• 1402/11/01 - 13:06
  • - تعداد بازدید: 280
  • - تعداد بازدیدکننده: 269
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
معاون وزیر بهداشت خبر داد:

راه‌اندازی رشته دیپلماسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1403

معاون وزیر بهداشت از راه‌اندازی رشته دیپلماسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1403 خبر داد و گفت: این دانشگاه در جذب دانشجوی بین الملل از پیشگامان دانشگاه‌های پزشکی کشور است.

322560.mp3 راه‌اندازی رشته دیپلماسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1403

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست دیپلماسی سلامت در این دانشگاه با اشاره به اهمیت دیپلماسی سلامت در دنیا عنوان کرد: پیشنهاد راه اندازی رشته دیپلماسی سلامت از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شده بود و با توجه به صدور مجوز برای این رشته و پس از تصویب راهنماهایی آموزشی آن، از سال 1403 رشته دیپلماسی سلامت در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

 

وی با اشاره به اهمیت انتخاب رایزن سلامت برای ایران در دیگر کشورها ادامه داد: بین المللی‌سازی آموزش نیز یکی از اهداف ده‌گانه گسترش عدالت از سوی وزارت بهداشت است، براین اساس جذب دانشجوی بین الملل در کنار فواید درآمدزای باعث تبادل علمی نیز خواهد شد، زیرا این دانشجویان در آینده سفیران کشورمان در کشورهای خود خواهند بود و در زمینه تقویت مرجعیت علمی تاثیر به‌سزایی دارد.

 

باقری‌فرد در ادامه با اشاره به رشد چند برابری پذیرش دانشجوی بین الملل از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقایسه با دانشگاه‌های پزشکی کشور عنوان کرد: این دانشگاه در این زمینه جزو پیشگامان در بین دانشگاه‌های کشور است، همچنین هم اکنون هشت‌هزار و 200 دانشجوی بین الملل از 50 کشور دنیا در ایران تحصیل می‌کنند.

 

وی با اشاره به فعالیت 70 دانشگاه پزشکی دولتی و 90 دانشگاه آزاد و غیر دولتی در حوزه پزشکی گفت: هم اکنون 250 هزار دانشجوی در رشته‌های پزشکی به همراه بیش از 22 هزار عضو هیئت علمی که نیمی از آنها بالینی هستند در کشور فعال بوده و بیش از 4 هزار رشته مقطع پزشکی در کنار 150 رشته بالینی در ایران وجود دارد و می‌توان به جرات عنوان کرد تقریبا رشته‌ای در دنیا وجود ندارد که در ایران وجود نداشته باشد.

 

باقری‌فرد با اشاره به اینکه بین المللی سازی یک مهارت و علم است و تاکنون سه کارگاه در این زمینه از سوی وزارت بهداشت برگزار شده است، افزود: برای بین المللی سازی باید از دربان ورودی دانشگاه تا کارشناس و اساتید در این زمینه دانش خود را ارتقاء دهند.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خاتمه عنوان کرد: با این وجود برخی مسائل کنسولی برای ورود و خروج دانشجویان بین الملل باید در کشور برطرف شود.

 

مقتدایی: تربیت دیپلمات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

همچنین در این نشست دکتر مهدی مقتدایی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: این معاونت در راستای اهداف دانشگاه 8 سلسله نشست‌ برنامه ریزی کرده است که پس از نشست نخست که در خصوص مارکتینگ در حوزه بین المللی‌سازی بود، این نشست با عنوان دیپلماسی سلامت به عنوان نشست دوم برگزار می‌شود تا فرصتی برای تبادل نظرات و انتقال تجربیات در این زمینه فراهم شود.

 

وی ادامه داد: حوزه سلامت جزو مباحث مهم بین المللی بوده و هم اکنون 90 سازمان بین المللی در حوزه سلامت فعالیت دارند. جمهوری اسلامی نیز باید با تربیت دیپلمات‌های سلامت بتواند نقش ویژه ای در زمینه دفاع از حقوق ایران در سازمان‌های بین المللی با محوریت سلامت ایفاء کند و طبیعی است فردی که می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند باید دانش حوزه دیپلماسی و همچنین علم سلامت را فراگیرد.

 

مقتدایی خاطرنشان کرد: مجوز رشته دیپلماسی سلامت از سوی وزارت بهداشت صادر شده است و دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقطع دکتری تخصصی (phd) دانشجو جذب خواهد کرد. همچنین راهنماهایی آموزشی این رشته جدید نیز طراحی و آماده تصویب است.

 

رواقی: هماهنگی استاندارها با روسای دانشگاه‌های پزشکی در سلامت مردم تاثیر بالایی دارد

 

در ادامه این نشست دکتر حمید رواقی مشاور دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت با تبیین موضوع سلامت در همه سیاست‌ها عنوان کرد: دیپلماسی سلامت فراتر از مرزها تعریف می‌شود و حوزه سلامت صرفا مختص به وزارت بهداشت نیست و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر نیز نقش دارند. براین اساس مولفه‌های متعددی نیز در دیپلماسی سلامت براساس تصمیمات و اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر دارد.

 

وی با اشاره به اهمیت تصمیمات سیاست‌گذاران در سلامت مردم، گفت: سیاست‌گزاری‌ها در زمینه جاده‌ها، خودروسازی و پاکی هوای سالم که در سلامت مردم نقش مهمی دارد با مسئولین است و باید سیاست‌گذاران، مسئولیت تصمیمات خود را نیز براساس اهداف توسعه پایدار بپذیرند.

 

رواقی با اشاره به اینکه نداشتن بیماری، صرفا سلامت نیست و سلامت به معنای صحیح، معنای سلامت اجتماعی، روان و جسم را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: به طور مثال نقش یک استاندار در هماهنگی نهاد و سازمان‌های متعدد هر استانی برای ارتقای سلامت حتی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی آن استان نیز بیشتر است، زیرا روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی قدرت اختیارات هماهنگی در تمام استان را ندارند، بنابراین برای ارتقای حوزه سلامت در وهله نخس باید حاکمیت از جمله رئیس جمهور و وزرا به مقوله سلامت اهمیت دهند تا هر سازمانی برای انجام هر تصمیمی تاثیرات سلامت محور آن اقدام را نیز لحاظ کند.

 

آقایی: ترکیه با 9 سال میزبانی از مهاجران 37 میلیار دلار مطالبه کرد/ ایران 40 سال میزبان مهاجران است

 

در ادامه این نشست دکتر عسگر آقایی مسئول دفتر سلامت مهاجرین دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تبیین موضوع دیپلماسی سلامت با تمرکز بر سلامت مهاجرین گفت: براساس آمارهای بین المللی هم اکنون یازده کشور درگیر جنگ‌ها بوده و بیش از یک میلیارد جمعیت در دنیا نیز در حال جابه‌جایی و مهاجرت هستند.

 

وی ادامه داد: ایران چهار دهه میزبان مهاجران افغانستانی بوده است و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز آمار رسمی جمعیتی برابر با 800 هزار مهاجر را تحت پوشش خدمات خود دارد، براین اساس در این دانشگاه دفتر سلامت مهاجرین راه اندازی شده است.

 

آقایی با اشاره به آمار رسمی 4.5 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران گفت: البته این آمار رسمی است ولی براساس آمارهای غیررسمی جمعیتی برابر با 10 تا 15 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند که این آمارهای متعدد نیز نشان از انسجام نداشتن آمارهای دقیق مهاجران در ایران است.

 

وی در مقایسه ای بین میزبانی و ارائه خدمات ایران و ترکیه به مهاجران کشورهای خود عنوان کرد: ایران حدود 4 دهه میزبان مهاجران افغانستانی بوده ولی ترکیه در حدود 8 تا 9 سال است که میزبان مهاجران است ولی در این مدت ترکیه امتیازات زیادی دریافت کرده است.

 

مسئول دفتر سلامت مهاجرین دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: به طور مثال ترکیه رقمی برابر با 37 میلیارد دلار از نهاد و سازمان‌های دنیا مطالبه کرده که رقمی برابر با 14 میلیارد دلار را برای هزینه مهاجران در کشور خود دریافت کرد، که این رقم 4 برابر بودجه کل بهداشت و درمان ایران است، درحالی‌که خدمات ایران به مهاجران گسترده و متعددتر از کشور ترکیه است.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 322560
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

تصاویر