• 1401/11/02 - 21:57
  • - تعداد بازدید: 648
  • - تعداد بازدیدکننده: 624
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در کارگاه آموزشی مهارت فرزند پروری مطرح شد:

نقش مهم والدین در شکل گیری نگرش های اساسی فرزندان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت فرزند پروری در دوران کودکی گفت: والدین در شکل گیری نگرش های اساسی در فرزندان نقش مهمی دارند.

10552.mp3 نقش مهم والدین در شکل گیری نگرش های اساسی فرزندان

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر غزاله زرگری نژاد در کارگاه آموزشی روز یکشنبه 2 بهمن 1401 به تشریح چالش های فرزند پروری پرداخت و بیان کرد: باید بیاموزیم در مواجهه با نیاز کودکان چگونه برخورد کنیم و توجه مفید و مثمرثمر داشته باشیم.

دکتر زرگری نژاد اظهار کرد: فراگیری سبک های فرزند پروری از سوی والدین منجر به ایجاد نگرش های اساسی مثبت درفرزندان می شود.

وی با اشاره به تاثیر فرزند پروری در ارتقاء و رشد شخصیتی فردی، افزود: والدین از طریق مجاری الگوسازی می توانند رفتارهای مشاهده ای را در فرزندان تقویت کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان عنوان کرد: تجربیات و برداشت های اول در ارتباط و مواجهه با دیگران تاثیر بسزایی دارند.

دکتر زرگری نژاد تصریح کرد: رفتارها و کلام های والدین به عنوان مرجع به‌ کودکان منتقل می شود‌؛ البته انتظار زیاد خانواده منجر به بروز رفتارهای افراطی در فرزندان می شود.

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: نیازهای روانشناختی کودکان آن دسته از نیازها هستند که سلامت روان آنها را حفظ کند و شامل رابطه ایمن و پذیرش، آزادی در بیان نیازها، تفریح، محدودیت‌های معقول و فعالیت های گروهی است.

زرگری نژاد، مولفه های فرزند پروری سازنده را برشمرد و افزود:  سبک های قاطعانه، مستبد، آسان گیر و کناره گیر از انواع سبک های فرزند پروری است.

وی افزود: در سبک قاطعانه، انتظارت به صورت شفاف بیان می شود و از سوی والدین، قانون گذاری هم وجود دارد و می توان گفت این روش، موفق ترین مدل فرزند پروری است.

زرگری نژاد با بیان روش های ساده برقراری ارتباط مثبت، گفت: توجه مثبت، تحسین، تماس های لمسی مثبت، یادآوری رفتارهای مناسب قبلی، گفتگو، شوخی های خوشایند و زمان کیفی از مهم ترین این روش ها است و باید توجه داشت نسبت به رفتارهای مثبت کودکان، بیان توصیفی داشته باشیم تا این رفتارها در آنها تقویت و تکرار شود.

وی، عوامل موثر بر مشکلات رفتاری کودکان و خطاهای تربیتی را بیان کرد و افزود: توجه به رفتار منفی و تقویت آن، پاداش های اتفاقی برای رفتار منفی، تله های نردبانی، توجه ناکافی به رفتار مطلوب، تنبیه های نامناسب از جمله این عوامل هستند.

از دیگر محورهای مطرح شده در کارگاه آموزشی مهارت فرزند پروری می توان به تعامل و ارتباط والد، مهارت های فرزند پروری، اصول و شیوه تقویت رفتار مطلوب و مدیریت رفتارهای نامناسب کودکان اشاره کرد.

دکتر فاطمه رضوان مدنی- مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در امور زنان و خانواده در بخش ابتدایی کارگاه آموزشی مهارت فرزند پروری به اهم فعالیت های این حوزه پرداخت و اظهار کرد: هدف ما از این برنامه ها، توانمند سازی بانوان و حفظ سلامت جسمانی، روانی و معنوی آنها است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تربیت فرزندان یکی از مسائل مهم در زندگی است، بنابراین باید آموزش های لازم در این زمینه را فرا بگیریم تا بتوانیم در مقابل رفتار نامناسب  کودکان، برخورد صحیح داشته باشیم.

رضوان مدنی با اشاره به مسئولیت های سنگین اجتماعی و خانوادگی بانوان، افزود: خانم ها باید مهارت های مقابله با سختی ها و گرفتاری های زندگی و  روش های شاد زیستن را بیاموزند تا الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند.

پایان مطلب //

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار قرارگاه سلامت و جوانی
  • کد خبر : 10552
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مرضیه  رهنورد
خبرنگار:

مرضیه رهنورد

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید