• 1402/11/10 - 10:43
  • - تعداد بازدید: 126
  • - تعداد بازدیدکننده: 124
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در کارگاه تغذیه دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد

تفاوت نمک دریا با نمک خوراکی/ﺷﻴــﺮ ﻳﻚ ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح تفاوت نمک دریا با نمک خوراکی گفت: ﺷﻴــﺮ ﻳﻚ ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ پروتئین با کیفیت بالا، ﺍﻧﻮﺍﻉ مواد معدنی ﻭ تعدادی ﺍﺯ ﻭﻳﺘـﺎﻣﻴﻦ‌ﻫـﺎ ﻧﻘـﺶ ﻣﻬﻤی ﺩﺭ ﺭﺷــﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

323058.mp3 تفاوت نمک دریا با نمک خوراکی/ﺷﻴــﺮ ﻳﻚ ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ روژینا نیک‌فرمان کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با ارائه اطلاعات اولیه و اساسی در مورد تغذیه سالم بر اهمیت مصرف صحیح مواد غذایی برای تمامی افراد برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها و بالا بردن سطح سلامت جامعه تاکید کرد.

 

نیک فرمان بیان کرد: مصرف نمک، بیش از نیاز بدن سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود و افراد دچار فشار خون بالا شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارند.

 

وی با اشاره به این مطلب که نمک دریا و نمک صورتی برای کنترل فشار خون مناسب است، گفت: این باور نادرست است، زیرا تمامی نمک‌ها از مولکول‌های سدیم و کلرید تشکیل شدند که سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و محتوای سدیم نمک دریا و نمک خوراکی یکسان است.

 

نیک‌فرمان افزود: تفاوت اصلی نمک دریا و نمک خوراکی در طعم، بافت و فرآوری آنها است و ترکیبات نمک دریا عمدتا" تصفیه نشده و دارای عناصر سرب، جیوه و آرسنیک است که زمینه ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان را فراهم می‌سازد.

 

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: زنان باردار برای حفظ سلامت خود و جنین شان باید از نمک تصفیه شده ید دار استفاده کنند زیرا کمبود ید باعث کاهش بهره هوشی کودکان می شود .

 

نیک‌فرمان گفت: کل نمک مصرفی روزانه باید کمتر از 5 گرم یعنی کمتر از یک قاشق مرباخوری باشداین مقدار شامل نمکی که به‌طور طبیعی در غذاها وجود دارد، نیز می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: ﺷﻴــﺮ ﻳﻚ ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ پروتئین با کیفیت بالا، ﺍﻧﻮﺍﻉ مواد معدنی ﻭ تعدادی ﺍﺯ ﻭﻳﺘـﺎﻣﻴﻦ‌ﻫـﺎ ﻧﻘـﺶ ﻣﻬﻤی ﺩﺭ ﺭﺷــﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ. همچنین ترکیبات طبیعی موجود در شیر عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و با خنثی کردن سموم در شرایط آلودگی هوا از دستگاه تنفس و قلب و عروق محافظت می‌کند.

 

نیک فرمان اظهار داشت: مصرف لبنیات کم چرب و شیرهای غنی شده با ویتامینD  برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورت مصرف شیر محلی یا خام بایستی آن را تا مرحله جوش گرم کرده و 1 تا 3 دقیقه بجوشد، این زمان برای از بین بردن میکروب‌های مضر و سالم سازی شیر کافی است. همچنین جوشاندن آن می‌تواند ارزش غذایی و محتوای ویتامین‌های شیر را تحت تاثیر قرار دهد.

 

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: جوشاندن شیر به مدت 20 دقیقه باعث از بین رفتن بافت پروتئین‌های آن و تولید ماده سرطان زای نیتروز آمین، از بین رفتن ویتامین‌های محلول در آب و تغلیظ شدن چربی و املاح و مواد معدنی و افزایش بار کلیوی می‌شود.

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 323058
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
زهرا بدری
خبرنگار:

زهرا بدری

تصاویر