آمار روزانه مشارکت بیمارستان ها در پویش ملی سلامت به شرح زیر است:

(نمودار به صورت خودکار به روز رسانی می شود)






  • 1402/09/28 - 01:40
  • - تعداد بازدید: 296
  • - تعداد بازدیدکننده: 287
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر پازوکی تشریح کرد:

جدیدترین آمار و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران در پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به غربالگری بیش از 792 هزار نفر در مدت 38 روز در طرح پویش ملی سلامت از شناسایی بیش از 11 هزار مبتلا به پرفشاری خون و بیش از 7 هزار مبتلای احتمالی دیابت در جغرافیایی تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و گفت: پویش ملی سلامت همچنان ادامه دارد.

320783.mp3 جدیدترین آمار و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران در پویش ملی سلامت

دکتر عبدالرضا پازوکی در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص روند اجرای پویش ملی سلامت که تاکنون نیز بیش از 17 میلیون نفر در سراسر کشور و بیش از 792 هزار نفر در سطح جغرافیایی این دانشگاه تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفتند، عنوان کرد: در حال حاضر پویش ملی سلامت با هدف افزایش شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور در حال اجراست. افزایش اگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و پرفشاری خون نیز از دیگر اهداف این پویش است.

 

وی ادامه داد: در این طرح اندازه گیری رایگان فشارخون و قندخون در تمامی مراکز بهداشتی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های منتخب و ایستگاه‌های سیار برای افراد بالای ۱۸ سال از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

 

پازوکی تصریح کرد: از شروع این پویش ملی تا تاریخ 27 آذرماه غربالگری بیش از 792 هزار نفر از جمعیت بالای 18 سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است و بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت شناسایی شدند که در این پویش بیش از یازده هزار نفر دچار پرفشاری خون و بیش از 7 هزار نفر احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شدند که تحت مراقبت‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه‌های کشور است و مقرر است جمعیت بالای 18 سال تحت پوشش غربالگری شود. دانشگاه علوم پزشکی ایران این طرح را با هدایت معاونت بهداشت و مشارکت سایر معاونت‌های دانشگاه، مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و با همکاری و مشارکت ادارات و سازمان‌ها و صنایع انجام می‌دهد.

 

پازوکی افزود: از شهروندان بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنیم به نزدیک ترین خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت یا پایگاه بهداشتی مراجعه و از خدمات رایگان این پویش بهره مند شوند. همچنین از تمام سازمان‌ها و مردم کشور درخواست داریم که با حمایت و مشارکت فعال در این پویش، در حفظ سلامت مردم جامعه ما را یاری کنند.

 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیماری‌های قلبی عروقی نخستین علت مرگ در دنیا و در کشور است. سالانه حدود 20.5 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند. فشارخون و دیابت از علل مهم ایجاد بیماریهای قلبی عروقی است. براین اساس دیابت نیز به عنوان یک مسئله مهم بهداشت در جهان مطرح است. در سال‌های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است و بیش از 537 میلیون بزرگسال (20 تا 79 سال) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند.

 

پازوکی تصریح کرد: در  5 سال اخیر افزایش ۳۰درصدی شیوع دیابت در کشور را داشتیم، براساس یافته‌های پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، ۱۴% از بزرگسالان در سنین ۲۵ سال به بالا به دیابت نوع دو و 32 درصد به پرفشاری خون مبتلا هستند. عدم تشخیص و درمان به موقع، می‌تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود. به عنوان مثال حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: دیابت و فشار خون بالا به عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و طبق بررسی انجام شده حدود30 درصد بیماران دیابتی و 40 درصد بیماران فشار خونی  از بیماری خود آگاه نیستند.

پایان مطلب//

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار,پویش ملی سلامت
  • کد خبر : 320783
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour