دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • گزارش تصویری
  • فیلم و صوت
  • درباره ما
  • سلامت و تندرستی
  • تاریخ شفاهی
  • انتصابات
  • معرفی گروههای آموزشی دانشگاه



درباره روابط عمومی
شماره های تماس با ما
پست الکترونیکیiumspr@iums.ac.ir
آدرس: اتوبان شهید همت بین شیخ فضل ا.. نوری و شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایشهای رازی روابط عمومی

درگروه کاردرمانی دانشگاه ایران انجام می شود: تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد بر مبنای اصول آموزش پاسخگو

 | تاریخ ارسال: 1400/6/13 | 
درگروه کاردرمانی دانشگاه ایران انجام می شود:
تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد بر مبنای اصول آموزش پاسخگو
از مهمترین اهداف و برنامه های گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران باید ابتدا به "تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد بر مبنای اصول آموزش پاسخگو" اشاره کرد.
به منظور آشنایی بیشتر با استراتژی ها و فعالیت های گروه های آموزشی، مصاحبه ای با دکتر لاله لاجوردی ؛ دانشیار و مدیر گروه کار درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به شرح ذیل انجام گرفته است.
گروه آموزشی کاردرمانی از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟
گروه آموزشی کاردرمانی در سال ۱۳۵۲ با ورود اولین دوره دانشجویان کارشناسی کاردرمانی از طریق کنکور سراسری شروع به آموزش دانشجویان در دانشکده علوم توانبخشی با کمک اساتید خارجی و سازمان بهداشت جهانی کرد.
لازم به ذکر است سازمان بهداشت جهانی WHO)) از سال ۱۳۵۱ با احداث بخش کاردرمانی در بیمارستان شفایحیاییان شروع به آموزش و تربیت تکنسین کاردرمانی کرده بود. پس از انقلاب اسلامی رشته کاردرمانی توسط اساتید داخلی که خود فارغ التحصیل های دانشکده توانبخشی بودند مدیریت شد.
اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد کاردرمانی در سال ۱۳۷۱ در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم بهزیستی پذیرش شدند. دوره دکتری تخصصی این رشته نیز از سال ۱۳۸۷ تاسیس شده و تاکنون مشغول تربیت نیروی متخصص و ورزیده است.
گروه آموزشی کاردرمانی اکنون با ۱۱ هیئت علمی استاد، دانشیار و استادیار به تدریس و پژوهش و ارائه خدمات درمانی در عرصه های گوناگون اشتغال دارد.
امروزه بخش کاردرمانی تقریبا در تمام بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعال می باشد. اساتید گروه کاردرمانی مقالات و نتایج پژوهشهای خود را در بسیاری از ژورنالها و مجامع علمی بین المللی ارائه می کنند.
 
مهمترین اهداف، برنامه ها و استراتژی‌های گروه کاردرمانی چیست؟
از مهمترین اهداف و برنامه های گروه کاردرمانی باید ابتدا به "تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد بر مبنای اصول آموزش پاسخگو" اشاره کرد.
گروه آموزشی کاردرمانی برای رسیدن به این هدف از چندین استراتژی بهره می گیرد. بدین ترتیب که می کوشد سطح علمی اعضای هیئت علمیرا از طریق برگزاری، مشارکت و یا شرکت در کارگاههای علمی و تخصصی در سطح دانشکده و دانشگاهتا بالاترین سطح ارتقا دهد. همچنین باور دارد که اگر مهارتهای تدریس و آموزش در اعضای هیئت علمی ارتقا داده شود می تواند در نیل به این هدف بسیار موثر باشد.
بر این اساس بر انجام پروژه های پژوهش در آموزش در قالب پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی(مانند وبینار آموزش بالینی در توانبخشی، تیر ۱۴۰۰) اهتمام می ورزد.
گروه آموزشی کاردرمانی می کوشد که با مطالبه و فراهم نمودن تجهیزات آموزشی و بالینی از طریق جلب مشارکت دانشگاه و سایر منابع،امکانات مطلوب آموزشی را دراختیار دانشجویان و مدرسین قرار دهد.
گروه آموزشی کاردرمانی معتقد است که با برقراری ارتباط و جلب همکاری مؤثر مراکز درمانی برای آموزش بالینی می توان در زمینه تربیت نیروی کارآمد و پاسخگو تلاش و از طریق انجام عناوین تحقیقاتی مورد نظر مراکز درمانی و مورد نیاز جامعه ، استفاده از نیروی همکاران مراکز در پایان نامه های دانشجویی و پروژه های تحقیقاتی به عنوان مشاور پروژه، ارتباط و همکاری خوبی با مراکز آموزش بالینی بیمارستانی دانشگاه برقرار کرد.
به منظور گسترش رشته کاردرمانی و ایجاد دوره های جدید تحصیلات تکمیلی از فارغ التحصیلان ، دانشجویان تحصیلات تکمیلی وبورد کاردرمانی نیاز سنجی می شود. به موازات آن ضرورت ایجاد دوره جدید برای همکاران و معاونت آموزشی دانشکده و دانشگاه روشن می شود تا به تصویب نهایی برسد.
کوریکولوم برای این رشته ها باید طراحی گشته و همچنین ما باید امکانات لازم برای تقویت سطح علمی همکاران هیئت علمی گروه را به عنوان مدرسان این دوره ها مد نظر قرار دهیم. تدوین و انتشار منابع تخصصی برای این رشته ها نیز در این راستا باید صورت گیرد.
اجرای حداقل استانداردهای فدراسیون جهانی کاردرمانی در آموزش از طریق ارتباط با  فدراسیون جهانی کاردرمانی و نماینده فدراسیون در ایران، از اولین اقدامات ما در این زمینه است.
کوریکولوم کارشناسی کاردرمانی در گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی  از سال ۲۰۰۶ مورد تایید فدراسیون جهانی کاردرمانی WFOT قرار گرفته است و مدارک و  مستندات برای تایید مدارک فارغ التحصیلان قبل از آن نیز ارسال و در حال پیگیری است.
همچنین با کمک بازنگری دوره ای کوریکولوم های درسی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و استفاده از آخرین نسخ کتب و منابع درسی بهترین و به روزترین شواهد علمی رشته کاردرمانی به دانشجویان آموزش داده می شود. 
علاوه بر این با ارتقاء سطح علمی فارغ التحصیلان و با استفاده از کتب و منابع بروز کاردرمانی توسط اساتید گروه به عنوان منبع درسی، برگزاری کارگاه ها و وبینارهای علمی آموزشی توسط اساتید دپارتمان و برگزاری دوره های آموزش مداوم در سامانه وزارت بهداشت و درمان، در راستای رسیدن به این استانداردهای جهانی در ارائه خدمات درمانی تلاش می شود.
قابل ذکر است که گروه کاردرمانی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان، با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی مشترک با انجمن علمی کاردرمانی، در این جهت گام برمی دارد.
تدوین و انتشار کتب درسی، تخصصی و عمومی در رشته کاردرمانی سالیان زیادی است که در گروه کاردرمانی مورد توجه بوده و در حال انجام است. در این زمینه انگیزه اعضای هیات علمی باید ارتقا یابد که ایجاد تسهیلات چاپ و نشر از طریق مرکز نشر دانشگاه می تواند خیلی کمک کننده باشد.
همچنین برگزاری و شرکت اساتید در کارگاه های ترجمه، مقاله نویسی و روش تحقیق به ارتقاء توانمندی اساتید می تواند کمک کند.
البته باید منابعی تدون یا ترجمه شوند که مورد نیاز و ضروری برای مطالعه دانشجویان و فارغ التحصیلان کاردرمانی باشد. یکی از ضرورتهای رشته های توانبخشی کم بودن تعداد نشریات داخلی و انگلیسی زبان در حیطه توانبخشی است که با راه اندازی نشریه دانشکده توانبخشی به زبان انگلیسی در حال پیگیری است تا با چاپ مقالات در آن، شواهد علمی معتبر و تخصصی در اختیار همگان قرار گیرد.
همچنین با تدریس مشترک یک واحد درسی توسط دو استاد و ترجمه و تدوین کتب توسط دو یا چند استاد تعامل و همکاری اعضای هیئت علمی در تدوین منابع تشویق می شود.
تحقیقات باید متناسب با نیازهای جامعه و پاسخگویی اجتماعی باشد. عناوین پژوهشی را با نیازسنجی از فارغ التحصیلان، نیاز سنجی از جامعه و با کمک و ارتباط با انجمن علمی کاردرمانی، سازمان بهزیستی کشور، مراکز آموزش و پرورش استثنایی و انجمن های مختلف نظیر انجمن آلزایمر، سندروم داون، ام اس و اتیسم می توان زمینه سازی کرد.
کار تیمی در توانبخشی یک هدف مهم برای اعضای تیم توانبخشی است که متاسفانه هنوز به آن دست نیافته ایم.
در این مسیر افزایش تعاملات بین رشته های توانبخشی با همکاران سایر گروه ها در دانشگاه و مراکز درمانی، تبیین جایگاه کاردرمانی در کار تیمی توانبخشی و تدارک کنفرانسهای تیمی در سطح کلینیکهای دانشکده و مراکز بیمارستانی در حال انجام است.
چه اقداماتی که در سطح گروه برای رسیدن به جایگاه دانشگاه نسل نو انجام گرفته است؟
باید به تلاش برای جذب بهترین اساتید، دانشجویان و قراردادهای پژوهشی اشاره کرد. در این زمینه سعی می کنیم که از بین متقاضیان رشته کاردرمانی، رتبه های برتر کنکور سراسری در گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شوند. همچنین فارغ التحصیلان ممتاز و سرآمد دکتری این رشته، به عنوان مدرس جذب گروه می شوند. افزون بر این، در جهت ارتباط با صنعت، مراکز تحقیق و تامین کنندگان مالی تلاش می شود.
تلاش در جهت پژوهش های فرارشته ای یا بین رشته ای نیز همیشه در گروه کاردرمانی مورد توجه می باشد. افتتاح شتاب دهنده توانبخشی در دانشکده در رسیدن به این هدف خیلی کمک خواهد کرد.
گروه کاردرمانی در راستای پاسخگویی اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟
در جهت پاسخگویی اجتماعی از سوی گروه به انجام اقداماتی چون مشاوره های حضوری در کلینیک های تخصصی برای افراد و همراهان مراجعه کننده، مشاوره دادن به مراجعینی که در مورد تواناییهای تخصصی کاردرمانی سوال دارند، مشاوره و پیگیری بیماران برای ارجاع به موفع آنان به پزشکان، تهیه بروشورها و پمفلت های آموزشی برای بیماران و یا مراقبین آنها، شرکت دانشجویان در کلینیک های تخصصی برای آشنایی بیشتر متخصصین با رشته کاردرمانی و فیلدهای آن و تهیه و ارسال گزارش نهایی برای پزشکان مستقر در مطب و یا مراکزی که بخش کاردرمانی در آنجا موجود نیست، می توان اشاره کرد.
آیا در گروه کاردرمانی به حوزه فناوری های نوین توجه شده است؟
احداث آزمایشگاه ERP با دستگاه EEG (Eb-neuro)، احداث کلینیک تخصصی Virtual Reality و ارائه خدمات آموزشی،اندازه گیری و درمانی توسط E-Link، همچنین تولیدعینک سه بعدی و مجازی ،احداث آزمایشگاه شناختی
و استفاده از دستگاه Ninetendo V به منظور ارتقاء بالانس و تعادل ،احداث آزمایشگاه کاردرمانی  و استفاده از ابزارهای اختصاصی و آزمون های تخصصی کاردرمانی  از جمله اقدامات انجام شده در راستای توجه به حوزه فناوری های نوین است.
برای ارتقاء برنامه های گروه کار درمانی چه پیشنهادی دارید؟
توجه بیشتر به رشته های توانبخشی در سطح دانشگاه، مهم ترین موضوع برای تمامی رشته هایدانشکده توانبخشی است:
اختصاص فرصت و امکان بیشتر برای پذیرش و چاپ مقالات علمی در حوزه توانبخشی در مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهتر دیده شدن و شناساندن رشته های توانبخشی، در بین متخصصین داخلی و خارجی کمک شایانی می کند.
احداث وگسترش فضاهای آموزشی درمانی کاردرمانی در مراکز بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران از جمله احداث بخش  کاردرمانی در اختلالات روانپزشکی در بیمارستان حضرت رسول (ص)، گسترش فضای کاردرمانی در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری و شهید اکبرآبادی مورد توجه قرار گیرد.
همچنین نیروی هیئت علمی مستقر در بیمارستان از سوی بیمارستان های تابعه  شامل بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)، بیمارستان روانپزشکی ایران جذب شوند. اختصاص بودجه مکفی برای انجام تحقیقات برای گروههای آموزشی و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در زمینه های مورد نیاز جامعه در نظر گرفته شود.
پایان خبر
ره نورد
با همکاری خانم بدری؛ مسئول روابط عمومی دانشکده توانبخشی

دفعات مشاهده: 716 بار   |   دفعات چاپ: 37 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

گروه گفتار درمانی دانشگاه ایران پیشرو در درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع

 | تاریخ ارسال: 1400/5/19 | 
گروه گفتار درمانی دانشگاه ایران پیشرو در درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع
گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دارا بودن کلینیک های تخصصی در درمان اختلالات حنجره و بلع پیشرو است.
رشته گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار زبان اولین بار در دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی تاسیس شد.  در واقع گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با قدمت نزدیک به نیم قرن ، در سال ۱۳۵۲ در دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی با نام کنونی دانشکده علوم توانبخشی تاسیس شده است.
این گروه افتخار فارغ التحصیلی پیشکسوتان رشته گفتاردرمانی را داراست. فارغ التحصیلان این گروه از  بنیانگذاران رشته گفتاردرمانی در دانشگاه های سراسر ایران  هستند. در این راستا گفتگویی با دکتر دکتر ناهید جلیله وند؛ مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به شرح زیر انجام گرفته است.
 گروه آموزشی گفتاردرمانی  دانشگاه را معرفی کنید؟
 گروه آموزشی گفتاردرمانی متشکل از ۹ عضو هیئت علمی و ۲ کارشناس است و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد.  
دپارتمان گفتاردرمانی متشکل از سه  بخش شامل اعضای هیئت علمی ، کلینیک گفتاردرمانی و آزمایشگاه های گفتار وزبان است. وجود سه بخش در کنار یکدیگر به ویژه بخش بالینی یکی از نقاط قوت گروه گفتاردرمانی می باشد.
 رسالت گروه گفتاردرمانی از یک سو آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص جهت توانایی در ارزیابی ، مشاوره تشخیص و درمان با تکیه بر آخرین یافته های علمی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی است و از سوی دیگر  در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، آموزش و تربیت و هدایت نیروهای متخصص برای مطالعات عمیق و دانش پژوهی  و نوآوری به ویژه مبتنی بر زبان و فرهنگ بومی در علم آسیب شناسی گفتار و زبان است.
گروه آموزشی گفتاردرمانی در چه زمینه هایی خدمات ارائه می دهد؟
 گروه آموزشی گفتاردرمانی  در زمینه های تخصصی اختلالات گفتار وزبان در دوران رشد با علل مختلف همچون آسیب های شنوایی ، ناهنجاری های ژنتیکی و عقب ماندگیهای ذهنی ، اوتیسم ، آسیب های مغزی ، اختلالات گفتار وزبان اکتسابی به دلایل آسیب های مغزی، سکته مغزی ، بیماریهای پیشرونده همچون پارکینسون  ، اختلالات صوت حاصل از بیماریهای عضوی حنجره یا علل عملکردی ، اختلالات گفتار با علل ساختمان اندامهای گفتاری همچون شکاف کام ، ناهنجاریهای فکی دندانی و بیماری های عصبی عضلانی  ناحیه دهان ، اختلالات بلع نوزادان به دلیل تولد نارس یا اختلالات بدو تولد و اختلالات بلع بزرگسالان به دلایل آسیب های مغزی ، اختلالات خواندن و نوشتن دوران رشد ، ناروانیهای گفتار در دوران رشد تا بزرگسالی ،  خدمات خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.
مهمترین  دستاوردهای گروه آموزشی گفتار درمانی چیست؟
افتخار تاسیس اولین آزمایشگاه صوت متعلق به گروه گفتاردرمانی دانشگاه ایران است که مجموعه ای از داده های حاصل از ارزیابی های صوت مراجعین از دستاوردهای آن می باشد  . در مطالعات  رشد گفتار وزبان در کودکان فارسی زبان این گروه در بین سایر گروههای آموزشی در ایران  پیشرو می باشد و صاحب منابع درسی در این زمینه است.
کلینیک صوت و کلینیک  درمان بیماران فاقد حنجره یکی از کلینیک های مهمی است که حاصل ارتباط بین پزشکان متخصص حنجره و آسیب شناسان صوت است .
گروه گفتاردرمانی پیشرو در درمان اختلالات بلع در بزرگسالان می باشد و تاسیس کلینیک بلع بزرگسالان یکی دیگر از افتخارات گروه گفتاردرمانی دانشگاه ایران است.
متخصصین این کلینیک نیز با متخصصان نورولژیست همکاری می کنند. همکاری با بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان حضرت علی اصغر (ع )و بیمارستان شهید اکبر آبادی افتخاری برای این گروه می باشد.
همکاری با مرکز جامع رشد و تکامل و همکاری تیمی در زمینه شکاف لب و کام با پزشکان و متخصصین و جراحان  بیمارستان علی اصغر (ع) و بیمارستان حضرت فاطمه (س) یکی دیگر از دستاوردهای گروه گفتاردرمانی است. 
فعالیت های پژوهشی کاربردی و محصول محور گروه گفتار درمانی چگونه است؟
گروه گفتاردرمانی در یکی از هسته های پژوهشی  مرکز تحقیقات توانبخشی با نام اختلالات گفتار وزبان به فعالیت های پژوهشی می پردازد و تا کنون همزمان با انتشار مقالات ، پیامهای  ترجمان دانش را در پایگاه نتایج پژوهشهای سلامت کشور منتشر کرده است.
یکی از محصولات  فعالیتهای پژوهشی گروه گفتاردرمانی  انتشار مقالات علمی در مجلات بین المللی داخل و خارج از کشور می باشد. تهیه نسخه های فارسی آزمونها  و پرسشنامه ها و ساخت آزمونها یکی دیگر از محصولات پژوهشی گروه گفتاردرمانی می باشد که راه را برای ارزیابی های گفتار ، زبان ، صوت و بلع هموار می سازد. یکی از برنامه های استراتژیک گروه ساخت نرم افزارهای ارزیابی است که کاربرد آن در علم آسیب شناسی گفتار وزبان روز دنیا بسیار کاربردی است.
گروه گفتار درمانی  چه  اقداماتی در زمینه پاسخگویی اجتماعی انجام داده است؟
یکی از روش های  پاسخگویی اجتماعی ، معرفی روشهای جدید ارزیابی و درمان اختلالات گفتار وزبان و بلع به کارشناسان گفتاردرمانگر  درسطح  جامعه است. برگزاری کارگاهها و وبینارهای آموزشی با هدف باز آموزی همکاران کارشناس از فعالیتهای آموزش پاسخگو توسط  اعضای هیئت علمی گروه گفتاردرمانی است.
انتشار کتب علمی یکی دیگر از روش های پاسخگویی اجتماعی است. گروه گفتار درمانی با انتشار کتابهای تخصصی رشته گفتار درمانی سهم مهمی را در پاسخگویی به سوالات آسیب شناسان گفتار و زبان ایفا می کند. 
یکی دیگر از روشهای پاسخگویی اجتماعی انتشار بروشورها در زمینه های تخصصی برای آشنایی مردم با انواع اختلالات گفتار وزبان در فضای آموزش پاسخگو سایت دانشکده است .
در حوزه های بالینی، گروه  گفتاردرمانی در تلاش است تا آموزش بالینی دانشجویان را در فضاهای مختلف شامل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی و توانبخشی برگزار نماید تا دانشجویان با فضاهای شغلی آینده خود بیشتر آشنا شوند. 
فعالیت گروه آموزشی گفتاردرمانی در دوران کرونا به چه صورت بوده است؟
گروه آموزشی گفتاردرمانی در دوران کرونا با همکاری اساتید وقت شناس ، دلسوز و متعهد از طریق آموزش مجازی کلاس های خود را بی وقفه برگزار کردند و در این راه از اوقات حضور در منزل و دور کاری با ابزارو اینترنت پرسرعت  شخصی برای نیل به اهداف آموزشی خود استفاده کردند. 
 با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در اولین فرصت ممکن آموزش بالینی را برگزار کردند،  با ارتباط با کارشناسان متعهد در شهرستانها این امکان فراهم شد تا دانشجویان در شهرهای محل سکونت خود آموزش بالینی را داشته باشند و به دلیل شیوع کرونا و مشکلات خوابگاه ها در انتشار ویروس، از تحصیل باز نمانند.
 تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی با برگزاری جلسات مجازی به موقع و بدون اتلاف وقت دفاع موضوع، گزارشات شش ماهه ، دفاع از پروپوزال ، پیش دفاع و دفاع پایان نامه را انجام دادند. معارفه دانشجویان جدیدالورود در مقاطع مختلف از طریق مجازی برگزار شد. نامه های دانشجویان، درخواست های دانشجویی از طریق ایمیل دریافت شدو امضاهای الکترونیکی نیاز به حضور آنها را به حداقل ممکن رسانید.
صورتجلسه های پایان نامه ها و پروپوزال های دانشجویان  به صورت الکترونیکی از طریق اتوماسیون اداری انجام شد و پی گیری  برای انتخاب واحد دانشجویان، ثبت نمرات و فارغ التحصیلی آنها صورت گرفت.
همچنین به دانشجویانی که مشکلات مختلف داشتند مشاورات لازم داده شد تا از امکان مرخصی تحصیلی دوره کرونا به راحتی استفاده نمایند.
برنامه های راهبردی گروه آموزشی گفتاردرمانی چیست؟
برنامه های راهبردی گروه گفتاردرمانی در راستای رسالت و اهداف و ماموریت های گروه گفتاردرمانی است : ماموریت های گروه عبارتند از : تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد در مقاطع مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی  بر مبنای اصول آموزش پاسخگو ، گسترش دانش و فناوری در  تمامی مقاطع تحصیلی ، دستیابی به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات آموزشی و درمانی تدوین و انتشار منابع تخصصی در رشته گفتاردرمانی ، ارتقاء دانش حرفه ای دانش آموختگان رشته گفتاردرمانی گسترش تحقیقات با رویکرد افزایش آگاهی ، پیشگیری و پاسخگویی نیاز های اجتماعی در ارتباط با اختلالات گفتار وزبان و بلع  دستیابی به استانداردهای اجرایی در کلینیک های آموزشی ، درمانی رشته گفتاردرمانی ،  توسعه خدمات توانبخشی به شکل تیمی  و تقویت جایگاه رشته گفتاردرمانی  در نظام سلامت.
در  راستای ماموریت ها،  برخی از اهداف گروه آموزشی گفتاردرمانی به شرح زیر می باشد:
  • دستیابی به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات آموزشی و درمانی
  • تدوین و انتشار منابع تخصصی در رشته گفتاردرمانی
  • ارتقاء دانش حرفه ای دانش آموختگان رشته گفتاردرمانی.
  • دستیابی به استانداردهای اجرایی در کلینیک های آموزشی - درمانی رشته گفتاردرمانی.
  • توسعه خدمات توانبخشی به شکل تیمی.
  • توسعه ارتباطات علمی با دانشگاه های داخل و خارج از کشور در حوزه توانبخشی .
  • تقویت جایگاه رشته گفتاردرمانی  در نظام سلامت.
  • توسعه روش های ارائه خدمات بر مبنای مدل توانبخشی مبتنی بر جامعه.
 
گروه آموزشی گفتاردرمانی  با چه کمبودها و چالش هایی روبرو است؟
یکی از مهمترین کمبودها و چالش های  گروه نبود اعضای هیئت علمی بالینی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران است. امورآموزشی - پژوهشی و  بالینی بر عهده  اعضای هیئت علمی گروه است  و این در شرایطی است که از تعداد ۹ نفر عضو هیئت علمی، سه نفر از اعضای هیئت علمی گروه پست های مدیریتی دارند .
آموزش بالینی دانشجویان گفتار درمانی به صورت گروهی امکانپذیر نمی باشد و هر عضو هیئت علمی امکان آموزش بالینی دو دانشجو را می تواند داشته باشد و افزایش دانشجو سبب کاهش کیفیت آموزش بالینی می شود واز طرفی تدریس دروس عملی و نظری ، امکان تدریس بالینی را از عضو هیئت علمی کم می کند.
عدم تخصیص  فضای آموزش بالینی در بیمارستانها و نبود عضو هیئت علمی بالینی در بیمارستانها باعث می شود تا  گروه برای حل این مشکل به ناچار از مربیان حق التدریس در فضاهای ممکن آموزش بالینی استفاده کند.
اولین آزمایشگاه گفتار وزبان در ایران از ابزار جدید ارزیابی صوت مثل دستگاه استروبوسکوپی(STROBOSCOPY) ، لارنگوسکوپی (LARYNGOSCOPY)، نیزومتری، (NASOMETRY) و ابزار ارزیابی زبان مثل  SALT   محروم  و آموزش آزمایشگاه با چالش بزرگی مواجه است.
یکی از چالش های بزرگ گروه گفتاردرمانی عدم امکان برگزاری کلاسهای مجازی داخل دپارتمان است، عدم وجو د اینترنت پرسرعت ، اتاقهای مشترک اعضای هیئت علمی ، عدم دسترسی به میکروفن و اسپیگر مانع تدریس مجازی در محل دپارتمان است.
 
پایان گفتگو : ره نورد
با همکاری خانم بدری ؛ مسئول روابط عمومی دانشکده توانبخشی
 

دفعات مشاهده: 624 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

تربیت کارشناسان هوشبری توانمند و متعهد برای ارائه خدمات مراقبتی مطلوب

 | تاریخ ارسال: 1400/5/10 | 
تربیت کارشناسان هوشبری توانمند و متعهد برای ارائه خدمات مراقبتی مطلوب
تربیت کارشناسان هوشبری آگاه به مسائل علمی روز، مسئولیت پذیر، حساس به سلامت افراد جامعه و توانمند برای ارائه خدمات مراقبتی مطلوب در رسالت گروه آموزش هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران مدنظر است.
به منظور آشنایی با  نحوه فعالیت گروه های آموزشی؛ گفتگویی با دکتر شهنام صدیق معروفی؛ مدیر گروه هوشبری و معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی انجام گرفته است.
گروه هوشبری دانشگاه  علوم پزشکی ایران فعالیت خود را از چه زمانی شروع کرده است؟
گروه هوشبری دانشکده پیراپزشکی به منظور ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه از سال ۱۳۵۴با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رشته هوشبری آغاز به فعالیت کرده است.
با توجه به پیشرفتهای علمی و دانش مربوط به بیهوشی و افزایش نیاز جامعه به حضور افراد مجرب و متعهد رشته هوشبری از مقطع کاردانی به مقطع کارشناسی ناپیوسته و سپس کارشناسی پیوسته ارتقاء یافت و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از سال ۱۳۸۵ آغاز و تا کنون ادامه دارد. کارشناسی ارشد آموزش هوشبری از سال ۱۳۹۹ در این دانشکده دانشجو می پذیرد.
در حال حاضر تدوین برنامه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه های درد و تنفس درمانی در دستور کار این گروه قرار دارد.
رسالت گروه آموزشی هوشبری چیست؟
استمرار حرکت در زمینه ارتقاء و پیشرفت رشته هوشبری، پرورش نیروهای کارآمد و متعهد، حرکت در مسیر برآورد نیازهای جامعه با توجه به اعتقادات، ویژگیها،انتظارات و درخواستهای مددجویان، ارائه بهترین خدمات مراقبتی به آنان ، حرکت در راستای اعتلای دانش و آگاهی فراگیران و مددجویان همگام با پیشرفتهای نوین، تولید علم و نوآوری در زمینه علوم مربوط به رشته هوشبری از مهمترین رسالت گروه هوشبری است.
گروه هوشبری در حوزه پژوهشی، فناوری و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم چه فعالیت‌هایی انجام داده‌است؟
پژوهش‌ در خصوص ایجاد بانک‌ آزمون در راستای نیل به اهداف، ارائه بسته‌های تحول و نوآوری در خصوص الگوی جذب و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی ، صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزشی و استعدادیابی در جهت خلق ثروت و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه که از اهداف اصلی دانشگاه نسل سوم است، توسط اعضای گروه هوشبری انجام شده است.
در کوریکلوم دانشجویان درسی به اسم خلاقیت و کارآفرینی تدوین و طراحی شدکه به تصویب وزارت متبوع رسیده و در حال حاضر برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد آموزش هوشبری تدریس می‌شود. همچنین کارگاه‌های مربوط به خلاقیت و کارآفرینی و ثبت در دانشکده ویژه دانشجویان برگزار شده‌است.
اهداف و برنامه استراتژیک گروه هوشبری چیست؟
برنامه عملیاتی گروه هوشبری در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شامل تحلیل آزمونهای گروه و ارائه بازخورد به اعضای هیئت علمی، تقویت ارزیابی مهارتهای عملی فراگیران از طریق برگزاری آزمون های مهارتی OSCE، استفاده از روشهای نوین ارزیابی دانشجو در برنامه بازنگری رشته هوشبری، انجام آزمونهای مبتنی بر پیامدو تقویت کمیته آزمون گروه آموزشی، برنامه ریزی برای اجرای دوره کارشناسی ارشدآموزش هوشبری ، مقایسه شاخص های ارتقاء کیفی سطح آموزش گروه و انطباق آن با شاخص های مطلوب ، انجام ارزشیابی برنامه آموزشی رشته هوشبری و برگزاری کارگاه های آموزشی  وتعیین درصد مطابقت ارزشیابی دانشجویان و ... است.
پاندمی کرونا چه تأثیری بر روی گروه شما گذاشته و گروه هوشبری چه اقداماتی در دوران کرونا انجام داده‌است؟
 با توجه به این‌که رشته هوشبری practice based (مبتنی بر عمل )می‌باشد و نیاز به کار عملی و کارآموزی بالینی است، شیوع کرونا در این خصوص بازدارنده بود.
بعد از یک‌سال تعهداتی در این زمینه اندیشیده شد، باهمکاری دانشگاه تهران واستفاده از آموزش شبیه‌سازی شده و آموزش مجازی و طراحی اتاق عمل مجازی توانستیم درصدی از نیازهای آموزش عملی و کارآموزی دانشجویان را مرتفع کنیم و با تعداد کم دانشجویان با استفاده از ظرفیت‌های بیمارستانی و در طول هفته دانشجویان را در فیلد بالینی به کارآموزی بیمارستانی برای شکل‌گیری عملکرد آن‌ها اعزام کردیم.
گروه هوشبری در زمان شیوع کرونا اقدام به تحقیقات علمی در این خصوص کرد و دو مقاله نیز در مجلات معتبر به چاپ رسید .یک مورد اختراع توسط دانشجویان هوشبری در حوزه اداره راه هوایی کم‌خطر و ساخت محفظه لوله‌گذاری داخل تراشه طراحی و ساخته شد که در مرحله ثبت اختراع است. همچنین کارگاه‌های با محوریت کووید در سطح کشور برای جامعه سلامت برگزار شده است.
چالش‌ها و مشکلات موجود در گروه  هوشبری چیست؟
کمبود نیروی انسانی به‌عنوان هیئت‌علمی مقیم در دانشکده برای تدریس واحدهای عملی،کمبود فضای فیزیکی برای انجام کارهای عملی و استقرار دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارزشیابی توانمندی های آنها از چالش های مطرح در گروه هوشبری است.
گروه هوشبری در راستای پاسخ‌گویی اجتماعی چه نیازهایی از جامعه را برطرف می‌کند؟
دانش‌آموختگان این رشته علاوه‌بر ایفای نقش در چارچوب شرح وظایف حرفه‌ای در زمینه های احیای قلبی-ریوی، کنترل درد حاد و مزمن تحت نظارت متخصص بیهوشی، حوادث غیرمترقبه و فوریت‌ها به‌عنوان یک عضو فعال در جامعه در کمک‌رسانی به افراد جامعه ایفای نقش می‌کنند.
جایگاه گروه هوشبری در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟
با توجه به تدوین و طراحی برنامه آموزشی دوره هوشبری ، نیازسنجی آموزشی از خبرگان رشته مربوطه و نیازسنجی تطبیقی از دانشگاه‌های معتبر دنیا همانند کشور اسکاتلند و نظر به توانمندی‌های کسب‌ شده و تعامل با برخی از دانشگاه‌های منطقه‌ای از جمله کشور عراق در وضعیت نسبتاً مطلوبی هستیم.
پایان گفتگو
ره نورد

دفعات مشاهده: 644 بار   |   دفعات چاپ: 41 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران: تنها  گروه دارای فلوشیپ روانپزشکی سالمندی درکشور

 | تاریخ ارسال: 1400/4/20 | 
گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران:
تنها  گروه دارای فلوشیپ روانپزشکی سالمندی درکشور

نمونه آموزشی در جشنواره وثوق سال ۱۳۹۷، اساتید برگزیده در جشنواره‌های پروفسور وثوق،دریافت جایزه کتاب برتر پزشکی کشور  از رئیس جمهور (کتاب طب خواب تالیف دکتر میرفرهاد قلعه‌بندی) از افتخارات گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
دکتر مهرداد افتخار استاد و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه ایران با۲۲ سال سابقه عضویت وفعالیت درخشان در گروه روانپزشکی و مدیر برنامه فلوشیپ روان‌درمانی، درگفتگو با واحد روابط عمومی دانشکده پزشکی درخصوص شاخصه های مهم گروه درامر آموزش و پژوهش توضیحاتی ارائه دادند که به شرح زیر است :
دکتر افتخار با اشاره به اینکه این گروه تنها گروه روانپزشکی درکشور است که فلوشیپ روانپزشکی سالمندی ارائه می کند گفت: این گروه یکی از گروه‌های برتر روان‌پزشکی کشور است که در بسیاری از دوره‌های بورد حائز رتبه شده است.
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، برگزاری دوره‌های فلوشیپ روان‌درمانی- فلوشیپ سایکوسوماتیک- فلوشیپ طب خواب- فلوشیپ روان‌پزشکی سالمندی را از دیگر محورهای مهم فعالیت این گروه دانست.
وی ادامه داد: این گروه به عنوان گروه نمونه آموزشی در جشنواره وثوق سال  ۱۳۹۷شناخته شد و سالها است که اساتید برگزیده در جشنواره‌های پروفسوروثوق داشته است ، همچنین دریافت جایزه کتاب برتر پزشکی کشور از ریاست جمهوری (کتاب طب خواب تالیف دکتر میرفرهاد قلعه‌بندی) از افتخارات ارزشمند گروه روانپزشکی است.
او درخصوص تعداد دانشجویان حاضر در گروه بیان کرد:  تعداد۸۰ نفر دستیارتخصصی رشته روان‌پزشکی و۹نفردستیار فلوشیپ‌های روان‌درمانی- فلوشیپ سایکوسوماتیک- فلوشیپ طب خواب و فلوشیپ روان‌پزشکی سالمندی  درگروه مشغول به کسب علم هستند.
استاد دانشگاه ایران در زمینه  اهداف استراتژیک گروه اظهار کرد: این اهداف بصورت سالیانه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. از جمله این اهداف ، ‌مذاکره برای راه‌اندازی بخش روانپزشکی و سایکوسوماتیک و نوروسایکیاتری در بیمارستان های طبی عمومی  همچنین تقویت همکاری‌های آموزشی بین‌رشته‌ای و توسعه زیرساخت‏های آموزشی در راستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم می باشد.
دکتر افتخاردرخصوص فعالیت مشترک با دیگر گروه‌هاتصریح کرد: با گروه نوروساینس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشترک وجود دارد. همچنین در گروه نوروسایکیاتری همکاری مشترک با گروه نورولوژی و جراحی اعصاب درحال انجام است.
او با تاکید بر ارتقاء رفتار حرفه ای گفت: در راستای ارتقاء رفتار حرفه‌ای از ۲ سال پیش برنامه Mentorship گروهی به طور هفتگی برگزار می‌شود .
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه ایران روند ارزیابی اعضاء هیئت علمی در سامانه طبیب را مناسب دانست و افزود: برای ایجاد انگیزه و ارتقاء  همه جانبه اعضاء هیئت علمی لازم است بسته کافی و مناسب فراهم شود و موانع رشد یا بوروکراسی زیاد، برداشته شود،زیرا افزایش رفاه و آسایش اعضاء هیئت علمی از جنبه‌های مختلف می‌تواند منجر به احساس Well-Being بهتر و کارآیی آن‌ها شود.
استاد دانشگاه ایران درزمینه فعالیتهای پژوهشی صورت گرفته در پاندمی کرونا چنین گفت : تحقیقات زیادی در گروه روان‌پزشکی راجع به پاندمی کووید- ۱۹ انجام شده است و دکتر محمدرضا شالبافان؛ عضو هیئت علمی گروه روان‌پزشکی در روز پژوهش جایزه پژوهشگر برتر، برای داشتن بیشترین مقاله راجع به کووید- ۱۹ را دریافت کرده‌اند.
دکتر افتخار در پایان دانشجویان و علاقه مندان به این رشته را مخاطب قرار داد و گفت: روان‌پزشکی یکی از رشته‌های پزشکی است که بیشترین سرعت رشد را دارد و هم اکنون زیرشاخه‌های زیادی دارد که علاقمندان می‌توانند در هر کدام از آن ها برحسب علاقه  به تحصیل  پژوهش بپردازند.
 
پایان گفتگو:
مرجان خرم

دفعات مشاهده: 740 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دارای بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی

 | تاریخ ارسال: 1400/4/16 | 
گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دارای بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی
گروه اپتومتری دانشگاه ایران در کشور بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی را در بین گروه های اپتومتری دارد و از نظر امکانات آموزشی و درمانی هیچ گروه آموزشی با این گروه برابری نمی کند.
 داشتن کلینیک های تخصصی کم بینایی، ویژن تراپی، الکتروفیزیولوژی و پاراکلینیک تصویربرداری های چشمی در گروه ما را از سایرین متمایز کرده است.
به منظور آشنایی با اهداف و برنامه های گرو ه های آموزشی، گفتگویی با دکتر امیر اسهرلوس؛ مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است.
ضمن معرفی گروه آموزشی اپتومتری، در خصوص نوع فعالیت  این گروه توضیح دهید؟
فارغ التحصیلان رشته اپتومتری در عرصه مراقبت های اولیه چشم و سلامت بینایی فعالیت می کنند. گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران با سابقه ای قریب به پنجاه سال در آموزش و پژوهش، فارغ التحصیلان زیادی را در رشته اپتومتری به جامعه تزریق کرده است و از پیشگامان آموزش این رشته در کشور می باشد.
 این گروه آموزشی در حال حاضر با دارا بودن امکانات تخصصی پیشرفته و اساتید متعهد و مجرب، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد.
 این گروه در زمینه های تخصصی مانند معاینات عملکردی بینایی،دید دو چشمی، لنزهای تماسی، تصویربرداری های مختلف چشمی، الکتروفیزیولوژی چشمی و بینایی، توانبخشی کم بینایی، ویژن تراپی و ارتوپتیک خدمات خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.
با چه مراکز تحقیقاتی و انجمن هایی در ارتباط هستید؟
گروه اپتومتری دانشگاه در یک سال اخیر با هدف ایجاد هم افزایی سطح آموزشی و پژوهشی تلاشهای زیادی در جذب همکاری های مختلف از مراکز تحقیقاتی معتبر چشم پزشکی کشور کرده است.
 یکی از مراکز تحقیقاتی که تفاهم نامه رسمی همکاری با گروه دارد مرکز تحقیقات چشم پزشکی سلامت بینایی است. گروه اپتومتری با این مرکز در زمینه انجام تحقیقات بالینی و بنیادی ( قوز قرنیه و بیماری های مختلف قرنیه ای) همکاری دو جانبه دارد.
 از طرفی این گروه آموزشی با مرکز تحقیقات اپیدمیولوژیک بیمارستان چشم پزشکی نور نیز همکاری وسیعی دارد و در زمینه های مختلف تحقیقات چشمی اعم از عیوب انکساری، اختلالات بینایی، اختلالات دید دو چشمی اقدامات پژوهشی مشترک دارد.
یکی از مراکزی که اخیرا در حال نهایی سازی تفاهم نامه رسمی با آن هستیم بیمارستان چشم پزشکی فارابی هست که یک تفاهم نامه آموزشی، پژوهشی کامل در حال انعقاد است و در آینده نزدیک اجرا خواهد شد. از آنجایی که بیمارستان فارابی قطب چشم پزشکی ایران است همکاری در عرصه های مختلف آموزشی ، کارآموزی و کارورزی دانشجویان و همچنین در زمینه تحقیقات پیشرفته چشمی مد نظر ما هست .
اساتید گروه شما چه فعالیت های پژوهشی کاربردی و محصول محور داشته اند؟
گروه اپتومتری با اینکه اعضای هیئت علمی محدودی دارد خوشبختانه مقالات علمی معتبر و زیادی را سالانه در ژورنال های معتبر بین المللی به چاپ می رساند. برخی از این مقالات مربوط به مطالعات پایه و بنیادی هستند و برخی دیگر مطالعات اپیدمیولوژیک، بالینی و کاربردی هستند. در حال حاضر تعداد مطالعات بالینی نسبت به مطالعات پایه و بنیادی بیشتر است و سهم بیشتری از مقالات علمی ما را به خود اختصاص داده است. با تلاش های زیادی که در چند ماه اخیر انجام شده است در حال افزایش تعداد و کیفیت مطالعات بنیادی هستیم ؛ به نظر اینجانب مطالعات بنیادی ارزش بالاتری دارند و پیشینه ساز ایجاد روش های تشخیصی و درمانی جدید در عرصه های بالینی خواهند بود. خوشبختانه با همکاری همه جانبه اساتید گراتقدر مرکز تحقیقات سلامت بینایی پروفسور خسرو جدیدی، دکتر فرهاد نجات و دکتر آقاملایی تحقیقات خیلی خوب روی چشم حیوانات برای اولین بار در گروه اپتومتری در حال انجام است که نتایج ارزشمند آنها به زودی منتشر خواهد شد. از طرفی با تاسیس کلینیک های تخصصی ویژن تراپی و ارتوپتیک و همچنین پاراکلینیک تصویربرداری چشم در این گروه در سال اخیر، امکانات لازم برای تحقیقات پیشرفته در زمینه بینایی و چشم افزایش یافته است و در داخل گروه آموزشی هم تحقیقات مستقل خوبی توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در جریان افتاده است. در زمینه نابینایی و کم بینایی نیز کلینیک و مرکز تحقیقات کم بینایی فعالیت تخصصی خود را دارد و امیدواریم در آینده تحقیقات خوبی در این زمینه نیز شکل بگیرد.  
گروه شما در راستای پاسخگویی اجتماعی چه فعالیت‌ها و اقداماتی انجام داده است؟
در این گروه از زمان شروع مدیریت بنده مقرر کردیم هر ماه حداقل یک کنفرانس آنلاین علمی با هدف بازآموزی همکاران مختلف سطح کشور برگزار کنیم که تا امروز این برنامه به جدیت پیگیری شده و ماهانه اجرا شده است. بازآموزی همکاران سطح کشور و تجهیز همکاران به جدیدترین علوم دنیا در عرصه بینایی و چشم، خود می تواند قدمی مهم در پاسخگویی به مشکلات اجتماعی به طور غیر مستقیم باشد. با این حال به این مقدار بسنده نخواهیم کرد و سعی بر این است بتوانیم برنامه هایی مدون طرح ریزی کنیم، در ارتباط مستقیم با مردم جامعه نیز باشیم و نکات مهم مربوط به حفظ سلامت چشم و بینایی را در اختیار مردم قرار دهیم. در این خصوص صحبت های اولیه نیز با روبط عمومی دانشکده انجام شده که امید است از همین هفته پیام های عمومی در زمینه های تخصصی این گروه از سایت دانشکده منتشر خواهیم کرد و این پیام های هفتگی در اختیار خوانندگان عموم جامعه قرار می گیرد و می تواند باعث افزایش سواد عمومی جامعه در زمینه بینایی باشد.
در حوزه های خدماتی و بالینی نیز این گروه در تمام کلینیک های تخصصی خود از کشور پذیرش بیمار دارد و بیماران مراجعه کننده مستقیما خدمات کلینیکی اساتید گروه را دریافت می کنند.
در دوران کرونا، فعالیت گروه ‌شما چگونه بوده است؟
گروه اپتومتری در دوران کرونا به نظرم شاهکار کرد. به برکت وجود اساتید گرانقدر که لحظه ای در آموزش کم نگذاشتند، این گروه آموزش خود را با رعایت تمام پروتکل ها با نهایت توان ادامه داده است. تمام آموزش هایی که نیاز ضروری به حضور نداشتند به صورت مجازی انجام می شد و واحدهای درسی عملی و کارورزی با جدیت هر چه تمام تر ادامه یافته است. افتخار این را دارم که بگویم گروه اپتومتری جزء معدود گروه های آموزشی هست که در یک سال اخیر با وجود تمام مشکلات، استراحتی نداشته است و دوره های فشرده کارورزی را طراحی کرده است تا دانشجویان از نظر آموزشی دچار تاخیر نشوند. گروه اپتومتری در این مدت که کرونا تعطیلی های گسترده ایجاد کرده است با چندین برابر توان خود خدمات می دهد حتی در کل ماه های تابستان هم دوره های فشرده آموزشی کارورزی را برگزار
می کند. علاوه بر فعالیت های آموزشی فعالیت های بالینی کلینیک ها به طور کامل برقرار بوده است و بیماران مراجعه کننده به کلینیک خدمات مطلوب را دریافت  کرده اند و هم اکنون نیز همه روزه خدمات کلینیک پابرجا می باشد. فعالیت های پژوهشی نیز به طور مستمر در اکثر اوقات دوران کرونا با رعایت پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت برقرار هست. کارهای تحقیقاتی دانشجویان و اساتید و همچنین پایان نامه های گروه هر چند با چالش های زیاد، اما به هر حال در جریان بوده است.
مهمترین برنامه های راهبردی گروه شما چیست؟
هدفمند کردن آموزش، ارتقاء سطح پژوهش و بهبود خدمات بالینی در گروه  ما به جد پیگیری می شود.بحث ساماندهی وظایف عنوان اولویت در گروه ما  مد نظر ما است.
 به یاری خدا یک ساماندهی منظم با کمک اساتید گروه ترتیب دادیم.
در این اقدام معاون پژوهشی، معاون آموزشی، معاون بالینی، مسئول بازآموزی، مسئول ژورنال کلاب را برای گروه تعریف کردیم و از همان ابتدا هر کس پیگیر مسئولیت خود بوده است.
 این نوع سازماندهی مدیریتی باعث شد فعالیت های گروه نظم پیدا کند و خدمات گروه با نظم و هماهنگی بهتری ارائه شود. باز هم باید از تک تک اساتید گروه قدردانی کنم که در اجرای این مسئولیت ها با نهایت توان عمل کردند .
از نظر پژوهشی سه اقدام مهم و متمایز صورت گرفت. اولی اینکه یکی از اساتید فقید و با سواد گروه را به عنوان مسئول پایان نامه ها در نظر گرفتیم که با توجه به تسلط و دقت نظر ایشان، کارهای پایان نامه ها کاملا منظم شد و کیفیت پایان نامه های نیز به دلیل نظارت دقیق ایشان افزایش چشم گیر پیدا کرد. اقدام دوم تلاش مستمر برای برقراری تفاهم نامه های همکاری با مراکز تحقیقاتی معتبر چشم پزشکی کشور است که در زمینه پژوهش قدمی مثبت به شمار می آید.
 اقدام سوم هدفمند کردن موضوعات تحقیقاتی و تعریف لاین تحقیقاتی برای گروه است.
به هر حال در تلاش هستیم با برنامه ریزی انجام شده بتوانیم با کمک اساتید توانمند و دلسوزی که در گروه داریم راه سخت پیشرفت را به سرعت طی کرده و گروه آموزشی اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران را به یکی از بهترین گروه های آموزشی منطقه مبدل سازیم.
کمبودها و چالش های پیش رو در گروه شما چیست؟
به نظر من چالش همیشه وجود دارد چون بشر هر چقدر هم که پیشرفت را تجربه کند باز هم با ایده آل فاصله دارد و این خود عاملی برای تلاش بیشتر و رسیدن به قله ای بالاتر است. چالش ها و کمبودهای مهمی در گروه وجود دارد. با اینکه سعی کرده ایم این گروه بهترین امکانات آموزشی و پژوهشی را داشته باشد و تا حدود زیادی هم به هدف رسیده ایم اما باز با ایده آل فاصله داریم. بنده به جرات می گویم که گروه اپتومتری دانشگاه ایران در کشور بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی را در بین کل گروه های اپتومتری دارد و از نظر امکانات آموزشی و درمانی هیچ گروهی با این گروه برابری نمی کند. داشتن کلینیک های تخصصی کم بینایی، ویژن تراپی، الکتروفیزیولوژِی و پاراکلینیک تصویربرداری های چشمی این گروه را از سایرین متمایز کرده است. اما با تمام این خوبی ها یک سری چالش ها و محدودیت هایی نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. عدم دسترسی به سرعت خوب اینترنت در دانشکده و گروه، که مشکل جدی برای آموزش های آنلاین و برنامه های آنلاین ما ایجاد کرده است
  2. کم بودن اعضای هیئت علمی نسبت به کارها و مشغله های گروه
  3. نیاز به دستگاه های جدید و نوین کمک آموزشی و تحقیقاتی برای کامل کردن کلینیک های تخصصی خصوصا دستگاه های تصویربرداری و تجهیزات ویژن تراپی
شایان ذکر است که بنده امیدوارم با پیگیری های مکرر و جدی که در این زمینه ها داریم بتوانیم این کمبودها را نیز با حمایت مسئولین دانشگاه  برطرف کنیم و سطح گروه را ارتقاء دهیم.
صحبت پایانی و کلام مورد نظر بفرمایید؟
شکوفایی گروه آموزشی اپتومتری در درجه اول و پیشرفت روزافزون دانشگاه علوم پزشکی ایران در درجه دوم و در نهایت پیشرفت علمی ایران و اقتدار علمی سرزمین مادری ام مهمترین آرزوی زندگی کاری بنده است. قطعا تمام تلاش خود را در راستای این شکوفایی و اقتدار ارزشمند به کار خواهم گرفت و با تمام توان در این مهم خواهم کوشید. همراهی تیم پرافتخار اساتیدی که هر کدام از به نام ترین دانشمندان اپتومتری کشور هستند به بنده نوید شکوفایی را در آینده نه چندان دور می دهد. اساتید گروه عسگر دوستدار، دکتر عبداله فرزانه، دکتر پیام نبوتی، سرکار خانم سوسن گرانمایه، دکتر علی میرزاجانی، دکتر عباس ریاضی، دکتر ابراهیم جعفرزاده پور و حسن سوری که همیشه در پیشرفت علمی گروه  سالها زحمت کشیده اند از اهرم های مهم پیشرفت علمی رشته در کشور هستند و حضورشان در گروه باعث افتخار است. خوشحالم از اینکه در چنین جمع همدل و دلسوز در کنار این عزیزان خدمتگزاری می کنم و امیدوارم با برنامه ریزی که انجام شده است در عرض دو تا سه سال آینده بتوانیم تغییرات مثبت چشمگیر در روند آموزش و پژوهش رشته اپتومتری ایجاد کنیم.
دکتر اسهرلوس در پایان ابراز کرد:  باعث افتخار است که بتوانیم با برنامه ریزی درست در حوزه آموزش و پژوهش و در عرصه های بالینی خدمتی شایسته در دانشگاه ارائه دهیم.
 وی افزود: امید است بتوانیم با تربیت نیروهای تخصصی کارآمد، کمکی هر چند ناچیز در حفظ سلامت بینایی جامعه و کاهش اختلالات چشمی و بینایی کشور داشته باشم.
پایان گفتگو : ره نورد
با همکاری مسئول روابط عمومی دانشکده توانبخشی : خانم بدری

دفعات مشاهده: 595 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر