• 1401/10/07 - 10:22
  • - تعداد بازدید: 647
  • - تعداد بازدیدکننده: 646
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

جزئیات برگزاری هفتمین «فن‌بازار ملی سلامت»/ فعالیت ۱۱۲۸ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

معاون تحقیقات وزارت بهداشت جزییات هفتمین فن بازار ملی سلامت را تشریح کرد.

9449.mp3 جزئیات برگزاری هفتمین «فن‌بازار ملی سلامت»/ فعالیت ۱۱۲۸ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نقل از فارس، یونس پناهی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار داشت: هفتمین فن بازار ملی سلامت در تاریخ ۱۱ و ۱۲ دی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

وی گفت: هدف از این رویداد تحقق شعار سال است و توقع داریم دانشگاه‌های کشور و شرکت‌های دانش بنیان یک نشست تخصصی داشته باشیم، به این ترتیب که در روز اول افتتاحیه با حضور مقامات برگزار خواهد شد و بازدیدهایی از غرفه های تخصصی حوزه سلامت انجام خواهد شد.

پناهی افزود: سه برنامه تخصصی خواهیم داشت، نشست حکمرانی اثربخش، فناوری نوین، مالکیت فکری در حوزه سلامت از جمله این برنامه‌ها خواهد بود. یک سری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی نیز خواهیم داشت.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه برگزاری کارگاه ها در حوزه کسب و کار دانشجویی تلاش خواهیم کرد اساتید و دانشجویان در این برنامه حضور داشته باشند تا در حوزه خودکفایی تجهیزات پزشکی و دارو بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات این فن بازار استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه اثرگذاری و فرهنگ‌سازی فناوری سلامت خواهد بود. یکی از دغدغه‌های فعالان فناوری مالکیت فکری است که در این حوزه نیز بحث و گفتگو خواهد شد.
پناهی با بیان اینکه جایگاه ایران در حوزه فناوری علمی از ۶۰ به ۵۳ رسیده است بر استفاده از علوم نوین پزشکی تاکید کرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت همواره تاکید بر پیشگیری است، و وزیر بهداشت تمایل داردداز ظرفیت‌های پیشگیری از شیوع بیماریها استفاده کند که نمونه بارز آن واکسن کرونا بود.

وی اظهار داشت: با انجام واکسیناسیون میزان مرگ و میر در کشور ما به نسبت سایر کشورها بهتر است و مردم کشور ما استقبال بهتری از واکسیناسیون داشتند، رعایت پروتکل های بهداشتی باید همواره در دستور کار قرار گیرد.

پناهی افزود: عمده تجهیزاتی که در این نمایشگاه ارایه خواهد شد ارزش پیشگیری دارد و ما باید به سمت دستگاههایی حرکت کنیم که ارزش تشخیصی دارد. امروزه در غربالگری از کیت‌های تشخیصی استفاده می‌شود.وی گفت: حدود ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که ۱۱۲۸ عدد در حوزه سلامت فعال هستند ۲۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند که حدود ۲۷ درصد فروش کل را این شرکتها تشکیل می‌دهند و ۳۳ درصد متعلق به شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت است و در حوزه مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی فعال هستند، شرکت‌های دانش بنیان ۱۶ درصد در حوزه سلامت رشد داشته‌اند.

به گفته پناهی، در حال حاضر هر استان می‌تواند پارک علم و فناوری داشته باشد و دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان و شیراز نیز درحال حاضر دارای پارک علم و فناوری هستند.

وی گفت: شرکت دانش بنیان باید ارزش اقتصادی داشته باشد، درحال حاضر ۹۸ مرکز رشد در کشور داریم، ۱۱ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند، عدد اختراعات ۲۰۴۸ بوده است که نمودارهای آماری آن رو به رشد بوده است که از بین آنها ۶۴۷ محصول تجاری هستند.

پناهی تصریح کرد: در کشور ما هرجایی در حوزه سلامت تولید دارد باد از وزارت بهداشت مجوز دریافت کند. 

پناهی در پاسخ به پرسشی درخصوص حمایت از پژوهشگران و محققان عنوان کرد: قانون جهش تولید را اجرایی کردیم و آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را اجرایی کردیم و درصد قابل توجهی از پروژه‌های تحقیقاتی به سمت شرکتهای دانش بنیان رفته است و بودجه‌ ما جهت دار شده است.

وی افزود: در ساختار و آیین‌نامه و پرداخت ها به دانش بنیان ها توجه داشتیم، طرح های تحقیقاتی فناورانه در اولویت هستند و به دستور وزیر بهداشت قرارگاه دانش بنیان شکل گرفته است و همه معاونین عضو این قرارگاه هستند تا کار آنها تسهیل شود، از پایان نامه فناورانه حمایت ویژه میکنیم و به همه پایان نامه های فناور صد میلیون تومان پرداخت می‌شود.

پناهی افزود: برای اولین بار در طول تاریخ وزارت بهداشت بودجه‌های دانشجویی سریع پرداخت میشود و در سامانه نیماد دانشجویان می‌توانند طرح تحقیقاتی خود را ثبت کنند و ما از آنها حمایت می‌کنیم و در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کمیته های مختلفی وجود دارد که بالای پانصد نفر از نخبگان کشور در کمیته‌های تصمیم گیری عضویت دارند.

وی تصریح کرد: یکی از ابزارهای مرجعیت علمی پرورش نخبگان است و نه تنها وزارت بهداشت بلکه سایز وزارتخانه‌ها برنامه خوبی برای جذب و پرورش نخبگان دارند و امیدواریم این افراد بتوانند سکان هدایت کشور را دست بگیرند.

پناهی درخصوص بودجه‌های تحقیقات در کشور توضیح داد: بودجه ثابت داریم و بودجه‌ای نیز از محل تولید ناخالص در اختیار ما قرار می‌گیرد و عدد آن زیر دو درصد است که تلاش خواهیم کرد با کمک وزارت علوم این مبلغ افزایش یابد و مجلس نیز باید از ما حمایت کنید. صندوق های حمایتگری از پژوهشگران نیز وجود دارند که به محققان کمک می‌کنند.

وی عنوان کرد: خیرین از ظرفیت خوبی برای کمک به حوزه پژوهش برخوردار هستند و هزینه در این حوزه سرمایه‌گذاری است.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 9449
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید