• 1401/03/31 - 21:17
  • - تعداد بازدید: 2474
  • - تعداد بازدیدکننده: 1651
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دانشگاه علوم پزشکی ایران به سمت دانشگاه نسل پنجم برای حل مشکلات مردم پیش می رود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دانشگاه نسل پنجم؛ دانشگاهی است که خدمات آن برای حل مشکلات جامعه موثر واقع شود.

2663.mp3 دانشگاه علوم پزشکی ایران به سمت دانشگاه نسل پنجم برای حل مشکلات مردم پیش می رود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دانشگاه نسل پنجم؛ دانشگاهی است که خدمات آن برای حل مشکلات جامعه موثر واقع شود.
 
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست آموزشی توانمند سازی پیام گزاران سلامت سازمانها اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران با کسب رتبه برتر در رتبه بندی تایمز توانسته است در حل مشکلات جامعه تاثیر گذار باشد و در مسیر دانشگاه نسل پنجم حرکت کند.
 
پازوکی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت، ضرورت آشنایی و رعایت اصول آن گفت: نسل پنجم دانشگاه ها بر مبنای تاثیر گذاری در جامعه و ارائه پاسخگویی  اجتماعی شکل می گیرد که دانشگاه علوم پزشکی ایران با وجود همه محدودیتها، با توانمندی های بارز مجموعه خود موفق به کسب این دستاورد بزرگ در عرصه
 بین المللی شده است.
 
وی با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حدود 400 هزار اتباع جنگی تحت پوشش، افزود: مسئولیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران بر عهده دانشگاه علوم پزشکی ایران محول شده است که تحقق اهداف این کارگروه نیازمند همکاری های بین بخشی است.
 
پازوکی، مهار کرونا را مهمترین دستاورد مثبت دولت برشمرد و یادآور شد: کرونا به ما نشان داد چقدر مسئله سلامت می تواند همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار دهد که البته با اتحاد، یگانگی و حرکت جهادی؛ این بحران کنترل شد.
 
به گفته وی، کشور ایران توانست به لطف الهی و بسیج همگانی، آمار واکسیناسیون روزانه یک میلیون و 600 دوز در جهان را ثبت کند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، برگزاری کارگاه های آموزشی توانمند سازی را برای پیام گزاران سلامت سازمان های مردم نهاد حائز اهمیت دانست و گفت: امیدوارم با همکاری جمعی بتوانیم در زمینه ارتقای سلامت جامعه سربلند باشیم.
 
ایجاد حساسیت به حفظ سلامت جامعه
 
دکتر فاطمه رضوان مدنی رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست به تشریح فعالیت های این دبیرخانه پرداخت و افزود: تربیت پیام گزاران سلامت، تدوین نظام نامه همه جانبه سلامت و ایجاد حساسیت به حفظ سلامت کارکنان، محیط زیست و خدمات و محصولات ارائه شده با هدف تقویت پاسخگویی اجتماعی از برجسته ترین اقدامات شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
 
رضوان مدنی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، سازمان ها مکلف هستند نسبت به بهبود وضعیت سلامت کارکنان خود برنامه ریزی و برنامه عملیاتی مرتبط را برای ارتقاء سطح سلامت عموم  مردم اجرا کنند.
 
مراقب باشیم در سیاه چال جمعیتی نیافتیم
 
دکتر فرهاد فیروزبخت مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست پیرامون مبحث سلامت میان سالان و سالمندان سخنرانی کرد و افزود: ایران با تهدید جدی و ابر بحران پیری جمعیت مواجهه است و تا سال 2050 میلادی، 30 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.
 
فیروز بخت، پدیده سالخوردگان سر راهی را یک معضل در دهه های پیش رو معرفی کرد و افزود: ایران تنها کشوری است که طی 30 سال آینده، جمعیت سالمندی آن، سه برابر می شود.
 
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به موضوع پنجره جمعیتی، گفت: بیش از دو سوم جمعیت کشور بین سنین 15 تا 65 سال قرا دارند و فقط حدود 7-6 سال فرصت است تا از این بحران پیری جمعیت عبور کنیم و در سیاه چال  جمعیتی  وارد نشویم.
 
فیروز بخت با بیان چالش های جدی در اجرای برنامه سلامت سالمندان خاطر نشان کرد: شیوع بالای آمار ناتوانی، کمبود نیروی متخصص خدمت و مراقبت، خدمات ناقص رفاهی و اجتماعی و هزینه های بالای خدمات تخصصی ویژه سالمندان این ضرورت را ایجاد می کند تا همکاری بین بخشی تقویت شود.
 
وی افزود: سند ملی سالمندان با هدف ارتقاء سطح فرهنگ جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمند سازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت آنان، تقویت ماهیت اجتماعی و تامین منابع مالی پایدار باید اجرایی شود.
 
فیروزبخت با بیان اینکه در حال حاضر به درصد بسیار کمی از گروه میانسالان و سالمندان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی داریم، افزود: می بایست تیم های شناسایی، مراقبتی و حمایتی برای رفع نیازهای گروه سالمندی در سطح سازمان ها ایجاد شود.
 
 در ادامه، دکتر غلامرضا محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر مصرف غذای سالم در خصوص رعایت اصول تغذیه مناسب، امنیت غذایی و راهنمای هرم گروه های غذایی سخنرانی کرد.
 
پایان مطلب//

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 2663
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مرضیه  رهنورد
خبرنگار:

مرضیه رهنورد

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید