• 1401/09/13 - 12:34
  • - تعداد بازدید: 494
  • - تعداد بازدیدکننده: 485
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دانشگاه علوم پزشکی ایران پرچمدار حوزه پرتویی در کشور است/ بیمارستان «7 تیر» نخستین بیمارستان آسیب دیدگان تشعشعات رادیواکتیو ایران

رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به انتخاب بیمارستان «هفت تیر» به عنوان نخستین مرکز ارجائی آسیب دیدگان تشعشعات رادیواکتیو کشور، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال حاضر پرچمدار حوزه پرتویی است.

8336.mp3 دانشگاه علوم پزشکی ایران پرچمدار حوزه پرتویی در کشور است/ بیمارستان «7 تیر» نخستین بیمارستان آسیب دیدگان تشعشعات رادیواکتیو ایران

دکتر علی نشاسته ریز  در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: ما در بین مراکز تحقیقات مشابه حوزه پرتویی، رتبه نخست کشوری را داریم.

وی با بیان اینکه ۱۰ عضو هیات علمی در این مرکز فعالیت می کنند، افزود: اجرای ۵۹ طرح تحقیقاتی، ۹ گرنت پژوهشی، پذیرش دکتری پژوهشی، برگزاری وبینار اعم از داخلی و بین المللی از جمله فعالیتهای این مرکز است و تا کنون ۲۱۱ مقاله تهیه شده که از این تعداد، ۸۷ مقاله جز مقالات برتر قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این مرکز در سال ۱۳۹۵ موافقت اصولی و در سال جاری هم موافقت قطعی را اخذ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو در ۵ محور شامل نانو فناوری پزشکی، پرتو پزشکی، دزیمتری و به کارگیری کامپیوتر در پزشکی، امواج غیریونیزان، پرتودرمانی و پرتو تشخیصی فعالیت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو گفت: بیمارستان هفت تیر تهران به عنوان نخستین بیمارستان ارجائی افراد آسیب دیده براثر تشعشعات رادیواکتیو انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه فضای این اورژانس در بیمارستان هفت تیر و نقشه آن براساس استانداردهای جهانی تدوین شده است، افزود: اعتبار ساخت این مجموعه در حال تخصیص بوده و تجهیزات مورد نیاز این اورژانس در دست اقدام است.

نشاسته ریز ادامه داد: اورژانس بیمارستان هفتم تیر  اولین اورژانس هسته ای در دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده و  آموزش های اولیه به متخصصان اورژانس و سایر همکاران در سمینارهای متعدد ارائه شده است.

رئیس کارگروه هسته ای پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: احتمال وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی اعم از زلزله و سیل در مراکز هسته ای کشور وجود دارد و براثر این رخدادها، احتمالا افرادی دچار آسیب رادیو اکتیو می شوند که باید به آنها  خدمات مناسب ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط در شهر بوشهر این موضوع دیده شده، افزود: در سایر نقاط کشور این موضوع به طور جدی  پیش بینی نشده، به عبارتی اگر چنین حادثه ای در سایر نقاط کشور رخ دهد، مشخص نیست، آسیب دیدگان چگونه باید خدمات درمانی را دریافت کنند.

نشاسته ریز ادامه داد: مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو دانشگاه علوم پزشکی ایران  اقدام به تهیه پمفلت هایی در مورد حفاظت از تشعشعات در مراکز کار با پرتو کرده و از طریق سازمان انرژی اتمی در اختیار مراکز ذیربط قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این پفلت ها به نحوه حفاطت از بیمار و کارکنان در هنگام استفاده از پرتو اعم از درمان و تشخیص اشاره شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو دانشگاه علوم پزشکی ایران  ادامه داد: بیماران نیز باید با فرآیند پرتویی آشنا شوند و کارکنانی که در مراکز پرتویی فعالیت دارند هم اقدامات حفاظتی را اجرا کنند.

وی بیان داشت: دوره های آموزشی حفاظتی پیشرفته هم برای کارکنان مختلف بیمارستانی اعم از پرستاران، تکنسین اتاق عمل، بیهوشی و پزشکان عمومی با حضور ۲۰۰ متخصص طب اورژانس به مدت ۲ روز تیر ماه امسال برگزار شده است.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 8336
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
عبدالکریم جبارپور
خبرنگار:

عبدالکریم جبارپور

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید