• 1401/06/16 - 14:21
  • - تعداد بازدید: 688
  • - تعداد بازدیدکننده: 673
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مهارت حل مسئله در مراکز آموزشی تقویت شود/چگونه خبر خودکشی منتشر شود؟

مدیرکل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به تشریح راهنمای بالینی پیشگیری از خودکشی سازمان ملل با عنوان (زندگی کن - Live Liff) پرداخت و گفت: باید آموزش های حل مسئله برای پیشگیری از خودکشی به نوجوانان و جوانان در مراکز آموزشی تقویت شود.

5104.mp3 مهارت حل مسئله در مراکز آموزشی تقویت شود/چگونه خبر خودکشی منتشر شود؟
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر احمد حاجبی در نشست تخصصی «مسئولیت اجتماعی، آگاهی بخشی و پیشگیری از خودکشی» عنوان کرد: در سازمان ملل 190 کشور جهان عضویت دارند که متاسفانه فقط 38 کشور دارای برنامه پیشگیری از خودکشی هستند.
وی با تشریح مداخلات پیشگیری از خودکشی با محوریت راهنمای بالینی سازمان ملل با عنوان (زندگی کن - Live Liff) ادامه داد: یکی از این محورها محدودیت دسترسی به آن چیزی است که باعث خودکشی می شود، مثلا در ایران یکی از این موارد (قرص برنج) است.
حاجبی تصریح کرد: تحلیل و علل خودکشی نیازمند برنامه ریزی است که این مسئله نیز نیاز به تیم تخصصی روانشناس، روانپزشک و مددکار است.
 
وی گفت: فاکتورهای خطر خودکشی بسیار است و نمی توان فقط عامل خودکشی را در یک موضوع خلاصه کرد، متاسفانه هنوز برخی کشورها "خودکشی" را جرم تلقی می کنند و بیمه ها نیز پوشش نمی دهند، ولی در ایران "خودکشی" جرم زدایی شده است.
حاجبی ادامه داد: باید ظرفیت دانشگاه ها، سازمان و نهادهای مختلف کشور در زمینه پیشگیری از خودکشی شناسایی شود. زیرا تعداد عوامل خودکشی به صورت ریزفاکتور است و هر نهاد و سازمانی باید در هر بخشی مانند افسردگی، فقر و طلاق به صورت تخصصی اقدام  کند.
 
وی تاکید کرد: مدیران ارشد در کشور و به ویژه در دانشگاه ها باید ذهن باز در ارتباط با دانشجو داشته باشند تا زمینه های خودکشی در این قشر جلوگیری و پیشگیری شود.
 
حاجبی بر نقش آموزش و پرورش و معلمین در زمینه پیشگیری از خودکشی به خصوص در دوران دبیرستان تاکید کرد و گفت: باید آموزش های حل مسئله به نوجوانان و جوانان ارائه شود تا با کمترین استرس به سمت عوامل خودکشی پیش نرود.
 
وی در خصوص انتشار خبر خودکشی در رسانه ها عنوان کرد: ضرورتی به سانسور خبر خودکشی در رسانه ها نیست، بلکه باید خبر خودکشی به صورت استاندارد منتشر شود به طور مثال خبر خودکشی نباید رنگی شود و همچنین نباید در صفحه نخست رسانه منتشر شود و به جزئیات روش خودکشی نیز نباید پرداخت.
  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 5104
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید