دکتر حاجبی خبر داد:
۹ راهنمای کاربردی برای حمایت روانی در بحران منتشر شد
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان گفت در راستای ارتقای تابآوری روانی جامعه در شرایط بحرانی، ۹ راهنمای آموزشی تخصصی در حوزه سلامت روان تدوین و منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تلاش دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجموعهای کاربردی و علمی با عنوان «حفظ سلامت روان در بحران» در قالب ۹ راهنمای آموزشی تخصصی منتشر شد.
دکتر احمد حاجبی رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در گفتوگو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره خدمات روان در زمان و پس از بحران از سوی این دانشکده اظهار کرد: در هر بحرانی بهویژه بحرانهایی مانند جنگ، شرایط خاص و پیچیدهای را در جامعه ایجاد میکنند که یکی از مهمترین ابعاد آن سلامت روان است.
دکتر حاجبی، با تأکید بر اهمیت این موضوع ادامه داد: در چنین شرایطی مشکلات روانی در جامعه افزایش مییابد و واکنشهای متفاوتی از سوی افراد بروز میکند که گاه تا مرز آسیبهای جدی روانی پیش میرود.
وی افزود: وظیفه متخصصان حوزه سلامت روان این است که خدمات و مداخلاتی ارائه دهند که تابآوری روانی جامعه را افزایش دهد، چرا که در صورت عدم اقدام به موقع، بحرانها میتوانند به آسیبهای ماندگار روانی در افراد منجر شوند.
رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان تاکید کرد: شواهد علمى و تجربیات گذشته به وضوح نشان مى دهند که برخی گروهها به توجه ویژه نیازمندند؛ کودکان، سالمندان، افراد دارای پیشزمینه اختلالات روانپزشکی و همچنین کادر درمان که در خط مقدم خدمت رسانی بودهاند.
دکتر حاجبی به فشار روانی و فرسودگی شغلی در میان کادر درمان اشاره و بیان کرد: حجم بالای کار و شرایط دشوار، مى تواند سلامت روان این افراد را به شدت تهدید کند، بنابراین نیازمند توجه ویژه هستند.
به گفته وی، آموزش و توانمندسازی گروههای آسیبپذیر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ والدین باید یاد بگیرند چگونه در مواجهه با بحران با فرزندان خود رفتار کنند تا آسیبهای روانشناختی به حداقل برسد و سالمندان نیز نیازمند راهکارهایی برای مراقبت از خود در شرایط بحرانی هستند.
دکتر حاجبی همچنین به نقش کلیدی امید در حفظ سلامت روان جامعه اشاره کرد و افزود: سازوکارهایی باید طراحی شود تا انگیزه و امید در مردم تقویت شود زیرا این امر مى تواند به بازیابى افراد و در نهایت سازماندهى مجدد جامعه کمک کند.
رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در خصوص اقدامات صورت گرفته نیز تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران، محتوای آموزشی و بستههای اطلاعرسانی متعددی تهیه شده است که در اختیار گروههای مختلف جامعه قرار گرفتهاند. این محتواها برای والدین، سالمندان، کادر درمان و عموم مردم تدوین شدهاند تا کمک کنند بهتر با بحران کنار بیایند.
وی افزود: از جمله اقدامات مهم در حال انجام، طراحی و راهاندازی سامانه خودارزیابی سلامت روان است. این سامانه با هدف کمک به شناسایی علائم اولیه اختلالات روانی در خود افراد در دست راه اندازی است. افراد پس از پاسخ به سوالات، بر اساس نتیجه به خدمات مشاورهای و در صورت نیاز درمانى ارجاع خواهند شد که میتواند نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای روانی گسترده ایفا کند. تلاش بر این است که در گستره دانشگاه علوم پزشکى ایران فرآیندهای لازم جهت دسترسی به خدمات برای افراد نیازمند در چارچوب نظام سلامت طراحى و فراهم شود.
دکتر حاجبی با بیان اینکه سلامت روان باید به اندازه سلامت جسم در برنامهریزیهای بحران محور مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مشکلات حوزه سلامت روان در شرایط بحرانى همچون یک کوه یخ است که بخش کوچکی از آن در ظاهر دیده میشود، اما بخش عمده آن زیر سطح است و نیازمند مراقبت و توجه جدی است. برای مدیریت بهتر بحرانهای آینده، باید از امروز برای ارتقای تابآوری روانی جامعه تلاش کرد.
گفتنی است، این مجموعه با هدف ارتقای تابآوری روانی جامعه و ارائه راهکارهای ساده و اثربخش برای مواجهه با بحرانهایی همچون جنگ، بلایای طبیعی و حوادث جمعی تهیه شده و مخاطبان آن طیف گستردهای از اقشار جامعه را در بر میگیرد؛ از خانوادههای نظامیان و سالمندان گرفته تا کودکان، کارکنان نظام سلامت و عموم مردم.
عناوین این مجموعه آموزشی عبارتاند از:
مدیریت اخبار و رسانه در شرایط بحرانی
مدیریت بیماریهای روانپزشکی در شرایط بحران
این راهنماها با زبانی ساده، مستند و قابل فهم برای عموم در اختیار شهروندان، کارشناسان سلامت روان، نیروهای امدادی و فعالان اجتماعی قرار گرفته است.
نظر دهید