• 1402/12/05 - 16:12
  • - تعداد بازدید: 302
  • - تعداد بازدیدکننده: 292
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
با حضور مسئولین قضایی، اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد

کلنگ ساخت بیمارستان کودکان حضرت رقیه(س) موقوفه دکتر کریم افشین

ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان حضرت رقیه (س) در موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین با حضور مسئولین قضایی، اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی ایران کلنگ زده شد.

324227.mp3 کلنگ ساخت بیمارستان کودکان حضرت رقیه(س) موقوفه دکتر کریم افشین

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه در آیین کلنگ زنی بیمارستان فوق تخصصی کودکان حضرت رقیه (س) موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین با حضور حجت‌الاسلام‌ محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام محمدکاظم موحدی‌آزاد دادستان کل کشور و حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به اهمیت ارائه خدمات درمانی در حوزه اطفال و کودکان پرداخت.

 

وی با تاکید بر حمایت از فرزندپروری و مراقبت از کودکان در راستای سیاست‌های جوانی جمعیتی گفت: این مسئله ما را بر آن داشت که با کمک خیرین در این خصوص اقدام کنیم که خوشبختانه کلنگ زنی بیمارستان فوق تخصصی کودکان حضرت رقیه (س) موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین به نتیجه رسید.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به پوشش 5.5 میلیون از ساکنین تهران به ویژه در غرب تهران افزود: همچنین 800 هزار نفر از این جمعیت جزو اتباع هستند و راه اندازی یک بیمارستان فوق تخصص در حوزه اطفال و کودکان ضروری بود.

 

پازوکی در ادامه عنوان کرد: استاندارد ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی 85 درصد است ولی بیمارستان‌هایی در پوشش این دانشگاه در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند که ظرفیت اشغال تخت آنها 97 درصد است، بنابراین ساخت بیمارستان جدید کودکان با توجه به اقدامات ماندگار اساتید این دانشگاه از جمله زنده یاد دکتر پروانه وثوق در حوزه کودکان بسیار اهمیت داشت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین شورای وقف این دانشگاه را یکی از شوراهای بی‌نظیر در بین دانشگاه‌های کشور عنوان کرد.

 

رئیس دیوان عالی کشور: کوتاه کردن فاصله زمانی 45 سال برای ساخت یک بیمارستان در 45 ماه

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌ محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین که 45 سال قبل برای ساخت بیمارستان وقف کرده بود و تا سال 1396 اقدام اساسی صورت نپذیرفته بود به تشریح ساخت بیمارستان فوق تخصص کودکان با همکاری دیوان عالی کشور، وزارت بهداشت، شهردای تهران، سازمان اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخت.

 

وی ادامه داد: موقوفات زنده یاد دکتر کریم افشین که تولیت آن بر عهده دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور است در یک منطقه صنعتی بود که امکان ساخت بیمارستان نبود و با اجازه رهبر معظم انقلاب، با زمین‌های غرب تهران معاوضه شد و بهره برداری ساخت این بیمارستان نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی ایران گذاشته شده است.

 

حجت‌الاسلام‌ منتظری با اشاره به تلاش‌های وزرای بهداشت سابق و اسبق و همچنین قول مساعد همراهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم افزود: انتظار است فاصله زمانی 45 ساله برای ساخت این بیمارستان فوق تخصصی در مدت 45 ماه از سوی نهادهای مرتبط برطرف و حمایت شود.

 

حجت‌الاسلام خاموشی: وقف با بیت‌المال فرق دارد/ ضرورت ارزان سازی خدمات درمانی

 

در ادامه حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف یک مسئله تعریف شده در اقتصاد است، از دیوان عالی کشور برای احیای موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین قدردانی کرد و گفت: صدها موقوفه در کشور به مانند این موقوفه وجود دارد که باید با حمایت خیرین و نهادها احیاء شود.

 

وی در ادامه با اشاره به نیازهای کشور در حوزه بهداشت و درمان و ارزش اهمیت موقوفات در نظام سلامت افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بر خود وظیفه می‌داند برای این پروژه اقدام کرده و باری را بلند کند و در صورت اعلام، نماینده این سازمان برای نظارت در این موقوفه جهت نظارت همراهی خواهد کرد.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح تفاوت وقف با بیت المال گفت: وقف یکی از منابع اسلام است بنابراین پیشنهاد می‌شود از همین مراحل ساخت به فکر تحقیق و توسعه پروژه بود زیرا موقوفه‌های درمانی باید بتوانند به استمرار حیات خود ادامه دهند.

 

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی که می‌توانند با تجهیزات جدید روند زمان درمان را کاهش و همچنین تشخیص‌ها سریعتر و دقیق‌تر شده است، گفت: در این راستا ارزان سازی خدمات درمانی از سوی وزارت بهداشت نیز ضرورت دارد.

 

گفتنی است، دکتر کریم افشین؛ بخشی از اموال خود را در سال 1356 وقف احداث بیمارستان کرد. وی در سال 1366 تولیت این موقوفه را به دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور واگذار کرد. زنده یاد دکتر کریم افشین در سال 1368 دارفانی را وداع گفت. همچنین در تاریخ 10 بهمن 1402 توافق‌نامه احداث بیمارستان فوق تخصصی و 200 تختخوابی کودکان حضرت رقیه (س) در منطقه 22 تهران، بین رئیس دیوان عالی کشور، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران منعقد شد.

پایان مطلب//

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 324227
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر