت از اواخر سال 1400 شروع شد و این مطالعات در کارگروه هوش مصنوعی مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران تکمیل شده و با در اختیار گذاشتن امکانات و ابزار مختلف در مرکز رشد، امکان ساخت این محصول فراهم شد.

 

گروسی در پاسخ به این پرسش که علت اصلی طراحی و اختراع این محصول چه بود، گفت: در حال حاضر محصولی که اطلاعات لحظه‌ای از فشار تماسی را با این جزئیات و به طور همزمان در اختیار کابران قرار دهد در بازار موجود نیست و البته دستگاهی که در آمریکا برای ثبت فشار طراحی شده نیز قابلیت‌های این محصول را نداشته و اگر با شرایط تحریم بتواند به بازار کشور برسد قیمت بسیار گزاف آن؛ استفاده از آن را برای محققین و کاربران بسیار محدود خواهد کرد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: رسیدن هر محصولی از مرحله ایده و طراحی تا ورود به بازار با چالش‌ها و مخاطرات بسیاری همراه است و موفقیت از آن کسانی است که در این راه صبر لازم را داشته و با انگیزه کافی مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و در نهایت با ابراز رضایت مشتری و کاربر نهایی به هدف مادی و معنوی خود دست‌یابند.

 

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با این محصول می‌توانند بروشور معرفی محصول و مقاله معتبر منتشر شده (ISI) را از لینک‌های زیر دریافت کنند.

 

مقاله منتشر شده فایل PDF 

 

بروشور معرفی محصول  

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 336141
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
سروش دهقان
خبرنگار:

سروش دهقان

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید