• 1402/08/06 - 09:23
  • - تعداد بازدید: 372
  • - تعداد بازدیدکننده: 363
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

آغاز عملیات عمرانی دیتاسنتر جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران / ارائه خدمات الکترونیکی حوزه سلامت به 7 میلیون نفر در تهران

37513.mp3 آغاز عملیات عمرانی دیتاسنتر جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران / ارائه خدمات الکترونیکی حوزه سلامت به 7 میلیون نفر در تهران
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بتول مهرشاد مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار داشت: حدود ۱۷ هزار پرسنل در این دانشگاه مشغول به کار هستند، همچنین ۱۲۰۰ عضو هیات علمی و ۹ هزار دانشجو داریم که تمام خدمات فناوری اطلاعات آن‌ها توسط بخش آمار و فناوری اطلاعات، مدیریت و پشتیبانی می‌شود.
 
وی ادامه داد: بیش از ۷ میلیون نفر در استان تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی ایران علاوه بر 19 بیمارستان تحت مالکیت دانشگاه به حدود ۸۰ بیمارستان خصوصی زیر مجموعه این دانشگاه نیز برای دسترسی به سرویسهای الکترونیکی سلامت‌محور وزارت بهداشت، خدمات ارائه می‌کند.
 
مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: تمامی پیمانکاران بیمارستانهای تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تبادل داده با وزارت بهداشت از زیرساخت فراهم شده در دانشگاه استفاده می‌کنند. 
 
همچنین برای خدمات الکترونیک به پرسنل، اعضای هیئت علمی و دانشجویان نیز سامانه‌های متعددی داریم که به دلیل ملاحظات امنیتی در داخل دانشگاه میزبانی می‌شود. طی یکسال اخیر زیرساخت سخت‌افزاری و امنیتی با حمایت ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر پازوکی به نسل جدید سرورها ارتقا یافته و به فایروال مجهز شد و همچنین فضای فیزیکی دیتاسنتر نیز ساخته و تجهیزات به فضای جدید منتقل شد. دیتاسنتر جدید دانشگاه در تیرماه سال جاری افتتاح شد.
 
مهرشاد گفت: با دستور اکید و حمایت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تمامی مسائل پدافندی با اولویت پیگیری می‌شود. در حوزه پدافند غیرعامل سایبری شرح وظایفی به مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به عنوان رئیس کارگروه گروه پدافند غیرعامل سایبری ابلاغ شده است که در حال اجرای آن‌ها هستیم. همچنین در راستای مصون سازی و حفظ پایداری زیرساخت‌های حیاتی دانشگاه در حوزه سایبری علاوه بر استفاده از ابزارهای کاربردی و نظارتی، تمامی فرایندهای ارائه خدمت نیز الکترونیک شده است. 
 
وی افزود: داده‌های حساس دانشگاه علوم پزشکی ایران روی سرور‌ها به زونهای مختلف تفکیک شده و الزامات پدافندی درخواستی در چک لیست‌های امنیتی سازمانهای متولی، مراعات شده است.
 
مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: با همکاری نزدیک پیمانکاران و کارشناسان واحد فناوری اطلاعات، در سطح ستاد دانشگاه و تمامی مراکز تحت پوشش، به صورت مستمر عملکرد تجهیزات و نرم‌افزارهای امنیتی کنترل می‌شود و طی بازدید‌های دوره‌ای برنامه ارتقای هر مرکز نیز جداگانه پیگیری می‌شود.
 
وی گفت: برای انجام شرح وظایف ابلاغی، موضوع استاندارد‌سازی به عنوان یکی از محورهای اصلی در حوزه پدافند سایبری درحال پیگیری است و برنامه‌ریزی‌های لازم در این باره انجام شده است.
 
مهرشاد افزود: درخصوص دسترسی‌ها اقداماتی در دو سطح فنی و مدیریتی صورت گرفته است. در حوزه فنی برای دسترسی امن به سرورها راهکارهای مبتنی بر تکنولوژیهای روز به‌کارگیری شده است و همچنین دسترسی‌ پیمانکاران و کارشناسان به سرورها ثبت و ضبط می‌شود. همچنین در حوزه مدیریتی، دستورالعمل‌هایی تهیه شده است که کاربران ملزم به مراعات آن هستند.
 
مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: تعهدنامه عدم افشای اطلاعات هم در سه سطح پرسنل، متقاضیان داده و پیمانکاران تهیه کردیم که هم اکنون در کارگروه اخلاق پزشکی در حال بررسی است و بعد از نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.
 
وی گفت: برای آموزش پرسنل دانشگاه و پیمانکاران مرتبط، در سطح گسترده برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم دانش و مهارت آن‌ها را ارتقاء دهیم؛ این آموزش‌ها برای کارشناسان فناوری اطلاعات با برپایی یکسری کارگاه‌ها و وبینیار‌ها شروع شده است و با جدیت در نیمه دوم سالجاری ادامه خواهد یافت.
 
مهرشاد اظهار داشت: دیتا سنتر فعلی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در یکسال اخیر به‌روز شد و زیرساخت‌های آن ارتقا پیدا کرد؛ پاسخگوی نیاز فعلی دانشگاه است. اما با نگاه رو به آینده، با توجه به اینکه حجم و تعداد سرویس‌های الکترونیک دانشگاه با سرعت بالایی در حال افزایش است فضایی با متراژ حدود 400 متر برای ساخت دیتاسنتر استاندارد در نظر گرفته شده و درصورت تامین بودجه طی 6 ماه تا یکسال آینده عملیات عمرانی آن به پایان می‌رسد. با راه‌اندازی این دیتاسنتر درکنار تامین نیازهای روبه رشد دانشگاه، امکان درآمدزایی نیز در دو بخش خدمات زیرساختی و سرویس‌های سلامت‌محور فراهم می‌شود. 
 
وی گفت: طراحی و مشاوره ساخت دیتاسنتر از طریق برون‌سپاری و مطابق روال قانونی به پیمانکار واجد شرایط که مورد تایید سازمان پدافند غیرعامل است واگذار شده است.
 
مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر تجهیز زیرساختها و تامین امنیت سامانه‌ها، برای اعمال درست سیاست‌های پدافندی، لازم است در زمینه ارتقاء سواد دیجیتال منابع انسانی، اقدامات لازم را انجام دهیم، زیرا تکنولوژیهای حوزه فناوری اطلاعات به صورت مستمر به روز شده و در حال تغییر است و پرسنل سازمانها باید متناسب با این تغییرات دانش به‌روز و مرتبط را کسب نمایند. با توجه به توسعه هوش مصنوعی در دنیا، شتاب این تغییرات بسیار بیشتر شده و باید در زمینه مزایا و معایب آن اطلاع رسانی کافی صورت گیرد تا با کمترین تبعات، از مزیت‌های آن بهره‌برداری کنیم و متضرر نشویم.
 
پایان مطلب//

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 37513
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید