• 1401/11/01 - 09:19
  • - تعداد بازدید: 572
  • - تعداد بازدیدکننده: 563
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

لزوم نگاه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا/ آثار سوء سخت‌گیری برای ارائه مجوز به تولیدات دانش‌بنیان

عضو هیئت علمی گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح فعالیت شرکت دانش‌بنیان "آواژن پویش" پرداخت و ضمن اشاره به مشکلاتی که برای فعالیت‌ها فناورانه وجود دارد، گفت: برای دریافت مجوزها، سخت گیری‌های زیادی وجود دارد و روند کسب مجوز به ویژه برای شرکت‌های فناور نوپا سخت است، آنهم در شرایطی که پس از کسب مجوز باید به فکر فروش و بازار باشیم.

10421.mp3 لزوم نگاه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا/ آثار سوء سخت‌گیری برای ارائه مجوز به تولیدات دانش‌بنیان

دکتر غلامرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: شرکت "آواژن پویش" با هدف تولید فناورانه از سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و از سال ۱۳۹۴ در قالب شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستیم. ما در حال حاضر بر تولید محصول پروتئین نوترکیب EGF ، تولیداتی در زمینه بیولوژی ملکولی، محصولات ضدعفونی کننده غیر الکلی و... فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ در پارک علم و فناوری البرز مستقر شدیم و تولید محصولات حوزه بیولوژی مولکولی را آغاز کردیم و خوشبختانه پس از مدتی تحقیق و توسعه؛ درحال حاضر حدود ۱۲۰ کد محصول در این بخش داریم و توانستیم تقریبا ۳۰ یا ۳۵ نوع محصول تولید کنیم و انشاالله به زودی تعداد دیگری هم به شمار تولیدات خود اضافه خواهیم کرد.

وی با اشاره به تولید ضدعفونی‌های غیرالکلی در شرکت "آواژن پویش"، تصریح کرد: این ضدعفونی کننده‌های غیر الکلی جزو نسل نوین ضدعفونی‌کننده‌ها است و این موضوع سبب شد تا به واسطه این فناوری بتوانیم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز شرکت خلاق دریافت کنیم.

او درباره سایر موفقیت‌هایی که به واسطه تولید این محصول به دست آمده است، اظهار کرد: این محلول ضد عفونی کننده را به همراه برخی دیگر از محصولات خود در سه نمایشگاه «ایران ساخت» ارائه کرده‌ایم و سرانجام از اواخر سال ۱۳۹۸ با شروع کرونا به شکل جدی برای کسب جواز محصول ضدعفونی کننده اقدام کرده و این محصول را وارد بازار کردیم.

او با اشاره به اینکه این محلول ضدعفونی کننده در ۳۰ ثانیه ویروس کرونا را از بین می‌برد، بیان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که ابتدای شیوع کرونا در تامین مواد ضدعفونی کننده وجود داشت این محصول بسیار کمک کننده بود و توانست بخش مهمی از نیاز افراد را تامین کند به شکلی که خط تولید آن را تا تولید ۷۰ تن در روز گسترش دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون حوزه بیولوژی مولکولی، توضیح داد: محصولات این بخش با مجوز برای کاربردهای تحقیقاتی در زمینه پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی تولید می‌شود و هنوز به شکل رسمی و گسترده وارد بازار نشده است. در این زمینه نیاز داریم تا در کنار یک مجموعه پرقدرت محصولات خود را وارد بازار کنیم.

طاهری تاکید کرد: با توجه به اینکه از دهه ۸۰ درحال کار بر این محصولات هستیم، مشاهده می‌کنیم تعداد شرکت‌هایی که بتوانند این محصولات را با کیفیت بالایی تولید کنند، کم است و این محصولات عمدتا از خارج از کشور وارد شده و در اینجا فقط بسته بندی می‌شوند که عمده این کار هم توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که ما کار را به شکل علمی پیش بردیم و کیفیت محصول برایمان بسیار اهمیت دارد زیرا سالیان طولانی کار تحقیق و توسعه انجام دادیم و سعی کردیم تا بر پایه دانش فنی، کار تیمی و رفع اشکال پیش برویم.

او ادامه داد: به همین دلیل است که اگر امروز می‌گوییم ما محصولی با کیفیت بالا تولید داریم یعنی شبانه روز روی آن کار کردیم و اکنون برای ورود به بازار و معرفی خوب نیازمند حمایت هستیم.

وی با اشاره به همکاری شرکت "آواژن پویش" با مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۹۴، تصریح کرد: امیدوارم حمایت از این محصولات تولید شده از طرف مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گیرد چون اگر این معرفی به خوبی انجام نشود، انگار تمام کار ما بی اثر بوده است. از سوی دیگر در تلاش هستیم تا بتوانیم با تیم‌های دیگر هم شبکه ارتباطی ایجاد کنیم تا محصول با قابلیت صادرات داشته باشیم؛ ما به محصول خود ایمان داریم اما یک دست صدا ندارد و نیازمند حمایت هستیم.

وی در خصوص گسترش‌ فعالیت‌هایی که در زمینه بیولوژی مولکولی انجام داده‌ است،‌ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم در حوزه محصولات بیولوژی مولکولی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کنیم و موافقت کار بر اولین شتاب دهنده تخصصی در حوزه بیولوژی مولکولی به اسم "ژنوتک" را کسب کردیم. بر این اساس تقریبا یک سال است که فراخوان‌های متعددی برای جذب تیم‌های استارت‌آپی داده‌ایم و چند تیم خوب جذب کردیم که به زودی محصولات این بخش جدید را هم معرفی خواهیم کرد.

او با اشاره به فعالیت شرکت "آواژن پویش" در زمینه تولید دارو، گفت: در حال انجام مطالعه و تحقیق برای تولید دارویی بر پایه نانو تکنولوژی برای دیابت نوع دو و بازیابی بافت پانکراس هستیم البته در این زمینه هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بخواهیم وارد کارآزمایی بالینی شویم.

وی افزود: دارویی دیگر نیز با پایه طبیعی داریم که امیدواریم منجر به تولید محصول شود. این دارو در قالب چندین طرح تحقیقاتی و کارآزمایی بالینی تعریف شده است به شکلی که به مرحله اخذ مجوز اخلاق هم رسیده‌ایم.

او درباره نحوه فعالیت بخش بیولوژی مولکولی در حوزه کشاورزی و دامپزشکی، تصریح کرد: در مورد محصولات کشاورزی و دامپزشکی باید بتوانیم قبل از هر کاری از این نمونه‌ها، مواد ژنتیکی به شکل منسجم استخراج کنیم تا در کارهای پایین‌ دستی استفاده شود. عمده محصولات ما در این بخش تحقیقاتی است.

وی افزود: در این زمینه در نظر داریم برای این محصولات مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی یا آی مد اخذ کنیم که آن وقت بتوانیم محصولات را در آزمایشگاه تشخیص طبی هم وارد کنیم. فعلا هدف ما بر مباحث تحقیقاتی است زیرا به نوعی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رشته‌های مرتبط به این محصولات نیاز دارند.

او درباره نحوه همکاری و تعامل با مرکز رشد و فناوری داشنگاه علوم پزشکی ایران، بیان کرد: از سال ۹۴ که همکاری ما آغاز شده است اتفاقات خوبی را با مرکز تجربه کردیم. مرکز رشد سعی کرده به این سمت حرکت کند که بتواند حمایت بیشتری از هسته‌های فناوری و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در مباحث اطلاع رسانی، سلامت دیجیتال، پدافند غیرعامل و... کمک کننده بوده است، تاکید کرد: در مورد حمایت‌های مالی، مرکز رشد از طریق صندوق سلامت برای تعدادی از شرکت‌ها از جمله ما توانسته‌اند، تسهیلاتی بگیرند البته هر چند که این تسهیلات کافی نبوده است اما توانست راهگشا باشد.

او با بیان اینکه کشش به سمت مباحث فناوری و تولید محصول نسبت به ۷ سال قبل با کمک مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران خیلی متفاوت شده است، گفت: نگاه فناورانه و کارآفرینی به خوبی تقویت شده است و می بینیم که دانشجویان به کسب تجربه در حوزه دانش علاقه‌مند هستند. به نظر می‌رسد چون این کارها گامی عملی است، به افزایش علم و دانش هم کمک می‌کند بنابراین؛ به طور کلی فکر می‌کنم حرکت مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران روبه جلو بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۱ مبنی بر «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، آیا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافته است یا خیر؟، بیان کرد: حمایت‌های بیشتری اعلام شد هرچند که ۱۰۰ درصد آنها اجرایی نشد. سمت دیگر موضوع به سازمان‌های دیگر باز می‌گردد به عنوان مثال در مورد سازمان غذا و دارو ما نیازمند ساز و کارهای بهتری هستیم تا مشکلات دریافت مجوز را برطرف کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: در این قسمت سخت گیری‌های زیادی وجود دارد و روند کسب مجوز به ویژه برای شرکت‌های فناور نوپا سخت است، آنهم در شرایطی که پس از کسب مجوز باید به فکر فروش و بازار باشیم. کار کردن روی محصول انرژی و دانش فنی می‌خواهد و برای به ثمر رسیدن نتیجه‌ها باید نگاه ویژه به شرکت‌های نوپا وجود داشته باشد.

وی افزود: شرکت‌های زیادی دیدم که سالیان زیادی تلاش کردند اما بعد از مدتی به این احساس رسیدند که انگار کارهایشان بی نتیجه است بنابراین؛ با افزایش حمایت‌ها و کاهش مشکلاتی که در زمینه مجوزها وجود دارد باید به شرکت‌ها کمک کرد زیرا وقتی جوان ببیند کارش به ثمر نشسته است، انگیزه می‌گیرد.

او تاکید کرد: محصولات ما پتانسیل صادرات هم دارند اما یکی از مشکلات این است که تا مجوز نگیریم بحث صادرات هم منتفی است. در مورد محصولات مولکولی چون دانش فنی را خودمان تولید کردیم، قیمت تمام شده حتی نسبت به محصولات چینی خیلی پایین است و این سبب رقابتی شدن محصول ما می شود ولی اول به بازار داخلی و سپس صادرات فکر می‌کنیم البته به شرط آنکه گرفتن مجوز و فروش محصول راحت‌تر شود.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 10421
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
پریسا سیدیان
خبرنگار:

پریسا سیدیان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید