• 1402/12/05 - 08:35
  • - تعداد بازدید: 163
  • - تعداد بازدیدکننده: 160
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد:

توصیه‌ کلیدی برای جلوگیری از بدخلقی افراد کم‌شنوا و ناشنوا

رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مادران نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای حس زندگی در افراد کم شنوا و ناشنوا دارند، زیرا این افراد نباید مخفی شوند و باید در اجتماع حضور یاند در غیر این صورت تبدیل به افراد بدخلق و نابه‌هنجار می‌شوند.

324203.mp3 توصیه‌ کلیدی برای جلوگیری از بدخلقی افراد کم‌شنوا و ناشنوا

 به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ نخستین کمپین دوره سوم نشست‌های گروهی - حمایتی والدین دارای فرزند کم‌شنوا با هدف افزایش سطح آگاهی، انگیزه و مهارت‌های لازم خانوادها از طریق آشنا شدن با دیگر خانواده‌های هم درد و استفاده از تجربیات و راه حل‌های مفید، مشاهده توانمندی‌های کودکان و افراد کم شنوا و دستاوردهای آنها، معرفی کتاب و ارائه مطالب روانشناسی مثبت، از سوی گروه شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی با حضور 70 نفر از والدین، دانشجویان و اساتید دانشکده برگزار شد.

 

در این مراسم دکتر اسماعیل ابراهیمی رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: حواس انسان یک سیستم بیولوژیکی پیچیده دارد که با یکدیگر در ارتباط و تعامل است.

 

وی با اشاره به این مطلب که شنوایی یکی از مهم‌ترین حواس انسان است، گفت: امواج صوتی از طریق عصب‌های شنوایی به مغز فرستاده می‌شود و در نهایت مغز این سیگنال‌ها را به صورت صدا تفسیر می‌کند که صدمه و آسیب این حس منجر به عدم تعامل و پیشرفت این افراد در زندگی روزمره شان می‌شود.

 

ابراهیمی ادامه داد: خانواده‌ها، به‌ویژه مادران با مهرورزی نقش مهمی در ایجاد انگیزه و اراده برای حس زندگی، حس عشق و پیشرفت در افراد کم شنوا و ناشنوا را دارند.

 

وی تاکید کرد: این افراد نباید مخفی شوند و در اجتماع باید حضور داشته باشند در غیر این صورت تبدیل به افراد بدخلق و نابه‌هنجار می‌شوند.

 

در ادامه دکتر فرنوش جاراللهی عضو هیئت علمی شنوایی و دبیری علمی این کمپین بیان کرد: نشست‌های گروهی والدین دارای فرزند کم شنوا در کنار آموزش‌های فردی کودک در راستای اقدامات جهانی تشکیل می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این نشست افزایش سطح دانش و اجتماعی کردن دانشجویان شنوایی شناسی و دیگر متخصصین در تیم توانبخشی شنوایی برای پاسخگویی اجتماعی دانشگاه است.

 

جاراللهی مطالبی را پیرامون اهمیت مداخله زود هنگام شنوایی، پیشگیری از پیامدهای سوء کم‌شنوایی، افزایش کیفیت و رضایت‌مندی از زندگی، تعامل مثبت و ابراز محبت نسبت به نوزاد کم‌ شنوا و تصمیم‌ گیری‌های‌ آگاهانه ارائه کرد.

 

وی گفت: کم شنوایی از نظر برقرای ارتباط دارای تنوع است بعضی از این افراد با زبان اشاره و بعضی با استفاده از لب خوانی، وسایل کمک شنوایی مانند سمعک و کاشت حلزون با افراد ارتباط برقرار می‌کنند ولی آنچه مهم است احترام به افراد کم شنوا است.

 

جاراللهی افزود: جامعه سهم و نقش بزرگی در احساس رضایت این افراد را دارد که با آگاه سازی و باورهای درست می‌تواند این امر را نهادینه کند.

 

در ادامه دکتر سید جلال ثامنی مدیر گروه شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در رابطه با دریافت کمک افزارهای شنوایی و کاربران سمعک مطالبی بیان کرد و عملکرد آن را برای حاضرین شرح و به سئوالات پاسخ داد.

 

در بخش دیگری از این نشست روحی از اعضای یکی از خانواده‌های ناشنوایان با پخش فیلمی درباره آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی در این زمینه گفت: افراد ناشنوا و نابینا به خاطر نداشتن دو حس شنوایی و بینایی نمی‌توانند با افراد جامعه  به راحتی ارتباط برقرار کنند که این فناوری نوین این امر را ممکن ساخته است.

 

در پایان این گردهمایی، سعیده صابریان دانشجوی کارشناسی شنوایی شناسی به معرفی کتاب «کتابی که آرزو می‌کنید، والدین‌تان آن را خوانده بودند» پرداخت و خلاصه ای از کتاب و مطالب مهم آن را برای شرکت کنندگان توضیح داد.

 

گفتنی است، در این برنامه از فرزاد پور محمد روحی نخبه ناشنوا، دارنده مدل برنز مسابقات بین المللی مخترعین خاورمیانه و مخترع دستبند ویژه ناشنوایان تجلیل شد. همچنین برنامه از طرف صادقی _ مترجم زبان اشاره برای حاضرین کم شنوا، ناشنوا و ببیندگان ترجمه شد.

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 324203
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
زهرا بدری
خبرنگار:

زهرا بدری

تصاویر