۲۹۰ دستیار تخصصی جدید وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران شدند
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به ورود ۲۹۰ دستیار تخصصی در سال جاری گفت: در حالی با افزایش ظرفیت مواجه هستیم که زیرساختهای آموزشی و بیمارستانی متناسب با این رشد توسعه نیافته است.
358203.mp3
۲۹۰ دستیار تخصصی جدید وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران شدند

دکتر جعفرنژاد، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی، با اشاره به برگزاری کارگاههای بدو ورود دستیاران تخصصی در روزهای پنجم و ششم مهرماه گفت: این کارگاهها مسبوق به سابقه است و در سالهای گذشته نیز برای آشنایی دستیاران تازهوارد با مجموعه قوانین و مقررات برگزار میشد. به گفته او، در دوران کووید این برنامهها متوقف شد اما از سال گذشته با شدت بیشتری دنبال شد و امسال نیز با محتوایی گستردهتر اجرا گردید.
وی تأکید کرد: در این کارگاه بیش از ۲۰ محور آموزشی شامل آییننامههای آموزشی و انضباطی، حمایتهای روانی و سلامت، پوششهای بیمهای، کمکهزینهها و نحوه ارتباط با کارشناسان آموزش ارائه شد. علاوه بر این، دو موضوع جدید نیز به محتوای امسال اضافه شد؛ نخست آموزش نسخه الکترونیک بهعنوان ضرورتی که باید رو به جلو مورد توجه قرار گیرد و دوم معرفی امکانات رفاهی تکمیلشده در دو سال اخیر که میتواند مورد استفاده بهتر دستیاران قرار گیرد.
دکتر جعفرنژاد با اشاره به آمار پذیرش دستیاران امسال افزود: ورودی امسال حدود ۲۹۰ نفر در ۲۶ رشته بالینی است. در برخی رشتهها افزایش ظرفیت و در برخی کاهش مشاهده شد، اما در مجموع استقبال از رشتههای تخصصی نسبت به دو سال گذشته بیشتر و بهتر شده است.
افزایش ظرفیت بدون توسعه زیرساختها تهدیدی برای آموزش پزشکی است
وی در ادامه به چالشهای زیرساختی دانشگاه اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با بودجه و امکانات موجود تناسبی ندارد. برای نمونه، امسال نخستین گروه از دانشجویانی که در قالب افزایش ظرفیت وارد شدهاند، در مرحله فیزیوپاتولوژی مشغول تحصیل شدند در حالی که امکان ساخت کلاس یا توسعه فضای آموزشی فراهم نشده است.
دکتر جعفرنژاد تاکید کرد: این وضعیت در یک سال آینده به دوره کارآموزی بیمارستانی نیز سرایت خواهد کرد و مشکلات بیشتری را رقم خواهد زد، چرا که بیمارستانها حتی در شرایط فعلی هم ظرفیت کافی برای آموزش ندارند.
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: اگرچه بدنه آموزشی کشور آمادگی پذیرش افزایش ظرفیت را دارد، اما بدون توسعه زیرساختهای لازم خطر افت کیفیت آموزشی وجود خواهد داشت. او از تصمیمگیران خواست در کوتاهمدت برای رفع این چالشها اقدام کنند و زیرساختهای آموزشی و بیمارستانی را متناسب با افزایش ظرفیت توسعه دهند.
به گفته دکتر جعفرنژاد، هدف اصلی از برگزاری این کارگاهها کاهش فشارها و چالشهای دوران دستیاری است تا دستیاران بتوانند مسیر آموزشی خود را با سلامت روانی و اجتماعی بیشتری طی کنند. او ابراز امیدواری کرد که با اجرای چنین برنامههایی، آموزش دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران متمایز از سایر دانشگاههای تیپ یک کشور باشد.
کپی لینک کوتاه:
نظر دهید