• 1403/12/09 - 12:36
  • - تعداد بازدید: 60
  • - تعداد بازدیدکننده: 54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در سومین کنگره بین المللی مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی مطرح شد

پیشنهاد وزیر بهداشت برای ایجاد ایستگاه‌های ایمنی بین‌راهی/ چهار توصیه ظفرقندی برای کاهش تصادفات

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های ایمنی بین‌راهی بر ضرورت اقدامات عملی و سیاست‌گذاری‌های هدفمند برای کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: ایمنی جاده‌ها، اصلاح نقاط حادثه‌خیز، استانداردسازی وسایل نقلیه و رعایت اصول ایمنی خودروها نیز از جمله اقدامات مهم در کاهش تصادفات محسوب می‌شود.

345338.mp3 پیشنهاد وزیر بهداشت برای ایجاد ایستگاه‌های ایمنی بین‌راهی/ چهار توصیه ظفرقندی برای کاهش تصادفات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد رضا ظفرقندی در پنل مداخلات مؤثر در کاهش تصادفات در سومین کنگره بین المللی مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی با حضور روسای سازمان نظام پزشکی و اورژانس، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با طرح این پرسش که «جان انسان چقدر ارزش دارد؟ عنوان کرد: هدف از این گردهمایی، یافتن راهکارهایی برای نجات حتی یک نفر است.

 

وزیر بهداشت افزود: در بسیاری از کشورها، طرح‌های کلان تحقیقاتی اجرا می‌شود تا میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات به صفر برسد. ما نیز در این پنل تلاش می‌کنیم تا هر مدیر در حوزه فعالیت خود، نقشی در کاهش تلفات جاده‌ای ایفا کند.


وی با اشاره به نقش خطای انسانی در تصادفات، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای به دلیل اشتباهات رانندگان است که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش مستمر است. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که این آمار کاهش یابد و جان هم‌وطنانمان حفظ شود.

 

ظفرقندی همچنین به ضرورت ایجاد ایستگاه‌های ایمنی بین‌راهی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها، این ایستگاه‌ها برای کنترل شرایط جاده‌ای و کاهش آسیب‌ها ایجاد شده‌اند.


وزیر بهداشت در ادامه به نتایج مطالعات جهانی درباره مداخلات کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: ایجاد ایست‌های بازرسی برای کنترل مصرف الکل در رانندگان، تصادفات را تا ۱۷ درصد کاهش داده است. همچنین، اجرای پویش‌های ایمنی جاده‌ای به‌طور متوسط باعث کاهش ۹ درصدی تصادفات شده است.


ظفرقندی افزود: یکی از مؤثرترین اقدامات، اصلاح نقاط حادثه‌خیز از طریق تبدیل تقاطع‌ها به میدان و دوربرگردان بوده که منجر به کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تصادفات در این مناطق شده است. همچنین، استفاده از فناوری‌های کنترل پایداری وسیله نقلیه، آمار تصادفات را تا ۹ درصد کاهش داده است.


ظفرقندی با تأکید بر این‌که موتورسواران بیشترین میزان تروما و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را دارند، گفت: در حال حاضر، ۹۷.۵ درصد سرنشینان موتورسیکلت در محورهای درون‌شهری از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. اگر بتوان این میزان را به ۴۹ درصد کاهش داد، می‌توان از ۱۶.۷۴ درصد مرگ‌های منتسب به این عامل در مردان و ۱۴.۶۹ درصد در زنان جلوگیری کرد.


وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت اجرای قوانین بازدارنده تأکید کرد و گفت: براساس پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، افزایش جریمه‌های سنگین برای رانندگان متخلف، کنترل عواملی مانند خواب‌آلودگی، مصرف الکل و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی از راهکارهای مؤثر در کاهش تصادفات است.

 

ظفرقندی افزود: علاوه بر این، ایمنی جاده‌ها، اصلاح نقاط حادثه‌خیز، استانداردسازی وسایل نقلیه و رعایت اصول ایمنی خودروها نیز از جمله اقدامات مهم در کاهش تصادفات محسوب می‌شود.


وزیر بهداشت در ادامه بر اهمیت مراقبت‌های پس از تصادف و مدیریت تروما تأکید کرد و گفت: بهبود خدمات اورژانس و آمادگی مراکز درمانی برای رسیدگی سریع به مصدومان، نقشی اساسی در کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای دارد. ما در وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم تا این وظایف را با مدیریت منظم به‌درستی انجام دهیم.


ظفرقندی، همگان را به رعایت مسئولیت اجتماعی در قبال ایمنی جاده‌ها دعوت کرد و افزود: هر یک از ما باید با دلسوزی به دیگران توصیه کنیم که جان عزیزانشان را به خطر نیندازند. اگر همه دست به دست هم دهیم، پویش نه به تصادف نتایج قابل‌توجهی خواهد داشت.

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 345338
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لطفا عبارت مورد نظر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید
تنظیمات قالب