• 1402/08/08 - 12:14
  • - تعداد بازدید: 580
  • - تعداد بازدیدکننده: 553
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران:

ایران در تولید علم «جراحی چاقی» جایگاه سوم جهان است/ دو روش «جراحی چاقی» دنیا به نام «ایران»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در زمینه "جراحی چاقی" ایران در جایگاه سوم جهان قرار دارد، گفت: در این راستا دو تکنیک جراحی چاقی نیز به همت جراحان ایرانی در دنیا ثبت و در کشورهای قاره آفریقا و اروپا در حال انجام است.

37670.mp3 ایران در تولید علم «جراحی چاقی» جایگاه سوم جهان است/ دو روش «جراحی چاقی» دنیا به نام «ایران»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست خبری تشریح مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در درمان چاقی و جراحی درون‌بین عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان متولی سلامت جامعه، دستاوردهای زیادی نیز با وجود تحریم‌ها داشتند و کشور ایران نیز در منطقه از برترین‌های آموزشی و پزشکی به حساب می‌آید.

 

وی ادامه داد: همچنین در برخی دستاوردها جایگاه ایران در رتبه‌های جهانی تعریف می‌شود که یکی از این دستاوردها در زمینه درمان و جراحی چاقی است زیرا مقوله چاقی یکی از مهمترین دغدغه‌های سلامت در همه کشورها است و دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال 1386 تاکنون بیش از یک صد فلوشیب در این رشته تخصصی تربیت کرده است که برخی از آنها از کشورهای خارج از ایران بوده و این مسئله آموزشی در مرجعیت علمی ایران نقش پررنگی دارد.

 

پازوکی با اشاره به اینکه در فدراسیون جراحی چاقی دنیا بالغ بر 80 کشور عضو هستند و جراحان ایرانی جایگاه ویژه ای در این فدراسیون دارند، گفت: در سال 2109 دکتر شوالیه رئیس اسبق این انجمن عنوان کرده بود که ایران در جایگاه هشتم دنیا در درمان و جراحی چاقی قرار دارد و در سال گذشته نیز رئیس این انجمن جهانی اعلام کرد که ایران هم اکنون بعد از آمریکا و چین سومین کشور در تولید علم و مقاله در حوزه درمان و جراحی چاقی و متابولیک است و دو تکنیک در این زمینه نیز به همت جراحان ایرانی در دنیا ثبت و در حال حاضر در کشورهای دیگر انجام می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه محققین ایران در کنار تلاش علمی دارای بصیرت و رسالت انسانی نیز هستند به مقوله جنگ در فلسطین نیز پرداخت و افزود: در روزهای نخست جنگ رژیم صهوینستی و فلسطین انجمن جهانی جراحی چاقی، یک بیانیه در دفاع از جراحان چاقی رژیم صهوینستی صادر کرد که با اعتراض ما و کشورهای اسلامی این بیانیه تغییر و در دفاع از همه افراد بی‌گناه در این جنگ که شامل پزشکان فلسطینی نیز بود، اصلاح شد.

 

**دو روش جراحی "چاقی" دنیا به نام "ایران"

در ادامه این نشست خبری دکتر محمد کرمان ساروی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مقالات مرجع در فدراسیون جهانی جراحی چاقی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایران است وامروز در زمینه درمان و جراحی چاقی و در تهیه راهنماهای بالینی؛ جراحان ایرانی نقش کلیدی دارند.

 

کرمان ساروی با بیان اینکه در سال گذشته ۸ هزار جراحی چاقی ثبت شده در حالی‌که این عدد سه تا چهار برابر است، افزود: درمان و جراحی چاقی دارای سه روش است که مهمترین و رایج ترین روش از سوی دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد و در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین دو روش مهم جراحی چاقی نیز به همت جراحان ایرانی در دنیا ثبت و هم اکنون در برخی کشورهای قاره آفریقا و اروپا در حال انجام است.

 

** جراحی چاقی به تنهایی اثر گذار نیست

در ادامه این نشست خبری شهاب شهابی رئیس فدراسیون جراحان جوان چاقی آسیا نیز با اشاره به نقش مرجعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران در تولید علم و انتشار مقالات این رشته در دنیا گفت: هم اکنون بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از اطلاعات ۷۰ هزار بیمار در حوزه درمان و جراحی چاقی ثبت شده است که می‌تواند در زمینه پیشگیری از چاقی که از مهمترین عوامل مرگ و میر است، جلوگیری کند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ جراحی چاقی به تنهایی اثر گذار نیست و باید تغذیه فرد و سبک زندگی افراد نیز مورد توجه قرار گرفته شود، افزود: هم اکنون بیش از یک صد فلوشیپ جراحی چاقی و درون بین فعالیت دارند زیرا درمان و جراحی چاقی نیازمند تیم چند تخصصی است.

 

** روش بوتاکس "معده" مورد تایید نیست

همچنین در ادامه فولاد اقبالی رئیس مرکز تحقیقات جراحی عمومی و استاد جراحی چاقی در پاسخ به پرسشی در زمینه رایج شدن روش بوتاکس معده عنوان کرد: روش بوتاکس معده برای درمان چاقی وجهه علمی ندارد و گزارش های متعددی از سوراخ شدن معده و اثنی عشر ثبت شده است، بنابراین به هیچ عنوان این روش از نظر فدراسیون جراحی چاقی مورد تایید نیست.

 

** درمان چاقی یعنی جلوگیری از شیوع سرطان‌ها

دکتر فهیمه یاری قلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن در دنیا و به‌خصوص در بین زنان بسیار زیاد است، افزود: چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری سرطان دارد و هرچه در این زمینه تلاش شود برای جلوگیری از بیماری‌های دیگر مفید خواهد بود، بنابراین آگاهی و ارتقای سواد سلامت مردم بسیار اهمیت دارد.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 37670
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید