• 1402/09/06 - 12:30
  • - تعداد بازدید: 97
  • - تعداد بازدیدکننده: 94
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
گفت‌وگوهای ویژه/ تحقیقات موفق دانشگاه علوم پزشکی ایران - 9

ارتقای سلامت جامعه با مصرف روغن سالم برای پیشگیری از بیماری‌ها/ روغن بزرک یا آفتابگردان؟

استاد گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح طرح تحقیقاتی در زمینه مقایسه مصرف روغن بزرک و روغن آفتابگردان پرداخت و گفت: مصرف روغن سالم در ارتقای سلامت جامعه برای پیشگیری از بیماری‌ها و تقلیل هزینه‌های درمان نقش به‌سزایی دارد.

319794.mp3 ارتقای سلامت جامعه با مصرف روغن سالم برای پیشگیری از بیماری‌ها/ روغن بزرک یا آفتابگردان؟

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در راستای معرفی دستاوردهای تحقیقات تکمیل شده دانشگاه؛ پژوهشگران در قالب گفت‌وگوهایی به تشریح و تبیین این پروژه‌ها می‌پردازند که در قالب گفت‌وگوهای ویژه در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی با هدف تبیین رسالت اطلاع رسانی اهداف هفت گانه دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر می‌شود.

 

در این زمینه دکتر فرزاد شیدفر در گفت‌و‌گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح طرح تحقیقاتی با عنوان (مقایسه مصرف روغن بزرک و روغن آفتابگردان بر پروفایل لیپیدی بزرگسالان: یک مرور نظام مند و متاآنالیز از مطالعات کار آزمایی بالینی ) پرداخت که این گفت‌وگو از جنس سلامت پیش روی شماست.

 

 _ با تشکر از جنابعالی با معرفی خود، سوابق علمی، پژوهشی، اجرایی و عملی و فعالیت‌های مرتبط با این پژوهش را بیان فرمایید

اینجانب فرزاد شیدفر استاد گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم.

 

_ دلیل اصلی شما برای انتخاب این طرح تحقیقاتی و پژوهشی چه بوده و چه کسانی در این تحقیق یاری دهنده شما بوده‌اند؟

شیدفر: با توجه به افزایش بیماری‌های مزمن غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان، نقش تغذیه در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها اهمیت زیادی یافته است. یکی از مهم ترین اجزای تغذیه در این مورد، وضعیت مصرف چربی‌ها و نوع چربی مصرفی است و در واقع نوع و مقدار چربی مصرفی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور را دارد، به همین دلیل برای بررسی ارتباط مصرف نوع چربی با چربی‌های خون، بنده با همکاری دو نفر از دانش آموختگان کارشناسی ارشد علوم تغذیه و دکترای تخصصی (Ph.D) علوم تغذیه، این تحقیق را انجام دادیم.

 

_ پژوهش‌تان را معرفی کرده و با معرفی ویژگی‌ها و نوآوری‌های آن در خصوص موضوعات و محورهای آن شرح دهید:

شیدفر: چربی‌های اشباع از مهمترین عوامل افزایش دهنده چربی‌های نامطلوب خون یا همان LDL کلسترول هستند و در واقع LDL کلسترول مهمترین جزو چربی‌های خون در ایجاد اختلالات عروقی و بیماری‌های کرونر قلب و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها است، از طرف مقابل چربی‌های غیر اشباع که به طور عمده منشاء گیاهی دارند به‌دلیل کاهش LDL کلسترول خون، می‌توانند در پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های کرونر قلب و اختلالات چربی خون، اهمیت زیادی داشته باشند. در بین چربی‌های غیر اشباع نیز به‌دلیل تفاوت در نوع و ساختار اسیدهای چرب، اهمیت در کاهش لیپیدهای نامطلوب خون متفاوت است.

 

براین اساس روغن بزرک (روغن کتان) یکی از انواع چربی‌های گیاهی است که حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است اما تفاوت آن با روغن آفتابگردان که خود حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است در آن است که روغن بزرک از لحاظ دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 که جزو مهمترین اسیدهای چرب غیر اشباع است منحصر به فرد است، در صورتی‌که روغن آفتابگردان اگرچه مقدار زیادی اسید چرب غیر اشباع دارد ولی حاوی اسید چرب امگا 3 نیست.

 

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در کاهش خطرات بیماری‌های قلبی عروقی و به اصلاح وضعیت هیپرلیپیدمی در بیماران دارد که این موضوع تاکنون مورد بررسی جامع قرار نگرفته است. در این طرح تحقیقاتی تمام مطالعات کارآزمایی بالینی که در آن اثرات روغن آفتابگردان یا روغن برزک بر وضعیت لیپیدهای خون بررسی شده است را مورد تحلیل قرار داده و با استفاده از مقایسه این دو روغن، تحلیل آماری مربوطه را انجام داده است و در واقع مطالعات مروری متاآنالیز بر روی تمام کار آزمایی‌های بالینی مربوط به اثر این دو روغن بر چربی‌های خون انجام شد.

 

_ آیا این پژوهش به مرحله اجرا و یا بهره برداری درآمده است؟

شیدفر: بله این پژوهش انجام شده است و گزارش نهایی آن برای معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال شده است.

 

_ این طرح پژوهشی چه گره‌ای از مشکلات مردم باز خواهد کرد؟

شیدفر: اگرچه ما در این طرح تحقیقاتی در مورد مقایسه اثرات روغن آفتاب‌گردان و روغن بزرک، اثرات معنی دار آماری یافت نکردیم و  این دو نوع روغن از لحاظ تاثیر بر وضعیت لیپیدهای خون تفاوتی نداشتند ولی به نظر می‌رسد کافی نبودن مطالعات کارآزمایی بالینی در این زمینه و نقص‌های متودولوژیک مطالعات انجام شده، لزوم بررسی‌ها و مطالعات کارآزمایی بالینی بیشتر در این زمینه را ایجاد می‌کند و این می‌تواند در ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها و تقلیل هزینه‌های درمان نقش به‌سزایی داشته باشند.

 

_ انتظار شما از مسئولین و متولیان امور پژوهشی در زمینه حمایت و یا توسعه فعالیت‌های مشابه چیست و چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

شیدفر: از طرح‌های تحقیقاتی در زمینه اثرات روغن‌ها در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی و ارتقای سلامت جامعه حمایت بیشتری شود.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 319794
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید