• 1402/10/18 - 12:56
  • - تعداد بازدید: 304
  • - تعداد بازدیدکننده: 293
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

برگزاری نشست کمیته مشترک گردشگری سلامت استان تهران در دانشگاه علوم پزشکی ایران

پنجمین نشست کمیته مشترک گردشگری سلامت استان تهران در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

321954.mp3 برگزاری نشست کمیته مشترک گردشگری سلامت استان تهران در دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پنجمین نشست کمیته مشترک گردشگری سلامت استان تهران عنوان کرد: گردشگری سلامت از جمله مهمترین فعالیت‌ها برای کمک به اقتصاد کشور با توجه به تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورمان است.

 

وی با اشاره به ضرورت سامان دهی سیستم جذب بیمار خارجی در بیمارستان‌های ایران، گفت: هفته ای نیست که برای ما بیمار خارجی ارجاع نشود ولی اکثر این بیمارها از یک سیستم مشخص ارجاع نمی‌شود و بیمار از روش‌های که برای او فراهم شده به ایران آمده و از خدمات درمانی کشورمان که تقریبا برای آنها رایگان محسوب شده بهره مند می‌شود، بنابراین هرچه سریع تر این روند جذب بیمار خارجی اصلاح و بازنگری شود تا شاهد ارائه خدمات باکیفیت به آنها بوده و نیز باعث اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی در نظام سلامت بود.

 

پازوکی با تاکید بر اصلاح تعرفه خدمات به بیماران خارجی افزود: به هر حال باید یک تفاوت تعرفه ای بین جذب یک بیمار ارجاع شده از اروپا با یک بیمار افغانستانی و عراقی قائل شد و در صورت اصلاح این مسائل به طور حتم کیفیت خدمت نیز افزایش می‌یابد و جلوی برخی سودجویی‌ها گرفته می‌شود، براین اساس نظارت‌ها در این زمینه باید تقویت شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیماران خارجی که برای درمان به ایران می‌آیند اکثرا با اختیار و شناخت خود به کشور ایران سفر می‌کنند، گفت: کشورهای همسایه به صورت رسمی و رایج، مسیرهای تسهیل کننده ای ایجاد کرده اند تا تعداد بیشتری بیمار خارجی به کشورشان هدایت شود، کاری که باید در ایران نیز با تقویت زیرساختارها و برطرف کردن چالش‌های که عنوان شد، صورت پذیرد.

 

پازوکی با تاکید بر اصلاح و بازنگری قوانین در حوزه گردشگری سلامت براساس نیازها عنوان کرد: گردشگری سلامت یکی از بهترین منابع مالی برای جبران هزینه‌های بیمارستان‌های کشور است، در این زمینه باید آمارهای گردشگری سلامت اصلاح و تکمیل شود تا بتوان برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد.

 

پناهی: ضرورت آشنایی شرکت‌های گردشگری سلامت و راهنمایان گردشگری با پتانسیل بیمارستان‌های تهران

 

دکتر محمد پناهی دبیر کمیته مشترک گردشگری سلامت استان تهران نیز در این نشست با اشاره به حضور و فعالیت 4 دانشگاه مطرح پزشکی در استان تهران در زمینه گردشگری سلامت عنوان کرد: در تهران دو هزار شرکت گردشگری وجود دارد که 215 شرکت برای گردشگری سلامت گواهینامه دریافت کردند که 110 شرکت فعال هستند.

 

وی با اشاره به پتانسیل‌های کم نظیر دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته‌های قلب، درمان نازایی، چشم پزشکی در استان تهران گفت: شرکت‌های گردشگری سلامت و راهنمایان گردشگری نیز باید با این پتانسیل‌ها آشنا شوند.

 

پناهی در ادامه با اشاره به فراهم آمدن طراحی سند جامع راهبردی در استان تهران به ضرورت ارتقای بحث تولید محتوا برای مراکز درمانی، دفاتر و شرکت‌های این حوزه تاکید و افزود: تولید محتوا برای گردشگری سلامت بسیار اهمیت دارد و باید برای کسب نتیجه در زمینه برندسازی با کم دانشگاه و انجمن‌های مرتبط اقدام کرد.

 

وی با اشاره به همکاری با وزارت میراث فرهنگی برای جذب سرمایه‌گذار به‌خصوص در زمینه ایجاد دهکده‌های سلامت برای استان تهران گفت: ضرورت فعالیت دهکده سلامت برای استان تهران با وجود آلودگی هوا یک ضرورت است و باید در این دهکده سلامت مراکز تندرستی تعریف و ایجاد کرد که البته برای راه اندازی چنین دهکده ای، جذب سرمایه‌گذار بسیار اهمیت دارد.

 

عباسی: جذب گردشگر سلامت با تقویت یک سیستم یکپارچه به نفع همه ذی‌نفعان است

 

در ادامه این نشست دکتر عباسی دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت با اشاره به اینکه تشکیل کمیته‌های استانی نگاه جدید برای توانمندی استان‌ها است، گفت: شورای راهبردی گردشگری سلامت از سال 1393 تشکیل شده است و در این مدت تلاش بر این بوده تا جذب و ورود گردشگر سلامت براساس یک سیستم واحد صورت پذیرد، بنابراین تشکیل کمیته‌ها در استان‌ها برای بهره مندی ذی‌نفعان با شناسنامه‌دار کردن جذب بیمار خارجی از برنامه‌های جاری و مهم در کنار تقویت کلینیک‌ها و مراکز مرتبط گردشگری سلامت است.

 

وی با اشاره به برگزاری تورهای آشناسازی برای کشورهای هدف از جمله تاجیکستان، پاکستان، عراق، روسیه و .. از سوی شورای راهبردی گردشگری سلامت عنوان کرد: ساختار کار تیمی باید در حوزه گردشگری سلامت تقویت شود تا بخش خصوصی نیز نفع لازم را کسب کند که نیاز به تقویت ساختارهای درونی در حوزه گردشگری و سطح ملی است.

 

عباسی تصریح کرد: این امر با آموزش زنجیره دفاتر گردشگری، راهنمایان گردشگری، پزشکان، کادر سلامت و مهمان داران باید در مسیر بین‌المللی‌سازی خدمات گردشگری سلامت محقق شود.

 

سهیلی‌پور: گردشگری سلامت فقط به حوزه درمان محدود نشود

 

در ادمه این نشست دکتر فهیمه سهیلی‌پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اینکه نباید گردشگری سلامت را در حوزه خدمات درمانی محدود کرد، افزود: زیباترین گردشگری سلامت باید به سمتی ختم شود تا حتی افراد به اصطلاح سالم نیز خدمات لازم از جمله در حوزه پیشگیری را دریافت کنند.

 

وی ادامه داد: کادر درمان کشور به دلیل حجم کار و اقدامات‌شان همیشه تحت فشار روحی و جسمی هستند، بنابراین پیشنهاد می‌شود مشوق‌های نیز برای کادر درمان در حوزه گردشگری به غیر از پرداخت‌های مالی برای آنان لحاظ شود تا با سلامت روحی بهتری در نظام سلامت در حوزه گردشگری سلامت ارائه خدمت دهند.

 

جوادی: پزشک ایران "برند" است

 

در ادامه مسعود جوادی کارشناس مسئول آمار و مدارک پزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: در مجموعه جغرافیایی تحت پوشش این دانشگاه 72 بیمارستان دولتی و خصوصی به همراه بیش از 12 هزار تخت فعال است، همچنین بیمارانی که به ایران سفر می‌کنند به طور دقیق پزشک خود را می‌شناسند و این در حالی است که بیمارستان‌ها باید برای جذب بیمار خارجی در شناساندن پتانسیل‌هایشان ابتکار به خرج دهند.

 

وی با اشاره به اینکه در نگاه بیماران خارجی، نظام سلامت ایران برند نیست بلکه پزشکان ایران برند هستند، ادامه داد: بیمارستان‌ها باید خدمات خود را در وب سایت‌های‌شان قرار داده و قیمت خدمات را نیز به طور دقیق و شفاف ولو با اندکی نوسان در وب سایت‌های بیمارستانی برای آگاهی بیمار خارجی قرار دهند و در کنار این اقدامات به تبلیغ درست و حرفه ای خدمات‌شان اقدام کنند.

 

جوادی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات بیماران خارجی درخواست برای ارتباط و زمان بیشتر گذاشتن پزشکان با آنان در ایران است، نسبت به ضرورت استفاده بیمارستان‌ها از سامانه آوا وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: این سامانه برای ثبت ورود بیمار خارجی به ایران است که باید بیمارستان‌ها از این سامانه برای بارگذاری اطلاعات بیمار خارجی بیشتر استفاده کنند.

 

فرنقی زاد: ضرورت چابک شدن سیستم گردشگری سلامت

 

در ادامه این نشست دکتر حمید فرنقی زاد رئیس هیئت مدیره و معاون درمان بیمارستان محب کوثر نیز با اشاره به ضرورت چابک شدن سیستم گردشگری سلامت عنوان کرد: در این حوزه کارهای خوبی صورت پذیرفته ولی باید نتایج آن ملموس‌تر شود، به طور مثال در ترکیه مؤسسه‌ عمومی مراقبت از سلامتی و بهداشت در قالب برند گردشگری سلامت راه اندازی شده است تا بیمار خارجی با بهترین شرایط به این کشور سفر کند که باید در ایران نیز این امکان فراهم شود.

 

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح برخی قوانین بالادستی و همچنین در حوزه فضای مجازی برای گسترش تبلیغات برای جذب بیمار خارجی خاطرنشان کرد: به طور مثال در عراق یکی از شبکه اجتماعی، مخاطب بیشتری دارد و متعاقبا باید در این شبکه اجتماعی برای شناسایی خدمات بیمارستان ایران اقدام کرد. همچینن در مسئله ابلاغ تعرفه‌ها روند اعلام جدیدترین ابلاغ‌ها به‌موقع صورت پذیرد.

 

گفتنی است، در پنجمین نشست کمیته مشترک گردشگری سلامت استان تهران در دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، سازمان توسعه تجارت ایران، اداره میراث فرهنگی استان تهران و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور داشته و به فراخور مطالب مطرح شده در این نشست به موضوعاتی پرداختند.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 321954
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر