• 1401/07/24 - 09:48
  • - تعداد بازدید: 605
  • - تعداد بازدیدکننده: 597
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
گفتگو با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی غذا

کرونا، تغییر اقلیم، گرانی و تنش های بین المللی امنیت غذایی را تهدید می کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران تداوم کرونا، تغییر اقلیم، افزایش قیمتها و تنش های بین المللی را به عنوان مهم ترین عوامل تهدید امنیت غذایی در جهان برشمرد.

6253.mp3 کرونا، تغییر اقلیم، گرانی و تنش های بین المللی امنیت غذایی را تهدید می کنند

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سید محمد طباطبایی به مناسب فرا رسیدن 24 مهر ماه؛ روز جهانی غذا گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه، به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی پویا و فعال است.

وی افزود: روز جهانی غذا فرصت مغتنمی است تا با اجرای برنامه های متنوع، موجب حساس سازی مسئولان و مدیران کشور در خصوص ضرورت برقراری امنیت غذایی شد و با جلب حمایتهای سیاسی و اجتماعی اقدامات موثری در زمینه تولید و دسترسی به غذای سالم و ایمن و کاهش سوء تغذیه و گرسنگی، انجام داد.

طباطبایی با اشاره به بیانیه FAO در سال 2022 در خصوص دلایل اثرگذار بر امنیت غذایی اظهار کرد: در حالی سال 2022 را به پایان می رسانیم که به جهت تداوم بیماری کرونا، تغییر اقلیم (کم آبی و خشکسالی)، افزایش قیمتها و تنش های بین المللی؛ برقراری امنیت غذا در کل جهان سخت و دشوار شده است.

وی ادامه داد: این موضوع همواره از مهم ترین دغدغه های دولت ها بوده، بنابراین برای برقراری امنیت غذایی، باید شیوه تهیه، تولید و مصرف مواد غذایی را به سمت برنامه های غذایی پایدار سوق داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «برنامه های غذایی پایدار» برنامه هایی هستند که با کمترین اثرات زیست محیطی، به تحقق امنیت غذا و تغذیه کمک و زندگی سالم را برای نسل های حاضر و آینده فراهم می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید دنیایی پایدار بسازیم که در آن، تک تک افراد و در همه جا و مستمر به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل شعار روز جهانی غذا در سال جاری، «غذا برای همه؛ هیچ کسی، نباید فراموش شود.» انتخاب شده است.

طباطبایی با اشاره به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، گفت: با بروز این بحران، میلیون ها نفر در سراسر جهان، توانایی پرداخت هزینه یک برنامه غذایی سالم را ندارند و این امر، آنها را در معرض خطر بالای نا امنی غذایی و سوءتغذیه قرار می دهد.

وی افزود: کشور ما نیز از این بحران جهانی مستثنی نیست، به طور مثال، با افزایش یک و نیم برابری قیمت لبنیات در ایران، مصرف این منبع پروتئینی نسبتاً ارزان و در دسترس کاهش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشک ایران ضمن تبیین ضرورت و لزوم مشارکت سازمانهای ذینفع در برقراری امنیت غذایی آحاد مردم، ادامه داد: به منظور دسترسی اقشار آسیب پذیر به سبد غذایی کافی و مطلوب، سیاست گذاری های خوبی در کشور در حال اجراست که می توان به برنامه تغذیه ای رایگان دانش آموزان با مشارکت بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و آستان قدس رضوی در سال تحصیلی جدید و همچنین برنامه حمایت تغذیه ای از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد.

رییس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تقدیر و تشکر از جامعه خیرین بابت حمایتها و مشارکت در ارتقای سطح سلامت مردم، به نقش بسیج در هدایت و ساماندهی بسته‌های معیشتی و کمکهای مؤمنانه در دوران کرونا اشاره و عنوان کرد: طبق آموزه های دین مبین اسلام، رفع مشکلات معیشتی مردم، بسیار حائز اهمیت بوده و پاداش و اجر بی شماری نزد خداوند متعال دارد.

وی گفت:  امیدوارم با مساعدت های بیش از پیش این عزیزان بتوانیم برنامه های حمایتی گسترده‌تری را برای گروه های آسیب پذیر (کودکان، مادران باردار و سالمندان) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام داده تا گوشه ای از دغدغه های معیشتی خانوارهای آسیب پذیر را حل کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان با اشاره به نقش ارزشمند و جایگاه موثر کارشناسان تغذیه حوزه بهداشت، گفت: بر خود لازم می دانم از کارشناسان تغذیه حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران که با ارائه آموزش ها و مشاوره‌ها در ارتقای سطح سواد تغذیه ای مردم داشته‌اند، تشکر کنم.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 6253
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید