• 1401/09/12 - 15:13
  • - تعداد بازدید: 473
  • - تعداد بازدیدکننده: 465
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در نشست خبری پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک مطرح شد

جراحی چاقی عمل زیبایی نیست/ ضرورت پوشش بیمه‌ای برای درمان‌های نوین

دست اندرکاران پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک با اشاره به ضرورت پوشش بیمه‌ای برای درمان‌های نوین، تاکید کردند: چراحی چاقی عمل زیبایی نیست.

8313.mp3 جراحی چاقی عمل زیبایی نیست/ ضرورت پوشش بیمه‌ای برای درمان‌های نوین

دکتر کرمان ساروی _ دبیر علمی پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: معیارهای جدید جراحی چاقی و متابولیک از موضوعات مهمی است که در کنگره پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۱۸ پنل و چهار ورکشاپ در طی کنگره برگزار خواهد شد و همکاران ما در جریان به‌روزترین مسائل و موضوعات جراحی‌های چاقی و متابولیک قرار خواهند گرفت.

کرمان ساروی با بیان اینکه ۱۵ امتیاز بازآموزی برای کسانی که در کنگره شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده است، افزود:  ۱۹۰ سخنرانی در کنگره انجام می‌شود و ۲۱ کشور برای انجام سخنرانی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه چاقی یک بیماری متابوبیک است، اظهار کرد: این یعنی چاقی عوارضی نظیر فشارخون بالا، چربی خون، آپنه خواب، کمردرد و... را به دنبال دارد؛ پس جراحی چاقی می‌تواند به درمان سایر بیماری‌های فرد کمک کند. البته انتظار داریم بیمه‌ها هم درمان‌های نوین را تحت پوشش ببرند.

دبیر علمی پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک در پاسخ به سوالی درباره اینکه کدام پزشکان مجاز به انجام جراحی چاقی هستند؟، توضیح داد: این اعمال باید توسط پزشکان فلوشیپ انجام شود و این عمل، کار یک جراح عمومی نیست مگر جراحان عمومی که دوره‌هایی گذرانده باشند و انجمن صلاحیت آنها را تایید کرده باشد.

دکتر فولاد اقبالی _ دبیراجرایی پنجمین کنگره جراحی چاقی و متابولیک نیز گفت: در تاریخ ۳۰ آذرماه تا دوم دی ماه کنگره در مرکز همایش‌های رازی برگزار خواهد شد. شروع کار کنگره از یک‌سال قبل آغاز شده و بیش از ۲۰۰ ساعت جلسه برگزار شده است.

وی افزود: در طول دو سال قبل به دلیل کرونا کنگره برگزار نشد، اما خوشبختانه امسال در تاریخی مناسب با حضور سخنرانان و شرکت کنندگان خارجی اجرا می‌شود.

اقبالی با تاکید براینکه این اعمال جراحی چاقی هزینه‌بر نیست، تاکید کرد: هزینه‌بر یعنی اینکه هزینه‌های شما به اندازه کافی به شما سود نرساند .این اعمال بسیار به صرفه برای کشور است زیرا بیماران چاق در معرض خطر ۲۱ سرطان هستند و حدود ۱۵ سال طول عمر افراد کم می‌شود، کارایی فرد کاهش می‌یابد، افراد چاق ۲۰ برابر مشکلات آرتروز دارند. پس این اعمال سودرسان هستند و نباید به عنوان یک عمل زیبایی شناخته شود.

دبیراجرایی پنجمین کنگره جراحی چاقی و متابولیک افزود: عمل جراحی متابولیک چاقی برای نمایه توده بدنی بالای ۴۰ تحت پوشش بیمه در مراکز دولتی است و هزینه عمل کمتر از ۱۰ میلیون تومان می‌شود اما باید این عدد را کاهش دهیم تا پوشش بیمه‌ای افزایش یابد.

وی یادآور شد: این هزینه خیلی کمتر از هزینه‌هایی است که فرد باید در طولانی مدت برای درمان دیابت، فشارخون، نازایی و... پرداخت کند.

در ادامه دکتر شهاب شهابی_ مسئول کمیته علمی کنگره، گفت: جراحی چاقی نیازمند تیم چند تخصصی است؛ بنابراین در کمیته علمی کنگره از دو بعد روش‌های جراحی و غیرجراحی به موضوع خواهیم پرداخت.

وی درباره سن انجام جراحی‌های چاقی و متابولیک، بیان کرد: جراحی چاقی از سن ۱۶ تا ۶۵ سال قابل انجام است، اما درصورتی که بیمار در سن کمتری باشد با مشاوره غدد اطفال اگر بیمار به بلوغ رسیده باشد و سن استخوانی‌اش تکمیل شده باشد، عمل قابل انجام است.

شهابی با بیان اینکه  حتی انجام این عمل در دو سالگی هم گزارش شده است، افزود: در سنین بالای ۶۵ سال هم اگر تاییدیه قلب و ریه بیمار گرفته شود انجام عمل مشکلی ندارد.

دکتر غلامرضا محمدی فارسانی_ مسئول کمیته علمی غیرجراحی کنگره، گفت: در مورد چاقی علت ایجاد آن و درمان آن موضوعی چند متغیره شامل تغذیه، ورزش، سایر بیماری‌ها و... بوده و لازم است اقدامات غیرجراحی برای اثربخشی اعمال جراحی جدی گرفته شود تا در پیشگیری، درمان و کنترل عارضه چاقی از این روش‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ما افزایش اطلاعات تیم درمان و افزایش تعامل جراح و غیرجراح است، افزود: دو کارگاه مجزا برای موضوعات غیرجراحی در پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک در نظر گرفته ایم.

محمدی فارسانی تاکید کرد: بیمار باید در مورد بعد از عمل توجیه شود. جراحی قسمتی از درمان است اما باید اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی حتما اجرایی شود و اگر اجرایی نشود، عمل هم ماندگاری نخواهد داشت. در واقع جراحی چاقی موثرترین روش درمانی است به شرط آنکه اصلاح سبک زندگی هم صورت گیرد.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 8313
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید