• 1401/07/20 - 08:45
  • - تعداد بازدید: 1006
  • - تعداد بازدیدکننده: 983
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛

کلاس های مجازی دانشگاه سالمندان برگزار می شود/ساعت 18 "پنجشنبه ها" با پدربزرگ و مادربزرگها

مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A در کشور با اشاره به افزایش سه برابری جمعیت سالمندان ایرانی در 30 سال آینده، گفت: کلاس های مجازی دانشگاه سالمندان پنج شنبه هر هفته ساعت 18 با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

6142.mp3 کلاس های مجازی دانشگاه سالمندان برگزار می شود/ساعت 18 "پنجشنبه ها" با پدربزرگ و مادربزرگها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سیده صالحه مرتضوی مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A در کشور گفت: اگرچه افزایش امید به زندگی یک موفقیت بزرگ بشر محسوب می‌شود و مرهون رشد، توسعه و پیشرفت‌ در تکنولوژی و حوزه‌های پزشکی است اما سالخوردگی جمعیت یعنی افزایش نسبت افراد بالای 60 سال به کل یک جمعیت به عنوان یک واقعیت جهانی، فراگیر و نگران کننده نیازمند برنامه ریزی دقیق، جامع و چندبخشی است.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی مانند شیوع بالاتر انواع بیماری‌های مزمن در این گروه سنی و افزایش بار مالی بر سیستم سلامت، در کنار آن مسائل رفاهی، معیشتی و اجتماعی چالش هایی هستند که سالخوردگی جوامع آنها را شدیدتر و پیچیده تر می کند، افزود: وقتی جمعیتی به سمت سالخوردگی می‌رود، ما نیروی کار کمتر و نسبت سربازی بالاتری داریم. مسائلی مرتبط با بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی و همچنین مسائل سیستم بیمه در جمعیت سالخورده، از دیگر مواردی هستند که همراه با این تغییر بافت جمعیتی باید مورد توجه ویژه و دقیق تری قرار گیرد.

مرتضوی یادآور شد: در ایران بر اساس سرشماری که در سال 1395 انجام شد، 9.28 درصد جامعه را افراد سالمند تشکیل می‌دادند که در حال حاضر این نسبت بالاتر رفته و به بیش از 10 درصد رسیده است. البته باید توجه کرد که در همان سال 1395 هم مناطق متعددی مانند طالقان با میزان 24 درصد در کشور وجود داشت که درصد جمعیت سالمندی آن بسیار بالاتر بود.

وی با بیان اینکه آنچه حائز اهمیت است سرعت رشد جمعیت سالمندی در کشور است، خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته طی 100 تا 150 سال جمعیت سالمندی آن حدود دو برابر شده اما در ایران در کمتر از 30 سال آینده جمعیت سالمندی حدود 3 برابر خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: باید برای این آینده محتوم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کرده و زیرساخت‌های لازم را در کشور برای پاسخگوئی به نیازهای مختلف مرتبط با سالخوردگی جمعیت فراهم کنیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت روان سالمندی گفت: از جمله راهکارهای موثر برای مواجهه با این پدیده، توانمندسازی سالمندان برای مدیریت مشکلات خودشان است. برای این منظور افزایش مهارت این افراد از طریق آموزش‌های کاربردی و عملی در بسیاری از کشورها انجام شده است.

وی با بیان اینکه آموزش سالمندان با سایر گروه‌های سنی متفاوت است، افزود: بستر خاصی برای این منظور طراحی شده که در اغلب نقاط دنیا با عنوان دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) مطرح است.

مرتضوی اظهار کرد: U3A به یک مفهوم کلیدی بین المللی تبدیل شده که منظور از آن، ترویج یادگیری مادام‌العمر برای سالمندان علاقمند به یادگیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در ایران نیز با توجه به گذار جمعیتی و جمعیت رو به رشد سالمندان در کشور  با الهام از تجربیات موفق در دنیا به منظور عملیاتی شدن و گسترش این راه‌کار در کشور، پروژه های متعددی با هدف بومی سازی و تبیین مدل ایرانی دانشگاه سالمندی توسط اینجانب، با همکاری ذی‌نفعان کلیدی و همراهی اساتید و متخصصین مربوطه به سفارش اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است.

وی مروری بر ساختار و فعالیت های دانشگاه‌های سالمندان جهان و ایران، تبیین نیاز های آموزشی – مهارتی سالمندان ایرانی، ارائه مدل مفهومی U3A ایرانی، طراحی مدل بازایابی اجتماعی برای U3A در ایران و گام‌های اجرایی برای راه اندازی دانشگاه سالمندان در کشور را به عنوان فعالیتهای انجام شده برشمرد و افزود: تدوین برنامه حمایتی U3A در حال انجام است و در نهایت شرکت دانش بنیان دانشگاهی فرزانگان دوستدار سلامت، که به همین منظور در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران تاسیس شده به زودی پایلوت ابتدایی آن را انجام می دهد. 

مرتضوی یادآور شد: همزمان با اجرای این پروژه ها در طول سه سال گذشته بازنگری کلی و تدوین مجدد محتواهای بهبود شیوه زندگی سالم و فعال در دوره سالمندی و در حوزه­های تغذیه، سلامت روان، فعالیت بدنی، مشکلات شایع دوران سالمندی و توانبخشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه برنامه دوره های آموزشی دانشگاه سالمندان با همکاری گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از اساتید این حوزه آماده شده است، افزود: فیلم های آموزشی کوتاه و کاربردی نیز در قالب یک پروژه مشترک بین اداره سلامت سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در این زمینه نیز تهیه شده که در برنامه پخش شبکه های سراسری صدا و سیما قرار گرفته است.

مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A با اشاره به تفاوت آموزش سالمندان با سایر گروه های سنی، گفت: کارگاه آموزشی برای مربیان سالمندی و افرادی که قرار است به سالمندان آموزش دهند به سفارش اداره سلامت سالمندان و با همکاری موسسه بازاریابی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طراحی شده و آماده ارائه به آموزش دهندگان سالمندان است.

وی خاطرنشان کرد: از پنجشنبه هفتم مهرماه  1401مصادف با هفته ملی سالمند، کلاسهای مجازی دانشگاه سالمندان در کشور با همکاری اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی مجازی آغاز شده و نخستین کلاس با موضوع آموزش تغذیه سالم در دوران سالمندی با تدریس دکتر درستی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  برگزار شد.

مرتضوی با بیان اینکه این کلاس‌ها  هر پنجشنبه ساعت 18 به شکل مجازی و با موضوعات مختلف مورد نیاز سالمندان برگزار می شود، افزود: خانواده ها می توانند برای دسترسی والدین و پدربزرگ و مادر بزرگ ها در منزل آنها حاضر شوند و امکان دسترسی آنان را از طریق نشانی اینترنتی http://Vc1.vums.ac.ir/salmand فراهم کنند. همچنین فیلم ضبط شده این کلاس ها در لینک آپارات به نشانی http://aparat.com/vums در دسترس و قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: به محض آماده شدن شرایط، کلاس‌های حضوری به صورت آزمایشی ابتدا در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود و بعد از رفع مشکلات اجرایی و فنی در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی علاقه‌مند اجرا خواهد شد.

پایان مطلب//

 

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 6142
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید