• 1402/03/30 - 10:33
  • - تعداد بازدید: 432
  • - تعداد بازدیدکننده: 426
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت پذیرفت

آرامگاه خانوادگی واقف بزرگ بیمارستان شفایحیاییان بازسازی شد

آرامگاه خانوادگی میرزا حسین خان معتمدالملک یحیاییان و زیور یحیاییان واقفین بیمارستان شفایحیاییان از جمله بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران که براساس پایش تیم روابط عمومی دانشگاه در وضعیت بسیار نابسامانی قرار داشت، براساس حق التولیه واقف بازسازی شد.

16507.mp3 آرامگاه خانوادگی واقف بزرگ بیمارستان شفایحیاییان بازسازی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تیم پایش میدانی روابط عمومی دانشگاه در زمستان 1401 متوجه نابه‌سامانی آرامگاه میرزا حسین خان معتمدالملک یحیاییان واقف بزرگ بیمارستان شفایحیاییان در امامزاده عبدالله شهر ری شد، در این آرامگاه زیور یحیاییان همسر واقف نیز دفن شده است.

 

 

وضعیت ظاهری آرامگاه به محل معتادین و کارتن خواب ها تبدیل شده بود و دیوارها به دلیل روشن کردن آتش سیاه شده و داخل آرامگاه نیز مملو از آشغال بوده و این آرامگاه خانوادگی بدون روشنایی و شیشه‌های شکسته در وضعیت بغرنجی قرار داشت.

 

 

بنابراین با تهیه مستندات و ارائه وضعیت نابه‌سامانی این آرامگاه به دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گام نخست سه بازدید از سوی مسئولین دانشگاه برای بررسی بیشتر موضوع صورت پذیرفت.

 

 

در این زمینه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور در آرامگاه واقف بیمارستان شفایحیاییان، توصیه و دستورات لازم برای بازسازی و بهسازی این آرامگاه که براساس حق تولیت، هزینه روشنایی، تعمیرات و نگهداری مقبره واقف الى الابد بر عهده دانشگاه است، صورت پذیرفت و براین اساس با همت تیم بیمارستان فیروزآبادی بازسازی این آرامگاه تا بهار 1402 انجام پذیرفت.

تولیت آستان امامزاده عبدالله(ع): اقدام دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازسازی آرامگاه واقف بیمارستان شفایحیاییان الگو شود

همچنین در این زمینه حجت‌الاسلام جواد علیرضایی تولیت آستان امامزاده عبدالله(ع) نیز با قدردانی از توجه دانشگاه علوم پزشکی ایران برای بازسازی آرامگاه میرزا حسین خان معتمدالملک یحیاییان به عنوان یکی از مشاهیر مهم وقف در تهران عنوان کرد: اقدام این دانشگاه بسیار ستودنی است و باعث خیر و برکت در حوزه وقف و انگیزه خیرین است.

 

وی ادامه داد: آرامگاه میرزا حسین خان معتمدالملک یحیاییان به همراه همسر او زیور یحیایان در صحن امام علی (ع) (صحن قدیم تیفوسی‌ها) آستان امامزاده عبدالله(ع) قرار دارد و تا قبل از بازسازی از سوی دانشگاه در وضعیت بسیار نابه‌سامانی قرار داشت و حمایت و توجه دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازسازی یکی از مهمترین مشاهیر وقف تهران به عنوان یک الگوی موفق در حوزه وقف بسیار اهمیت دارد.

 

حجت‌الاسلام علیرضایی تصریح کرد: اقدام دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازسازی آرامگاه واقف بیمارستان یحیاییان، باعث انگیزه ای شد تا در آینده نام این صحن به نام صحن سلامت در آستان امامزاده عبدالله(ع) تغییر کند و با ایجاد فضایی مناسب، حضور تیم های جهادی سلامت برای خدمت به محرومین شهر ری فراهم شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در امامزاده عبدالله(ع) مشاهیر و بزرگان بسیاری از جمله در حوزه سلامت، سر بر بالین خاک نهادند که می توان به زنده یاد منشی باشی بهرامی واقف بیمارستان کودکان بهرامی، مزار دکتر عبدالله حامدی از بنیانگذاران سرم‌سازی رازی ، مزار دکتر سید حبیب عدل نخستین متخصص رادیولوژی ایران و بزرگان دیگری در این امامزاده اشاره کرد.

 

 

 

گفتنی است، بیمارستان شفایحیاییان، از جمله کارهای نیک و وقفی خاندان حسین خان معتمدالملک یحیاییان به شمار می‌آید که در ساختمان و باغ شخصی‌اش بنا شده است. زیور یحیاییان همسر معتمدالملک نیز پس از مرگ او در ‌سال 1293 خورشیدی این زمین و باغ را برای ایجاد بیمارستان وقف کرد. همچنین ساخت و وقف مسجدی در خیابان ژاله (مجاهدین اسلام امروزین) نیز در روبه‌روی بیمارستان شفا از دیگر کارهای نیک خاندان او به شمار می‌آید.

 

براساس اسناد، در جلسه ۲۰۱ پانزدهمین دوره مجلس شورای ملی ضمن تصویب قانونی به موجب تبصره ۴۳ آن به وزارت بهداری اجازه داده شد از تاریخ اول مرداد ۱۳۲۶ ماهانه پنج هزار ریال از اعتبار بودجه خود درباره بانو زیور یحیاییان که یک قطعه زمین و چهار دستگاه عمارت و مقداری اثاثیه خود را برای تاسیس بیمارستان وقف و به وزارت بهداری واگذار کرده به عنوان حق التولیه برقرار و مادام الحیات به بانوی نامبرده پرداخت و بعد از فوت بانویحیاییان، حق تولیت قطع و فقط هزینه روشنایی و تعمیرات و نگهداری مقبره مرحوم معتمد الملک شوهر واقفه الى الابد تا حدود سالی ۱۲هزار ریال از بودجه وزارت بهداری بپردازند.

 

همچنین با تاسیس انجمن توانبخشی این ساختمان در اختیار انجمن توانبخشی قرار گرفت و از سال ۱۳۴۹ با عنوان بیمارستان توانبخشی برای درمان بیماران معلول جسمی ارتوپدی و پیشگیری از معلولیت ها با حضور دانشجویان در رشته های مختلف درمانی شروع به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با تاسیس وزارت بهداشت تحت نظارت این وزارتخانه قرار گرفت و از سال ۱۳۶۴ تاکنون زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران مشغول ارائه خدمات به بیماران است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 16507
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید