• 1402/08/17 - 06:14
  • - تعداد بازدید: 1785
  • - تعداد بازدیدکننده: 710
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی برگزار شد

رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با معرفی و برگزیده شدن محصولات و ایده‌های منتخب برگزار شد.

38055.mp3 رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی در رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، عنوان کرد: هوش مصنوعی مقوله ای است که سرنوشت بشریت را دستخوش یک تحول جدی می‌کند که یکی از مهمترین ابعاد کاربردی آن در حوزه سلامت است.

 

وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران از شهریور 1400 با همکاری روسای پیشین دانشگاه و صاحب‌نظران، هفت هدف برای این دانشگاه مدنظر قرار گرفت که یکی از این اهداف هفتگانه، بحث هوش مصنوعی است و براساس انتظار رهبر معظم انقلاب در زمینه قرارگرفتن ایران در بین 10 کشور برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی، مسئولیت دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دوچندان شده است.

 

پازوکی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشگاه کشور در مقطع PHD هوش مصنوعی است، افزود: در حال حاضر در این دانشگاه 96 گروه آموزشی فعالیت می‌کنند که برای همه این گروه‌ها یک نماینده در زمینه هوش مصنوعی تعیین شده است و مراحل دریافت مجوز راه اندازی دو مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی نیز در حال انجام است.

 

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در زمینه هوش مصنوعی با دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشکده‌های فنی و مهندسی همکاری دارد که همراهی دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت، تهران و امیرکبیر جای قدردانی دارد، خاطرنشان کرد: تولید محصولات و چاپ مقالات در این زمینه در حال انجام است، به طور مثال در رشته جراحی چاقی دو مقاله چاپ شده است و این روند در دیگر رشته‌ها نیز انجام خواهد شد.

 

** کاهش 50درصد بیماری‌های غیرواگیر با کمک دستیار هوشمند خودمراقبتی

 

دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این رویداد با اشاره به بازار جهانی سلامت الکترونیک عنوان کرد: شرکت‌هایی که در این حوزه قصد فعالیت دارند باید برای تحقق یک جامعه سالم تضمین دهند و مدل‌های شان باید مردم محور، تقاضا محور و داده محور بوده و در نهایت استاندارد سرویس‌های سلامت الکترونیک‌شان؛ مبتنی بر شواهد باشد.

 

قانعی ادامه داد: 50درصد بیماری‌های غیرواگیر بر اثر سه معضل بی تحرکی، تغذیه نامناسب و استعمال دخانیات رخ می‌دهد که باید به این مقوله بیماری دیابت و فشارخون نیز اضافه کرد بنابراین کاهش بیماری‌های غیرواگیر را می‌توان با دستیار هوشمند خودمراقبتی محقق کرد. همچنین بی‌خوابی یکی از معضلاتی است که در 90درصد بیماری‌ها رایج است که می‌توان با دستیار هوشمند خودمراقبتی این معضل نیز برطرف کرد.

 

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رشد سواد سلامت و رواج تغذیه سلامت در کنار تقویت خدمات باروری و واکسیناسیون نیز می‌توان با کمک دستیار هوشمند خودمراقبتی ارتقا داد.

 

قانعی با اشاره به ارزش و گردش مالی 31 میلیارد دلاری به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه سلامت تا سال 2030 که هدف ایران دستیابی به یک درصد این گردش مالی است، افزود: یکی از نهادهای مهم در این حوزه، بیمه‌ها هستند و طبق بندهای قانون برنامه هفتم توسعه باید بیمه‌ها 5درصد در حوزه پیشگیری از جمله ورزش، تغذیه، بهداشت روان و جلوگیری از مصرف دخانیات تخصیص دهند، تا با کاهش تجویز آزمایشات و دارو، هزینه‌های سلامت کم شود و در کنار آن سلامت افراد جامعه نیز افزایش یابد.

 

وی با اشاره به یکی از نمونه‌های توسعه پلتفرم دیجیتال با محوریت بیماری سرطان ریه عنوان کرد: همچنین در استان قم با محوریت پرونده الکترونیک در زمینه بیماری سرطان سینه طراحی‌های لازم با حمایت بنیاد خیریه مکسا انجام شده است. همچنین از این دست همکاری‌های فناورانه نیز می‌توان در حوزه خدمت رسانی برای زائرین اربعین اشاره کرد.

 

** تدوین سند جامع سلامت الکترونیک با چشم انداز 50 ساله

 

دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس و رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این رویداد عنوان کرد: در شروع مجلس یازدهم 15 چالش حوزه سلامت شناسایی شد که برخی از آن موارد شامل افزایش سرطان، نبود توجه کافی به امر پیشگیری، تعدد درمان‌ها، افزایش حوادث، تغذیه و امنیت غذایی و بحث هوش مند سازی سلامت بود که براین اساس پیشنهاد راه اندازی کمیته جدیدی در کمیسیون بهداشت با عنوان کمیته سلامت الکترونیک ارائه و تشکیل شد که تاکنون از سال 1400 بالغ بر 57 نشست برگزار شده است و بند قانونی تخصیص 5درصد بودجه تخصیصی بیمه‌ها برای حوزه پیشگیری در قانون برنامه هفتم توسعه نیز حاصل این کمیته است.

 

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم پرچم دولت الکترونکی را بالا برده است، ادامه داد: ایران از معدود کشورهای است که در زمینه قانون وضع کرده است و درتلاش هستیم تا یک سند جامع سلامت الکترونیک با چشم انداز 20 تا 50 ساله تدوین شود، براین اساس باید به سمتی پیش رویم که 20 تا 30درصد هزینه سلامت خانوارها با هوش‌مندسازی کاهش یافته و ارتقای سلامت محقق شود. همچنین معتقدیم با هوش مندسازی می‌توان از مهاجرت نخبگان نیز جلوگیری کرد.

 

دکتر سید رضا مظهری رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز در این رویداد عنوان کرد: 200 محصول در این مدت کوتاه شناسایی و بررسی شده است و روند کنونی به صورتی است که ساختار فعلی فناوری پاسخگوی این همه تقاضا نیست زیرا با پیشرفت فناوری سلامت روبرو هستیم و عرضه محصولات بسیار زیاد شده است و باید تقاضا نیز به عرضه نزدیک و مورد حمایت قرار گیرد.

 

وی در رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی خاطرنشان کرد: در این رویداد نیز پیشنهاد داده شد تا سیستمی شکل پذیرد تا با دعوت از شرکت‌ها و حمایت از آنان، محصولات سلامت محور کاربردی‌تر شود.

 

دکتر بتول مهرشاد مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تشریح این رویداد عنوان کرد: این رویداد دانشگاهی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با مشارکت وزارت بهداشت، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی ریاست جمهوی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون بهداشت مجلس، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران برگزار شده است و در این مدت کوتاه 130 طرح ارائه شد که 15 محصول و 5 ایده به داوری پایانی این رویداد رسید.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 38055
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید