• 1402/04/05 - 09:48
  • - تعداد بازدید: 519
  • - تعداد بازدیدکننده: 511
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در گفت‌وگو با یک محقق دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان شد

طراحی برنامه "تحلیل جامع مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی دانشجویان"/ ارائه الگوی بومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی مجری تحقیقاتی "بررسی و تحلیل جامع مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی دانشجویان به همراه پیشنهاد الگوی مناسب بومی" در دانشگاه‌های علوم پزشکی در گفت‌وگویی به تشریح این طرح پرداخت.

16745.mp3 طراحی برنامه "تحلیل جامع مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی دانشجویان"/ ارائه الگوی بومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی دارای دکتری تخصصی روانشناسی بالینی و همچنین دارای مدرک MPH سلامت روان است، او از سال 1370 در دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول فعالیت های علمی و پژوهشی، اجرائی و درمانی است، حوزه پژوهش‌های وی متمرکز بر دو حوزه کاربردی سلامت جنسی زوجین و سلامت معنوی است.

وی در طول سالیان فعالیت خود درخصوص تأسیس و راه اندازی دو مرکز تحقیقاتی (مرکز تحقیقات بهداشت روان و مرکز تحقیقات سلامت معنوی) در دانشگاه اقدام کرده است و به مدت 3 سال مسئولیت مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران را بر عهده داشته است. همچنین به مدت 12 سال مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجوئی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان به عهده او بوده است.

طراحی برنامه "تحلیل جامع مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی دانشجویان" از طراحی نهایی شده دکتر کاظم زاده عطوفی است که در این گفت‌وگو به آن پرداخته می‌شود.

در آغاز گفت‌وگو دلیل اصلی شما برای انتخاب این طرح تحقیقاتی و پژوهش چه بود؟

کاظم زاده عطوفی: با توجه به شیوع رفتار خودکشی در جامعه و همچنین لزوم توجه به امر پیشگیری در گروه‌های هدف خاص، بر آن شدیم تا یکی از حوزه‌های مهم در زمینه پیشگیری از خودکشی را در جمعیت دانشجویی مورد بررسی قرار داده و براساس مطالعات انجام شده در سطح ملی و بین المللی یک الگوی بومی را در زمینه مداخلات معنوی به منظور پیشگیری از خودکشی در گروه دانشجویان تدوین کنیم.

لطفا مختصری در مورد طرح پژوهشی خود توضیح دهید

کاظم زاده عطوفی: این طرح پژوهشی که در مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران ثبت و تأیید شده در 3 مرحله به انجام رسیده است، ما در مرحله نخست نتایج کاربردی مرور نظام مند مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی تحلیل کردیم و در مرحله دوم وضعیت موجود را بررسی کردیم، نقاط قوت، ضعف، چالش‌ها و پیشنهادات را تبیین کرده و ارتقای مداخلات از دیدگاه ذی نفعان کلیدی بررسی شد و در مرحله سوم استانداردهای مورد انتظار الگوی مناسب بومی برای مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی تعیین شدخه است.

با توجه به اینکه هدف ما از انجام این پژوهش ارتقاء و گسترش مداخلات معنوی در پیشگیری و مدیریت خودکشی از طریق به اشتراک گذاشتن نتایج مطالعه با ذی نفعان در عرصه‌های سیاست گذاری، مدیریتی و اجرایی بوده است در حال حاضر منتظر ارتباط با ذینفعان کلیدی این حوزه هستیم.

آیا این طرح به اجرا درآمده است؟

با توجه به اینکه استفاده کننده نهائی از اطلاعات این طرح تحقیقی مراجع مربوط به حوزه سلامت و همچنین مسئولین مرتبط با امور دانشجویان هستند جنبه‌های مراحل ترجمان دانش آن به انجام رسیده و در واقع این طرح از ابتدا تجاری سازی شده بوده است.

دستاوردهای طرح پژوهشی چه گره ای از مشکلات نظام سلامت باز خواهد کرد

کاظم زاده عطوفی: نتایج این طرح به طور مستقیم در حوزه پیشگیری موجب صرفه جویی های بسیار در حوزه سلامت شده همچنین می‌تواند در محافظت از گروههای در معرض خطر به عنوان سرمایه‌های مهم انسانی بسیار مهم باشد. حوزه  سلامت معنوی امروزه بسیار مورد توجه محققین و متخصصین حوزه سلامت قرار گرفته است و در جامعه ما با توجه به زمینه‌های موجود اجتماعی و فرهنگی استفاده از توان بالقوه این بخش از وجود انسان می‌تواند سلامت جامعه را ارتقاء داده و همچنین از آسیب‌های روانی اجتماعی پیشگیری کند.

بنابراین پیشنهاد می‌شود محققین در حوزه سلامت معنوی طرح‌های پژوهشی متفاوتی را تدوین و اجرا کنند. همچنین مسئولین حوزه سلامت به‌خصوص سلامت دانشجویان می‌توانند از نتایج این طرح استفاده کنند.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 16745
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید