• 1402/10/28 - 15:08
  • - تعداد بازدید: 79
  • - تعداد بازدیدکننده: 76
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در بیانه روز ملی هوای پاک رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران:

هوای پاک "مسئول پاسخگو" شهروند مسئول

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز ملی هوای پاک با تأکید بر رعایت الزامات زیست محیطی هوای پاک، از معاونین، مدیران و کارکنان این دانشگاه نوشت: توجه ویژه به این مهم را در برنامه های عملیاتی و راهبردی این دانشگاه و همچنین از مراکز تحقیقاتی به ویژه" مرکز تحقیقات آلودگی هوا " برای حرکت در مسیر توسعه پایدار و توجه هرچه بیشتر به مقوله حیاتی محیط زیست، بالأخص امر مهم آلودگی هوا را خواستارم.

322447.mp3 هوای پاک "مسئول پاسخگو" شهروند مسئول
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی به مناسبت روز ۲۹ دی روز ملی هوای پاک نوشت: صنعتی شدن جوامع و استفاده گسترده از انرژی های فسیلی موجب آلودگی شدید هوا در سطح جهانی شده و علاوه بر به خطر انداختن محیط زیست اثرات مخربی بر مسائل اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده است.
 
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا در هر دقیقه جان ۱۳ نفر را در سراسر جهان می گیرد (حدود 7 میلیون مرگ در سال). براساس اصل پنجاهم قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی حق برخورداری از محیط زیست سالم و هوای پاک از ارکان مهم حقوق جامعه بوده، بنابراین تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با این امر، ملزم به رعایت قوانین، مقررات و الزامات این حوزه در راستای ارتقا مستمر وضعیت محیط زیست بر اساس الگوهای توسعه پایدار خواهند بود.
 
 
از این رو روز 29 دی ماه با هدف برانگیختن حساسیت اقشار مختلف جامعه به عنوان "روز ملی هوای پاک" نامگذاری شده است تا با جلب مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی‌های بین بخشی، یک گام فرهنگی در جهت رفع معضل آلودگی هوا برداشته شود. 
 
 
در این راستا دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان پرچم دار دانشگاه نسل نو با آگاهی کامل از مأموریت ذاتی خود شعار "تولید دانش بومی و تبدیل علم به عمل، توام با خلق ارزش و ثروت" را یکی از رویکردهای اصلی نقشه راه تولید علم و فناوری خود قرار داده و می کوشد تا با برنامه‌ریزی مدون و با همکاری و ارائه مشاوره به شرکت های صنعتی و تولیدی در راستای رفع مشکلات کلان شهرها و بهبود مستمر شاخص های زیست محیطی قدم بردارد و به طور عملیاتی در کاهش آلودگی های شغلی، زیست محیطی و دست یابی به هوای پاک با سیاست گذاران کلان کشور همکاری کند تا به لطف فناوری‌های نوآورانه‌ای نسل‌های آینده محیط زیستی سالم‌تری داشته باشند.
 
 
پیشرفت‌های اخیر در حل چالش جهانی آلودگی هوا نظیر استفاده از تکنیک‌های بیوفیلتراسیون و فناوریهای نوین و پیشرفته پلاسمای سرد و فناوری نانو عمدتا با الهام از طبیعت به دست آمده است. به علاوه، توسعه خودروهای الکتریکی و راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار نشان می‌دهد که با استفاده از تحقیقات هدفمند، تولید تجهیزات سازگار با محیط‌زیست امکان پذیر است.
 
به طور یقین سرمایه‌گذاری هدفمند و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و همکاری تنگاتنگ سازمان ها و دستگاه های اجرایی و نظارتی در دستیابی به هوای پاک موثر خواهد بود.
 
 
در این راستا دانشگاه علوم پزشکی ایران با رعایت اصل کلیدی" توسعه تحقیقات مسئله محور و پاسخگو " با تمرکز بر "انسان، محور توسعه پایدار"  بر حمایت و هم افزایی موارد زیر در سال جاری و آتی تاکید داشته و خواهد داشت. 
 
 
۱- توجه و تمرکز ویژه اعضای هیئت علمی و محققین بر محورهای آموزشی-تحقیقاتی با رویکرد تغییر نگرش در راستای " کاهش مصرف انرژی به معنی کاهش آلودگی هوا"
 
۲- جلب مشارکت فعال همه کارکنان، دانشجویان و مدیران اجرایی خانواده بزرگ دانشگاه در تحقق الزامات و ملاحظات  قانون هوای پاک " قانون نفس"
 
۳- ایجاد انگیزه و دغدغه خود کنترلی فرایندهای تحت پوشش کارکنان و مسئولین واحدهای آموزشی و پژوهشی همانند تأسیسات گرمایشی و سرمایشی در غالب تکلیف و مسئولیت مشترک " الزام به اجرای مدیریت سبز در دانشگاه " 
 
۴- توجه ویژه به  سهم تحقیقات کاربردی و مسئله محور تمام دانشکده ها ، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان در موضوعات شناسایی و کنترل کانون های مولد آلودگی هوا "رویای دستیابی هوای پاک یک مسئولیت اجتماعی در پژوهش ماست"
 
اینجانب با گرامیداشت روز 29 دی ماه "روز هوای پاک"، با تأکید بر رعایت الزامات زیست محیطی هوای پاک، از معاونین، مدیران و کارکنان دانشگاه، توجه ویژه به این مهم را در برنامه های عملیاتی و راهبردی دانشگاه و همچنین از مراکز  تحقیقاتی  به ویژه" مرکز تحقیقات آلودگی هوا " حرکت در مسیر توسعه پایدار و  توجه هرچه بیشتر به مقوله حیاتی محیط زیست، بالأخص امر مهم آلودگی هوا را خواستارم.
  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 322447
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour