• 1401/08/23 - 10:35
  • - تعداد بازدید: 649
  • - تعداد بازدیدکننده: 642
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم:

افراد میانسال برای کنترل قندخون به پزشک مراجعه کنند/ دیابت، بیماری بدون علامت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به بی علامت بودن بیماری دیابت، تاکید کرد: افراد میانسال برای بررسی قند خون حتما به پزشک مراجعه کنند.

7414.mp3 افراد میانسال برای کنترل قندخون به پزشک مراجعه کنند/ دیابت، بیماری بدون علامت
دکتر سیدحسین صمدانی فرد؛ فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به هر علتی قند خون در بدن فرد از حد طبیعی بالاتر برود، بیماری دیابت اتفاق می افتد.
وی با اشاره به انواع بیماری دیابت، گفت: در دیابت نوع یک، سلول‌های سیستم ایمنی بدن به‌تدریج سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده را از بین می‌برند و در نتیجه لوزالمعده نمی تواند برای کنترل قند خون انسولین کافی به جریان خون آزاد کند.
صمدانی فرد با بیان اینکه نود درصد بیماران دیابتی مبتلا به نوع دو دیابت هستند، افزود: عوامل ژنتیکی، بدخوراکی، چاقی، عدم تحرک و فشارهای روانی رفته رفته موجب افزایش قند خون شده و فرد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.
وی ادامه داد: دیابت بارداری نیز نوع دیگری از دیابت است که علت آن هورمون های ترشح شده از جفت است که اثرات ضد انسولینی دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: بیماری دیابت بی علامت است، به همین منظور افراد از میانسالی باید به پزشک مراجعه کنند تا قند خون آنها بررسی شود.
وی با بیان اینکه بی علامتی دیابت باعث شده، خیلی مواقع افراد با شروع عارضه به پزشک مراجعه کنند، افزود: پر ادراری یا احساس تشنگی از علایم دیابت هستند اما خیلی علائم شایعی نیستند، به همین دلیل باید بیماری از طریق آزمایش تشخیص داده شود.
وی یادآور شد: دیابت به طور کامل درمان نمی شود، اما قابل کنترل است؛ داروهای بسیار زیاد و خوبی در کشور برای کنترل دیابت وجود دارد البته رژیم های غذایی، پیاده روی، محدود کردن مصرف شیرینی جات نیز به کنترل دیابت کمک می کنند.
هفته دیابت از  شنبه بیست و یکم آبان ماه آغاز شده؛ آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم، آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده، با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم، آموزش دیابت، خود مراقبتی، آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال، آموزش دیابت، ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت و آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه‌ها عناوین روز های هفته دیابت در سال 1401 هستند.
 
پایان مطلب//
  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 7414
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
المیرا ترنیان
خبرنگار:

المیرا ترنیان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید