• 1402/11/02 - 14:53
  • - تعداد بازدید: 234
  • - تعداد بازدیدکننده: 225
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
وزیر بهداشت در جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی مطرح کرد:

ایران از واردات سی تی اسکن بی‌نیاز می‌شود/ سه درخواست مهم عین‌اللهی از مخبر

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ورود جدی مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه‌های سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت، از معاون اول رئیس جمهور نیز سه درخواست مهم مطرح کرد و گفت: وزارت بهداشت برای تولید داخلی سی تی اسکن و بی نیاز شدن از واردات این محصول قرارداد امضا کرده است.

322610.mp3 ایران از واردات سی تی اسکن بی‌نیاز می‌شود/ سه درخواست مهم عین‌اللهی از مخبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر بهرام عین‌اللهی در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران که با حضور معاون اول رئیس جمهور و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برگزار شد، عنوان کرد: یکی از سئوالات مهمی که از ما در حوزه سلامت پرسیده می‌شود این است که در طول این چهار دهه انقلاب چه اقداماتی در نظام سلامت انجام شده است که باید گفت: ابتدای انقلاب امید به زندگی ۵۴ سال بود که اکنون به ۷۶ سال رسیده، مرگ و میر مادران باردار از ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده به ۲۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته، همجنین مرگ کودکان از ۱۳۵ در هزار تولد زنده به ۱۳ در هزار تولد زنده رسیده،و بیماری‌های واگیر مهار شده است و در نهایت شبکه بهداشت کشور با ایجاد ۱۸ هزار خانه بهداشت توسعه چشمگیری پیدا کرده است.


عین‌اللهی با اشاره به اینکه دسترسی مردم به خدمات پیشرفته سلامت در اقصی نقاط کشور حاصل شده، توسعه کمی و کیفی نظام آموزش و پژوهش در کشور انجام گرفته و پاسخگویی به نیازهای جامعه در پژوهش ها توسعه یافته است، تصریح کرد: هدف مشترک همه ما ایجاد نظام پیشرفته سلامت در تمدن نوین اسلامی است و پژوهش در تحقق این هدف نقش اساسی دارد.‌


وزیر بهداشت با بیان این‌که پس از ادغام بهداشت با حوزه‌های درمان و آموزش پزشکی در سال 65 زیرساخت‌های خوبی در حوزه سلامت ایجاد شده است، ادامه داد: هم اکنون 67 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، 22 هزار عضو هیئت علمی، 270 هزار دانشجوی علوم پزشکی، 861 مرکز تحقیقات پزشکی، 72 پژوهشکده، 101 مرکز تحقیقات بالینی، 36 بیوبانک و 581 هزار پرسنل سلامت که به مردم خدمت ارائه می کنند، مشغول به کار هستند.

 

عین‌اللهی با اشاره به این‌که برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره رازی کمیته‌های ویژه 6 ماه تلاش کردند، گفت: جشنواره رازی نمادی از حوزه پژوهش و سلامت و هدف اصلی ما از فعالیت‌های پژوهشی، کسب و توسعه علم نافع، اعتلای مادی و معنوی و حل مسائل کشور است.

 

وی ادامه داد: ماموریت گرایی از برنامه‌های اصلی پژوهشی در حوزه سلامت است که هر دانشمند و دانشگاهی باید به آن توجه کند و هر استان‌ و دانشگاه علوم پزشکی باید اولویت‌های خود را در حوزه سلامت تعیین کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کند. زیرا تجزیه و تحلیل نیازهای هر استان‌، بیماری‌های شایع در استان‌ها و امکاناتی که هر استان‌ دارد، باید برآورد شده و پژوهش‌ها بر مبنای آن جهت یابد و انجام پذیرد.

 

عین اللهی، عدالت و تعالی نظام سلامت را از برنامه‌‌های پیش روی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: کسب مرجعیت علمی که فرموده رهبری معظم انقلاب است افق آینده ما است که با به کارگیری روش‌های نوین علمی، فناوری‌های جدید، دیپلماسی علمی و بهبود اقتصاد دانش بنیان قابل تحقق است.

 

وزیر بهداشت  با تاکید بر این که بهره وری از مطالبات جدی ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی است، افزود: تجمیع امکانات و ایجاد آزمایشگاه‌های مرکزی و پژوهشگاه‌ها، برای حداکثر استفاده از امکانات برای رفع نیازها و عدالت در توزیع منابع مهم است.

 

عین اللهی احراز رتبه 15 علمی جهان و رتبه نخست منطقه در حوزه علوم پزشکی را توفیق نظام دانست و افزود: ایران از بین 132 کشور در شاخص جهانی نوآوری رتبه 62 را دارا است. همچنین از 77 هزار و 791 مقاله علمی تولید داخل 31 هزار و 864 مقاله مربوط به حوزه پزشکی است که 40 درصد تولیدات علمی کشور را شامل می‌شود.

 

وزیر بهداشت، حمایت جدی دولت از حوزه سلامت در تاریخ کشور را بی نظیر دانست و گفت: تسهیلات بسیار خوبی برای این حوزه تدارک دیده شده است.

 

وی با اعلام ایجاد 15 پارک علم و فناوری در حوزه سلامت، گفت: زمینه‌های رشد فراوان بوده و ارتباط دانشگاه با صنایع و تجاری سازی محصولات از اهداف بسیار مهمی است که باید توسعه یابد.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: جهش از مرحله دانش بنیان به تجاری سازی محصولات باید با قدرت پیگیری و محقق شود و وزارت بهداشت تضمین می‌کند که در تجاری سازی محصولات با کیفیت حوزه سلامت حداکثر همکاری را به عمل آورد.

 

عین اللهی ادامه داد: به عنوان نمونه وزارت بهداشت برای ساخت سی تی اسکن و بی نیاز شدن از واردات این محصول 35 قرارداد امضا کرده است.


وی افزود: از یک هزار و 441 شرکت دانش بنیان حوزه علوم پزشکی ۳۱۳ شرکت امسال راه اندازی و به استان‌ها برای صدور مجوز این شرکت‌ها نیز تفویض اختیار شده است.


وزیر بهداشت همچنین از صدور مجوز تولید ۲۱۸ محصول سلامت محور از سوی سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: از ۷۴۰ محصول تجاری سازی شده جدید در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وزارت بهداشت پشتیبانی شده است. همچنین وجود ۱۱ مرکز نوآوری، ۱۴ مرکز رشد، ۱۵ مرکز پارک علم و فناوری با ۸ هزار دانشمند در شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به سرعت علمی و توسعه سلامت در کشور کمک شایانی کنند.

 

عین اللهی در ادامه از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد که به طور جد در سه زمینه سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت ورود کنند، گفت: بعداز نفت دومین تجارت دنیا برای حوزه دارو است و قیمت داروهای جدید نیز در برخی مواقع نجومی است، بنابراین می‌توان با تقویت درمان‌های نوین از جمله سلول درمانی اقدامات مثبتی انجام داد.

 

وزیر بهداشت همچنین با توضیح درخصوص تقسیم برخی وظایف تحقیقاتی به مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های کشور توضیح داد: به طور مثال حوزه مدیریت و اقتصاد سلامت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی ایران سپرده شده است و حوزه‌های مانند سوانح به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طب ایرانی به دانشگاه علوم پزشکی قم، گیاهان دارویی به دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نان سالم و حوزه سرطان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جوانی جمعیت به دانشگاه علوم پزشکی مازندران سپرده شده است.

 

عین اللهی در خاتمه از معاون اول رئیس جمهور در سه زمینه جذب دستیار پژوهشی، سرباز نخبه و همچنین افزایش اعضای هیئت علمی درخواست افزایش ظرفیت کرد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: پزشکان برای پیشگیری و درمان موثر با مردم ارتباط برقرار کنند

 

همچنین در ادامه این مراسم حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه علم و دانش مبتنی بر عقلانیت است، عنوان کرد: در هم تنیدگی علم، فناوری و فرهنگ اهمیت دارد.

 

 وی با اشاره به اینکه دو مولفه «پیشگیری» و «درمان» جزو وظایف اصلی علوم پزشکی محسوب می‌شود، گفت: هنگامی این وظیفه پزشکان موثر واقع می‌شود که با سبک و زیست مردم ارتباط برقرار کنند


حجت الاسلام خسروپناه با اشاره اهمیت فناوری‌های علوم فنی و مهندسی گفت: برخی از روش‌های درمانی با کمک فناوری‌های نوین علوم فنی مهندسی ممکن است.


وی با بیان اینکه ضرورت نگرش به حکمرانی پیشرفت پزشکی باید در کانون توجه قرار گیرد، گفت: برگزاری همایش‌های مانند همایش علوم پزشکی رازی به توسعه علوم پزشکی کمک می‌کند. حکمرانی مانند یک بسته است که از سیاستگذاری تا تصدی‌گری را در برمی‌گیرد. اگر به بسته حکمرانی در حوزه توسعه پزشکی بی‌توجه باشیم گاهی اوقات تحقیقات متخصصان حوزه علوم پزشکی بی‌نتیجه باقی‌می‌ماند. به طور مثال گاهی اوقات وزارت صمت که متصدی واردات و صادرات است، با تصمیم خود منجر می‌شود که نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش یک پژوهشگر بی‌ثمر شود.


حجت الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علوم پزشکی را بازنگری می‌کنیم و این موضوع با کمک اساتید حوزه علوم پزشکی میسر می‌شود. حوزه سلامت در نقشه جامع علمی کشور آمده است و پزشکان باید در این حوزه اظهار نظر کنند.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 322610
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر