• 1402/06/30 - 19:38
  • - تعداد بازدید: 345
  • - تعداد بازدیدکننده: 328
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

ایران پیشرو در دانش و اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد

رئیس شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد گفت: کشور ما از کشورهای پیشرو در زمینه دانش و اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد است. ما در این زمینه در سطح بین‌المللی مطرح هستیم و اقدامات و دانش ما مورد تایید انجمن جهانی حوزه اعتیاد است. 

20359.mp3 ایران پیشرو در دانش و اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران دکتر محمدتقی جغتایی _ رئیس شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد، گفت: کشور ما از کشورهای پیشرو در زمینه دانش و اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد است. ما در این زمینه در سطح بین‌المللی مطرح هستیم و اقدامات و دانش ما مورد تایید انجمن جهانی حوزه اعتیاداست. 
وی از اعتیاد به عنوان یک معضل زیستی، روانی و اجتماعی یاد کرد و افزود: در سال‌های اخیر از اعتیاد به عنوان مهم‌ترین معضل اجتماعی یاد می‌شود. 
رئیس شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد همچنین به تاثیر شیوع کرونا و میزان مصرف مواد مخدر پرداخت و اظهار کرد: در سال‌های گذشته که کشورهای جهان با موضوع شیوع بیماری کووید۱۹ مواجه بودند، مطالعه‌ای درباره ارتباط مصرف مواد مخدر و شیوع این بیماری در ۷۷ کشور جهان انجام شد و نتایج این مطالعات نشان داد میزان مصرف و تعداد مبتلایان در این دوره زمانی روندی افزایشی پیدا کرده است. 
به گفته وی از مهم‌ترین علل افزایش مصرف می‌توان به عوارض رکود اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی، خانه‌نشینی افراد، استرس از ابتلا به کرونا و مشکلات روانی یا آسیب‌های روحی ناشی از مرگ خانواده و دوستان اشاره کرد. 
جغتایی در خاتمه بر لزوم توجه به معزل اعتیاد تاکید کرد و گفت: این مهم باید از اولویت اول نظام سلامت باشد و به موضوع پیشگیری از اعتیاد توجه ویژه‌ای شود. 
 دکتر رضا دانشمند دبیر علمی شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد، گفت: خوشبختانه علی‌رغم فاصله زمانی کوتاهی که از فراخوان ارسال مقاله برای کنگره می‌گذشت؛  ۵۰۰  مقاله برای ما ارسال شد که ۲۵۰ مقاله از میان آنها پذیرفته شد. 
وی با اشاره به اینکه این مقالات طی سه روز کنگره ارائه شده است، ادامه داد: از موضوعاتی که در این کنگره به آنها پرداخته می‌شود، می‌توان به موضوعات پایه، بالینی، آموزش در مقوله پیشگیری از مصرف از طریق  رسانه‌ها، گروه‌های اجتماعی، علوم ورزش و موارد دیگر اشاره کرد. 
وی با اشاره به ارائه پنلی درباره روش‌های کاهش آسیب و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزه اعتیاد تصریح کرد: به مقالات برتر در مورد پیشگیری از مصرف ،سخنرانی‌ها و پوسترهای برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد. 
دبیر علمی شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد، اظهار کرد: همچنین جایزه‌ ویژه‌ای به نام «دکتر رزاقی» برای نکوداشت وی که معلمی برجسته با تصمیم گیری‌های خالصانه و قاطعانه در حوزه سیاستگذاری و پیشگیری از مصرف مواد مخدر بودند به نفر برگزیده از طرف کنگره تقدیم خواهد شد. 
 
در ادامه این مراسم علیرضا کاظمی _ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع اعتیاد را یکی از چهار بحران بزرگ بشری خواند و گفت: چهار بحرانی که از اساسی‌ترین آنها می‌توان به فقر، شکاف طبقاتی، تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، بحران زیست محیطی و بحران اعتیاد اشاره کرد. 
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره اعتیاد، تصریح کرد: آیت الله خامنه‌ای از اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی یاد می‌کنند که تهدیدی برای جامعه و نظام است. همچنین رهبر اعتیاد را در راس مشکلات اجتماعی می‌دانند که پیامدها و مشکلات مصرف آن در هر جای دنیا مشهود است. رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که مصرف مواد مخدر در اقتصاد، امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیامدهای سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کند که سبب از پست رفتن سرمایه‌های کشور می‌شود و خانواده‌های مبتلایان به اعتیاد هم از این آسیب‌ها به دور نیستند.
او همسر‌آزاری، طلاق، کودک آزاری، قتل عمد، نزاع و جرایم مالی مرتبط با حوزه مواد مخدر را از پیامدهای اجتماعی مصرف مواد مخدر برشمرد و تاکید کرد: کسب دانش و پژوهش در کاهش مصرف مواد مخدر نقش بسزایی دارد. سوداگران امروزه با درآمدهای هنگفتی که از راه فروش مواد مخدر به دست می‌آوردند باعث بالابردن میزان مصرف در جامعه می‌شوند و نبود دانش به این مسئله دامن می‌زند تا جایی که روزانه مصرف‌کنندگان بیشتری در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. 
وی درباره حاکمیت فضای مجازی در تعیین الگوی مصرف، میزان مصرف و حتی نوع مواد مخدر مصرفی اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد بالا رفتن مصرف کانابیس‌ها هستیم و فضای مجازی حتی الگوی جنسیتی و سنی مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
وی تصریح کرد: تربیت نیروی متخصص، ایجاد رشته‌های دانشگاهی در حوزه پژوهش و درمان و راه اندازی دانشکده‌های ویژه‌ای در این حوزه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ما نیاز داریم تنفر عمومی درباره مصرف مواد در سطح جامعه افزایش یابد که این با همکاری متخصصین امکان پذیر است بنابراین؛ باید بکوشیم آگاهی مردم را بالا ببریم. 
در خاتمه این برنامه نیز مهری سادات موسوی _ سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره فعالیت‌های سازمان بهزیستی در بحث اعتیاد توضیح داد و گفت : ما در سازمان بهزیستی در صدد هستیم به رویکرد اجتماع محور بیشتر بپردازیم. 
او همچنین درخصوص مراکز ترک اعتیاد و اقدامات حمایتی این سازمان برای ترک مبتلایان توضیحاتی ارائه کرد. 
گفتنی‌است افتتاحیه شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد با حضور مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر ، سازمان بهزیستی و اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی ایران روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. 
پایان مطلب
  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 20359
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
سارا حجازی
خبرنگار:

سارا حجازی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید